BELÉPÉS
REGISZTRÁCIÓ
ELFELEJTETT JELSZÓ
KATEGÓRIÁK
ELŐZŐ KÉP
| | egyéb
KÖVETKEZŐ KÉP
  • Feltöltve:
    2015. november 19. 17:16
  • objektív: Tokina 11-16 f/2.8 AT-X Pro II DX
  • Készítés helye (ország): Magyarország
  • Készítés ideje : 2015-08-09
Csillagsziget

- vertoráma - Sajnos a képminőség a 400 kb-os limit áldozatául esett. 

A képek értékeléséhez és az értékelések
teljes szövegének elolvasásához be kell lépnie!

BELÉPÉS

Ha még nincs felhasználóneve, akkor regisztráljon egyet.

adott pontszám: 5
2015. december 17. | 11:09 | GiljanJanos

Na ez igen! Egy újabb kép, amibe nem tudok belekötni! A sziget nélkül is ütős lenne a kép, de így, hogy a tejút pont mintha "megvilágítaná" a szigetet, így kétségtelenné teszi a képre adható minimális 5 pont létjogosultságát! :D

egyszerű nick válasza:
Köszönöm! Sziget mindenképpen kell rá, anélkül csak egy szokásos tejutas kép lenne.

adott pontszám: 4,8
2015. december 1. | 18:18 | kmáté

Szia!
Látványos és igényes, a minősége is remek, pláne cropos váztól.
A fényszennyezés/felhő kombó is hozzátesz, a sziget meg nyilván a kép sava-borsa.
Utóbbiak színvilága viszont nekem kissé sárgásabb a kelleténél.
Mindent egybe tetszik, látványos és jól kidolgozott kép!
Üdv

egyszerű nick válasza:
Szia!

Szelektíven nem akartam WB-t állítani, valóban kicsit sárgás lett a sziget. A zajszűrésre fordítottam nagy gondot. A 650D éjszakai képeinek utómunkázása kihívást jelent, sajnos ez a szenzor csak erősen kompromisszumosan használható ilyen és ehhez hasonló képek készítésére.

2015. november 21. | 01:08 | Csomai D.

Szerintem alapvetően fine art-ról beszélünk, de lehet akár hangulatképnek is hívni, ugyanis ezek a képek azt az érzést/benyomást közvetítik, amik akkor és ott megmaradtak bennem/benned. Ezek a képek sokkal közelebb állnak a valósághoz (de nem céljuk azt ábrázolni), mint a nyers raw fotó, az egyéb túlhúzások, túlzások pedig tudatos és megfontolt cselekvések. Egyébként is, a photoshop általi utómunka ugyanazt a célt szolgálja, mint például az analóg korszakban a sötétkamrában történő mindenféle kémiai, stb folyamatokkal történő alakítgatás. Ilyen szempontból a számítógépen végzett utómunka ugyanolyan ártalmatlan. Továbbá, szerintem akkor beszélhetünk természetfotó esetében digitális illusztrációról, ha a kép feldolgozás során elszenvedett bizonyos nem meglévő változtatásokat, mint például nem létező fény hozzáadása, fontos elemek ki-be rakosgatása, cserélgetése. Ebből kifolyólag szerintem a szín-és tónuskorrekciók nem minősülnek manipulációnak.

egyszerű nick válasza:
A szín és tónuskorrekciók valóba alapvető lépések a RAW "előhívásakor", de pont az a kérdés, hogy mikor léped át a csúszkák húzogatása közben azt a küszöböt, amin túl már inkább fine art vagy hangulatkép (amibe bele lehet magyarázni dolgokat) lesz belőle, nem pedig klasszikus értelemben vett természetfotó. Erre utaltam korábban.

2015. november 20. | 19:01 | ptes

Értem miről beszélsz!

De megvilágítom másképpen ezt a dolgot. Megnéztem a többi csillagászat kategóriás képedet, 2-t találtam, mindkettő sokkal erősebb, mint ez. Ez technikailag talán a legkfinomultabb, de főbb vonalait tekintve (átlós fa+tejút) van már ilyen. Most milyen messze van a fa, épp tóban áll-e? Nem ettől lesz egyedi. A másik két fotód sokkal egyedibb. Szerintem majd kis idő elteltével visszanézed őket, és meglátod Te is!

