Habár nem engem kérdeztél, de a formátummal kapcsolatban leírnám a véleményemet.
Alapból az oldalarány a gépekben amit én használok majdnem 3:2 arányú (pár pixelnyi eltérés van - ezért én minden fotómat megvágom, ha csak egy mód van rá pontosan 3:2 arányúra.
Ennek ok, hogy pl. egy kiállítása anyagot úgy szeretek összeállítani, hogy sok egyforma formátumú kép legyen benne. Ad egyfajta rendezettséget, összhangot. A tématikán kívül maguk a képek is az egymáshoz való tartozást erősítik.
Ez legtöbbször 45x30cm képeket jelent aminek az oldaránya ugye 3:2.
Természetesen van 4:3 oldalú képem is pár. Ehhez csak nagyon indokolt esetben nyúlok - amikor a kompozíció elengedhetetlenné teszi.
Képpárokként, vagy csoportokként elfér a 3:2 arányúak mellett - között egy kiállítás anyagaként.
A labor által készített 45x30cm-nél persze oda kell figyelni nehogy a labor szétnyújtsa 45x30-ra a 40x30-ast, hanem egyértelműen tisztázni kell, hogy két fehér csíkot hagyjanak a széleinél: 2x2,5cm-t. Amit aztán le kell vágni.
A másik a pályázatok: oda sok esetben 40x30cm-t várnak (ennek oka egy berögződés, még a kompakt korszakból), de sok kiíró már a 45x30as méeretet, illetve a 3:2 arányt részesíti előnyben - legyen az akár digitális akár papírkép formátum.
Ezek nekem erőteljes érvként szolgáltak, hogy a képeim 3:2. 4:3 illetve ritkán ugyan - négyzetes formátumúak legyenek. Így tárolom őket, és így "kerek" egy kép és egy képanyag. Amiből bármikor küldhetek pályázatra, előhívathatok képet ... stb.
Üdv. Zoran
- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2016. január 9. 00:24 - objektív: 24-70
- Készítés helye (ország): Magyarország
citromos12 válasza:
Szia Zorán!
Köszönöm, hogy ilyen részletesen elmondtad! Ezek a technikai szempontok érthetőek, pályázat esetén pedig mindenképpen akceptálandóak is! A kiállítást illetően jól el tudom képzelni, hogy pl a faszenes sorozatod akkor mutat jól, ha olyanok a méretek, ahogy leírod.
Minden esetre azt érzem, hogy alapvető esztétikai szempont nem szól a kitüntetett képméretek mellett, ezek inkább "konszenzusos" formák.
Most nekem is van egy kiállításom, ahol a "fotós" látogatók sem kritizálták a "sajátos" méreteket. / Persze minden kép végül is 50x70-es, de a "belső" méret eléggé változó./
Még egyszer köszönöm, üdv, citromos
a formátummal kapcsolatban nincsenek mélyre szántó gondolataim, de azért leírom az enyémet.
Az első és legfontosabb.. tőlem biztosan láthattál már pár ritmikán, és geometrián alapuló fotót. Na, most azoknak a fotóknak a lényege a precíz, pontos kompozíció. Egy "nem szabványos" képre szinte elég egyet kattintani, és otthon olyanra vágom, hogy valami tuti induljon a sarokból, és sarokban érjen véget..
De ha, egy adott formátumra kell komponálni, akkor megvan a precizitás kényszere, a komponálás művészete. Tehát, ez ilyen elvárás, amit saját magammal szemben támasztottam, hogy jobb szeretem a képeimet nem vagdosni, hanem úgy komponálni, ahogy a kívánt formátum megkívánja.
Viszont a Te általad szeretett témákra is rá tudom vetíteni egy picit. Ilyen formátumra képkeretet biztosan nem találsz sehol :)
Illetve leginkább az a furcsaság számomra, hogy ez már majdnem négyzetes, ez viszont külön zavar, ilyen esetben, akkor már törekednék a szabályos négyzetre.
Szóval, igen, igazad van, nincs ilyen kőbe vésett szabály, hogy ne lehetne bárhogy csinálni, ez csak ilyen saját magammal szemben támasztott elv, amiért pontot vonni nem szoktam, de ha valahol feltűnik, le szoktam írni, pont azért, hát ha valakinél megmarad, és lát benne jogosságot, kihívást, hasonló okoknál fogva, mint amit én :)
citromos12 válasza:
Szia Gergő!