Ne értsd félre, ez sem rossz, nagyon szép, tetszik, megértem, hogy véded, sok tervezésed, munkád lehetett benne és látszik is rajta.

FrL

egyszerű nick válasza:
Köszi, értelek!

2015. november 20. | 18:49 | Csomai D.

Bocs, hogy ilyen lassan küldi el a válaszaim, de moderálandó státuszban vagyok, 1 éve nem használtam az oldalt, a napokban léptem fel újra.

egyszerű nick válasza:
Kitartás, előbb-utóbb kikerülsz a moderálandó státuszból! :)

2015. november 20. | 17:34 | ptes

Elnézést, most olvastam Csomai első (oldal legalján lévő) kritikáját, azzal nem értek egyet, csak az átlagossággal. Amúgy szépen kivitelezett, jó minőségű képről beszélünk.

FrL

egyszerű nick válasza:
Köszi!

2015. november 20. | 17:25 | Csomai D.

:) Jó, hogy megtaláltad a humort ebben (előtér opciókra gondolok). Azt hiszem, részletesen átbeszéltük a képet, mindenkinek megvan a saját álláspontja, és ennyi. Igen, a 25 mp tapasztalat, meg ez amolyan alaptörvény a tokina-nál, te leírtad, hogy miért. Próbálok fotós vitákat generálni (természetesen minden rosszindulat nélkül), ugyanis ezek tényleg hasznosak, még ha nem is túl szépek. Sokkal többet érünk vele, mintha csak egy rövid dícsérőszöveget írnánk, aminek nincs folytatása. És persze, hogy foglalkozok az esztétika filozófiájával, vizuális művészet keretein belül főleg lehet. Azt nem tartanám erénynek, hogy te már kinőtted.

egyszerű nick válasza:
Vállveregetésből valóban nem lehet annyit tanulni, mint egy jól megfogalmazott építő jellegű kritikából. A természetfotókba szerintem ha filozófiai gondolatokat vagy vizuális művészetet viszel bele, akkor felvetődik a kérdés, hogy tulajdonképp mit is fényképezel, mit mutatsz meg. Azt, amit a helyszínen láttál, vagy azt, amit láttatni szeretnél? Utóbbi esetben mennyire térsz el a valóságtól ahhoz, hogy azt láttasd a képeden, amit szeretnél (ugye elég könnyű túlhúzni, érzésem szerint erről az irányvonalról tértem/térek vissza a naturálisabb megközelítés felé). Lehet-e az ilyen produktumot természetfotónak nevezni? Vagy már közelebb áll a fine arthoz/hangulatképhez/digitális illusztrációhoz stb.?
Tejutas képekre különösen igaz ez, mivel a fotó nagy részét utómunka során hívod elő kedved szerint. Továbbá az alaptéma miatt számtalan filozófiai kérdés adódik. Ennél a képnél a megvilágítást leszámítva próbáltam a természetességre törekedni, de azért eléggé határeset lett (nem publikált képeimhez viszonyítva azonban eléggé visszafogott, ezt az irányt szeretném továbbiakban is folytatni, erre utaltam korábban). Ebbe a képbe is bele lehet több mindent magyarázni. Ez még természetfotó, azon belül égbolt fotó, vagy ezen a kategórián túlmutatva filozófiai, művészeti katyvasz? Nem folytatom tovább, túlságosan messzire vezetne. Így is kisregényt írtam :)

2015. november 20. | 17:09 | ptes

Szervusztok!

Én értem a kreativitást, a technikai újítást, a tó eddig asztrotájképeken nem alkalmazott hangulatát, az erősebb lámpafény használatát.

De Csomai Dávid kritikája is jogos. Az előtér megvilágítása és a közel függőlegesen a képbe erőltetett Tejút látványa sajnos nagyon is átlagos, az ehhez nagyon hasonló, ugyancsak álló formátumú képekből még 5-öt látok csak ezen a fotózz oldalon .

Nézzük ezt a képet fotós szemmel. Valójában a kép alsó felében sűrűsödik minden történés és mondanivaló, ahhoz képest a felső fele üres, sötét és jellegtelen, mindezt tetézi, hogy a perspektívád a földi elemeket bántóan eltorzítja. Ha négyzetes formátumúra vágod és kiegyenesíted a földi elemeket, talán előrébb jutnál, fotográfiai értelemben mindenképpen.

Ha valóban újítani akarsz, azt javasolom, hogy a Tejút minden áron való képbe erőltetését dobd el először.

Pont nélkül, hogy ne legyen sértődés.
FrL

egyszerű nick válasza:
Szia! Köszönöm, hogy kifejtetted véleményedet! Azért nem értek veled egyet, mert itt a fh-n (is) csak részleteiben lehet hasonló képeket találni. Olyat, amin a Tejút átlós (és szerintem közel sem függőleges) futása, előtérben (valóságban több tíz méterre lévő) megvilágított tárgy és vízfelszín hármasa egyszerre szerepel, nem látni (tévedés jogát fenntartom, nincs időm mind az 54 oldalt végignézni). Ezek közül legalább 1 dolog mindig hiányzik. Az valóban igaz, hogy ezeknek a részleteknek önmagukban történő - vagy ezekből 2 dolog egyidejű - alkalmazása már eléggé elcsépelt klisének számít. Nem azt akarom mondani, hogy ez a kép csillagos ötös lenne (egyébként jelenleg az, csillagok is vannak rajta, átlaga is ötös :) ), de az említett hármasság miatt azért nem is nevezném tucatképnek. A kifogásolt alulra szerkesztés tudatos, bár filozófiai gondolatokat nem szeretnék belemagyarázni, de pont erre tapintottál rá (a "sűrű" földi élettérből a Tejúton át az ürességbe). Nyugodtan pontozhattad volna, nem hajtok a jó átlagra.

2015. november 20. | 14:38 | Birdie

Unalmas tucatfotó egyértelműen rossz és rendezetlen kompozícióval :) (ez a 25-28 mp vajon honnan jött?)

egyszerű nick válasza:
... ráadásul erősen fényszennyezett is! :))

(A 25 mp-et szerintem tapasztalatból írta. Ahogy látom, neki is Tokina 116 obija van. 500-as szabályt Canon APS-C-n ezzel az üveggel el lehet felejteni. Ha biztos akarsz lenni a pontszerű csillagokban a sarkokban is, akkor 25 mp-nél hosszabban nem szabad exponálni. Sajnos f/2.8-on a képszéleken annyit húz ez a lencse, hogy - bár az 500-as szabály engedné a 28 mp-es expót is - a csillagok láthatóan bemozdulnak.)

2015. november 20. | 12:59 | dmcdmc

Jaj de szeretnék én egy ilyen tucat fotót készíteni egyszer, mint ez is :D

egyszerű nick válasza:
:)

2015. november 20. | 12:54 | Csomai D.

Túl sokat is láttam már. :) Ez sehogysem átlagon felüli. Ráadásul, a hibái még mindig ott vannak.

egyszerű nick válasza:
Az általad kifogásolt előtérhibát ezek közül valamelyik módszerrel tudnám kijavítani:
1, kivágnám a nádast és egy fatörzset dobnék a vízbe, az lenne az előtér
2, kivágnám a nádast és egy néhány tonnás sziklát dobnék a tóba előtérnek
3, kivágnám a nádast, tíz-tizenöt köbméter földdel feltölteném az előteret és tetszőleges dolgot helyeznék el az így kapott parton

Melyik legyen? :) Szerintem épp az így tagolt kompozícióval lenne a végeredmény egy n+1. tejutas kép. Itt - mivel a nádas bezavart - a tankönyvi klisétől eltértem, a témát a kép aljához közel, függőleges harmadolóba tettem, amiről a bal felső sarokban kifutó Tejút elvezeti a tekintetet (mivel a sziget a legvilágosabb része a képnek, így az vonzza a leginkább a tekintetet). Hogy ez "elhanyagolt kompozíció" lenne, azt továbbra is erősen vitatom.
Ha nem vagy a képpel elégedett, elfogadom. Nem is akarom, hogy mindenkinek tetsszen. Nézve a képeidet, azt is látom, hogy a természetfotózásban is más irányt képviselünk. Talán majd te is kinövöd a túlhúzott napkeltés/napnyugtás - 1-1 tájképbe filozófiai dolgokat belemagyarázó - korszakodat. Én úgy érzem, már túl vagyok rajta. Szép fényeket!