Köszönöm, hogy leírtad a szempontjaidat! Azt gondolom, hogy teljesen igazad van, amikor a geometrián és a ritmikán alapuló képekről beszélsz, persze kivéve, ha az alkotónak az a szándéka, hogy ezek megtörésével feszültséget keltsen a nézőben. Az én kedves témáimnál előre beállított képek nemigen vannak, ezért a komponálás kicsit eltér a fentiektől. /A Kertész kiállításon volt egy kép, ahol a házak közül egy domb tetején kibukkan egy lányka. Kertész azt írja a kísérő szövegben, hogy már messziről látta, hogy jön a lány, így előre meg tudta komponálni a képet, és akkor exponált, amikor a lány pont oda ért, ahova gondolta. Ez, azokon a helyeken ahova én járok, nem nagyon fordul elő./
Szerintem nagyon jó, hogy erről beszéltünk, és még egyszer köszönöm, hogy reagáltál a kérdésemre! /Remélem otthon a legnagyobb rendben mennek a dolgok!/
Üdv, Árpád
Elnézésedet kérem, ha a véleményemből az érződik, hogy elfuserált fotó lenne, nem igy értettem. Jobb pillanat alatt azt értetettem, hogy én általában az ilyen jellegű portrékat beszélgetés közben szoktam késziteni. Például gyakran tudatosan törekszem arra, hogy miközben az "alany" egy számára érzelemdús témáról beszél, megvárom amig tart egy szünetet: úgy tapasztaltam, hogy ekkor ülnek ki a legerőteljesebben az érzelmek az arcra. Ilyenkor nemcsak egy arcot lehet lefotózni (ami lehet karakteres), hanem egy komplex érzelmet. Valahogy nekem az ilymódon tudatosan elkészitett fotók ütősebbek. Természetesen a körülmények nagymértékben meghatározzák ennek kivitelezhetőségét. De - szintén tapasztalatból mondom - egy kis kedveskedés, személyes érdeklődés, beszélgetés után a legbezárkózottabb személyiség is megnyilhat, és fotózhatóvá válik. Ennek a fotónak a körülményeit elolvasva az előző véleményem talán nem állja meg a helyét. De - mint végkövetkeztetés - azt tudom mondani, hogy a befektetett idő megtérűl.
Remélem konstruktiv volt a véleményem, és mégegyszer: a fotó nagyon tettszik.
citromos12 válasza:
Szia Ákos!
Köszönöm, hogy visszatértél! Nem éreztem ellenséges hangnemet a kritikádból!
Jóban vagyok én ezekkel az emberekkel /lakhatnak itt vagy 500-an/ hívnak esküvőre, születésnapra, babához fotózni, ha megérkezem rohannak elém a gyerekek, rendesen 3 hetente eltöltök ott egy napot már egy éve...
De persze az emberek nem egyformák és nem mindenki "rajong" azért, ha fényképezik, még ha egyébként barátságos is veled. Na, ő egy ilyen, ezért örülök, ha mégis le tudom kapni.
Üdv, Árpád
Szia. Karakteres arcú úrat sikerült lefotózz, és nekem az arckifejezés is tettszik. Viszont érzek egy kevés véletlenszerűséget a fotóban. Ha sikerült volna egy kissé tudatosabb fotót késziteni, talán kifejezőbb lenne. Mondjuk ha módodoban állt volna több időt tölteni vele, beszélgetni, akkor valószinüleg jobb pillanatot is elkaphattál volna. De ez csupán az én véleményem, a fotó szerintem igyis nagyon rendben van.
citromos12 válasza:
Szia!
Köszönöm, hogy megnézted!
Véletlenszerűség abban az értelemben, ahogy írod, nincs a fotóban, a legteljesebb szándékossággal "követtem el" a körülményekről alább már biztos olvastál. Egyébként érdekelne, hogy Te mit gondolnál "jobb pillanatnak"
Üdv,
citromos
Szia Árpi!
Jó karakter István, a cigaretta vég pedig csak úgy húzza a tekintetet a képre, és a szemekre is egyaránt, amik beszédesek, a háttér bár szépen mosott, még is mesél. Én hibaként nem is tudnék felsorolni semmit, inkább egy pici kritikám lenne, ami az én heppem, ezért pont szintjén emiatt nem is vonnék. Ezek az egyéni vágásokkal nem vagyok kibékülve, ami semmilyen arányhoz nem igazodik, és óhatatlanul eszembe jut ilyenkor mindig, hogy a fotós nem tudta az expót úgy megoldani, hogy a vágást már előre lássa, és a környezetet is úgy fotózni bele. Persze, a Te esetedben biztos más oka van ennek, nálam ez egy ilyen kényszeres dolog.. én szeretek 1:1-nél, 3:2-nél nagy ritkám 4:3-nál maradni, esetleg tájképeknél panoráma szerű vágásoknál maradni.
Ettől függetlenül a pillanat remek, a karakter jó, és az FF konverzió is szép kontrasztos, a fekete, és fehér árnyalatok nagyon jól működnek.
Üdv,
Gergő
citromos12 válasza:
Szia Gergő!
Köszönöm, hogy megnézted, örülök, hogy tetszett! A vágást illetően két dolgot mondanék. Az egyik, hogy a rendelkezésemre álló idő, mondjuk kb 5 másodperc volt, hogy elkészítsem a képet. Nem volt lehetőség különösebb komponálásra, arra törekedtem, hogy ő és valami a környezetből benne legyen a képben. Már egy éve járok ide fényképezni, van, akit "be tudok állítani", őt még nem. Meglát, rámnéz és már megy is tovább. Viszont fantasztikusan jó arca van...
A másik, hogy nem tudok igazi érvet felhozni a "szabályos" forma mellett. Nagy fotósok képeinél is sokszor látok nem szabvány méreteket, és hasonlóképpen a festészetben, ami a szívem csücske a legkülönbözőbb méretarányokat lehet megfigyelni. Szívesen olvasnám a "belső monológodat" arról, hogy mivel magyarázod ezeket a "szeretett" arányokat, miért pont ezek keltik benned a harmónia érzetét.
Üdv, és itt is gratula ahhoz, ami a világon a legfontosabb, a gyönyörű újszülött babához!
Árpád
Szia, nem is értem, hogy miért nem írt senki véleményt, talán mert egyszerű ,sallang mentes
szoció? életkép vagy portré? Végül is a kategória mindegy is, István jó karakteres arca és az Ő egy pillanata megfelelően bemutatva.
részemről Gratulálok!
citromos12 válasza:
Szia Éva!
Köszönöm, hogy "megtörted a jeget"!
Örülök, hogy Te is úgy látod, érdemes volt megállni ennél a pillanatnál, mert egy jellemző képet mutat egy emberről, és talán egy kicsit a környezetéről is.
Szép napot,
Árpád
Szia.Jól szerkesztett ,hangulatos nagyon laza pillanatot örökitettél meg Istvánról,szinte érezni ahogyan megáll egy pillanatra és kérdi,hogy igy jó lesz a kép vagy készitsünk egy másikat,szóval,kifejezetten bejön nekem ez a direkt szembe néző határozott,mégis nyugodt tekintet.
Jó a már ilyen helyzetben szinte kötelező ff változat,kontrasztos,a szemek is élesek pont ahogyan kell és a haj is lágyan mosódik a háttérbe,ami megfelelően ,annyira látszik pont,hogy mégis valamit sejtessen láttatni az életkörülményeken.
A cigi és a füstje még életszerűbbé varázsolja a pillanatot,egyszóval,kiváló porté-életkép-szociofotó.
Bár egy kicsit belecsiptél a sapiba amitől szűk lett fent a kép,de a fent emlitett érvek engem kárpótolnak,ezért nem vonok semmit.
Gratula a fotóért és üdv. Istvánnak,próbálj még késziteni fotót vele ha lehetséges és ha megengedi,hiszen nagyon fotogén.
Üdv.ZolQa.
citromos12 válasza:
Szia!
Köszönöm, hogy értékelted, örülök, hogy tetszett! István egyébkét a kis település ácsa, ugyanilyen lazán mozog a tetőkön /persze biztosítás nélkül/
Üdv, citromos
Nekem tetszik ez a fotó. Az egyszerű melós, vagy már munkanélküli? A cigarettát felfogom negatív reklámnak. Tetszik,hogy a szeme vidám,pedig valószínűen,nem sok oka van rá. Amit próbáltam volna másként csinálni. Mivel fekete-fehér fotó,talán egy kicsit több fényt adtam volna az arcra.Kiemelné a háttér szürkéjéből. De biztosan jó okod van rá, hogy úgy csináltad, ahogy.Jó fényeket. :)
citromos12 válasza:
Szia!
Köszönöm, hogy megnézted, örülök, hogy tetszett! Az információt fentebb megtalálod! Ezek a viszonylagos szegénységben élő emberek, ahogy látom, többször és felszabadultabban vidámak, mint jobb módú társaik.
Nem tudom, az én képernyőmön elég világosnak látom az arcot, lehet, csak a képernyők közt van különbség.
Üdv,
citromos

Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.