adott pontszám: 5
2015. november 20. | 11:52 | Mazsola

Nagyon tetszetős kép! Jó szerkesztés. A szigetet mi világítja meg? A Hold?

egyszerű nick válasza:
Köszi! Kézilámpával világítottam meg expozíció közben a szigetet.

adott pontszám: 5
2015. november 20. | 11:11 | dmcdmc

Színvilága gyönyörű... talán az utóbbi idők legszebb tejútas színvilágú képe, amit láttam. Kicsit furcsa nekem a sziget megvilágítása, hogy az egészhez képest fényárban úszik, de ettől még ez nem zavar.

Nem akarok most vonni, de a tejút eleje nekem egy picit hiányzik, felül szűk lett szerintem, ettől ez még egy gyönyörű kép, bár láthatnám jó nagy méretben is.

egyszerű nick válasza:
Köszi! A szigetet erős kézilámpával világítottam meg, tudatosan kiemelve ezzel a sötétségből. Címmel együtt nekem így kiadja.
Sajnos az állványfej szabott határt ami a kép tetejét illeti. Nem tudtam jobban hátradönteni, felül valóban férhetett volna még bele több is.

2015. november 19. | 19:08 | KTB

Klassz!
(alul a kis szigetet hogy sikerült megvilágítani ? - picit erős lett, de ez apróság...:)

egyszerű nick válasza:
Köszi! A szigetet nagyteljesítményű kézilámpával világítottam meg.

2015. november 19. | 18:13 | Csomai D.

Amit kifelejtettem és még nagyobb probléma, az az átlagosság. Ez a fotó kevés ahhoz, hogy valami eredetit felmutasson, teljesen átlagos, tipikus tejútas fotó. A pontozásom jóindulatú.

egyszerű nick válasza:
Ez annyira "átlagos" tejutas kép, hogy itt a fotózz.hu-n és számos más oldalon is úgy kellene hosszasan keresni hozzá hasonló képet. Tejútpanorámás, zseblámpával vagy fejlámpával "fénykardozó" alakos képekből és semmitmondó előteres fotókból van sok. Ilyen, messzebb lévő megvilágított dolgo(ka)t és egyúttal tükröződést is tartalmazó fotó az nem a tizenkettő egy tucat kategória. Ha átlagos és/vagy pocsék kidolgozású tejutas képekre vagy kíváncsi, javaslom FB-n a DSLR-Foto csoport böngészését.

adott pontszám: 4
2015. november 19. | 18:08 | Csomai D.

Szia. Szépen kijött a tejút, az összkép sem lett láthatóan zajos, ami mindenképp pozitívum. Tejútas fotónál fontos, hogy semmiképp se legyen 25-28 másodperc fölött, mert könnyen bemozdulhatnak a csillagok. Itt ez jól sikerült. Aminek nagy jelentőséget kell tulajdonítani mind tejútas, sarki fényes, startrail-es fotózásnál, az az, hogy ebben a műfajban is ugyanolyan fontos a kompozíció, előtér, elemek rendezése, stb. Sajnos sokan figyelmen kívül hagyják ezt, mert csak a csillagokra fókuszálnak, pedig ez nagy hiba. Ami segít más fénynél, az itt is fog. Elhanyagoltad az előteret, ezzel együtt a kompozíciót, ráadásul az objektív felfele nézése miatt a fa is szépen eltorzult. Legközelebb próbálj találni egy rendezett kompozíciót.

egyszerű nick válasza:
Szia! Kösz a véleményt, bár szerintem APS-C szenzorral készült tejutas képekre igaz általánosságokat írtál. A kompozíció tudatos, előtérbe többet nem tudtam tenni, mivel a nádas teteje belógott. Fa/sziget elhelyezése is megfontolt, Tejút átlós elrendezésű. A kép 5 db fekvő formátumú fotóból lett összerakva, automatikus torzításkorrekcióval így korrigált a Camera Raw.