Ildikó!
Megnéztem a képed, már korábban találkoztam vele, de nem néztem meg tüzetesebben. Elolvastam a kommenteket is, úgy gondoltam leírom az én véleményemet is.
Szerény véleményem szerint az összeállítás nekem baromira bejön, a citrom, és a csoki, jó ellentétei egymásnak, és mivel merész húzás volt ez, nálam ez határozottan pozitívan csattant.
A kompozíció, a háttér, a ruha gyűrődése, a lágy fények, mind mind kiválóak. Profizmusra vall.
Én egyedül egy dologgal nem tudok kibékülni, a nagyon kis mélységélességgel, vagy annak pozíciójával.
Meg is tudom indokolni, miért igényli a szemem.
A citrom önmagában sokkal világosabb, élénkebb a képen, így rögtön húzza oda a szememet. Valahol az élességi pont ott van.
Nah most, ha a csokin lenne az élesség, és a háttérben a citrom, akkor is kivehető lenne a citrom maga, ha el lenne mosva. Míg a csoki van előtérben, a citrom képzi a hátteret, óhatatlanul az az érzése támad az embernek, hogy hibás életlen képpel találkozik az ember. Szerintem, ha a fókuszpontot előre állítod, és nem hátra, a képpel semmi baj nem lenne.
Összességében jó képnek gondolom, de tényleg, és vitán felül az emberben a hiba érzete jön elő.
Remélem nem haragszol, hogy egy régi képedre írtam :)
Üdv,
Gergő
- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
pilipár válasza:
Szia Gergö! Hogy haragudnék? Épp ellenkezöleg, köszönöm, hogy idöt szántál egy régebbi képemre is, a véleményeknek mindig örülök! :)
Nagyon kedvelem ezt a képem, akkor is, ha tudom, mi volt a koncepcióm és a kivitelezés miért nem lett hibátlan. Sok véleménnyel nem értettem egyet a kép alatt, nem makacsságból, hanem azért, mert úgy éreztem, nem látják azt, mit akartam valójában csinálni. Mert amit szerettem volna, az látszik, csak vannak a képnek hibái.
Szerintem a nagy, világos citromban igazad van, viszont az élesség, ha keskeny sávban is, végigfut a képen....a citromot háttérelemnek szántam, de elrontottam a "hogyan"-t, a kompozíció többi része viszont szándékosan olyan, amilyen. Ma is úgy gondolom, ez a kép nem lett annyira rossz, mint az értékelések mutatták, de sokat tanultam belöle (mármint azokból a hibákból, amiket tudom, hogy elkövettem), ezért ma már sokkal szebb csendéletek kerülnek ki a kezem alól :
Köszönöm szépen, Gergö, hogy megnézted!
Üdvözöllek!
Ildikó
pilipár válasza:
Kedves Miklós, örömmel olvastam volna ennél sokkal konkrétabb véleményed is, az sem baj, ha felsorolod a hibákat :)
Ildikó
Engem abszolút nem zavar a citrom-csoki páros,ugyanis van ilyen csoki,de ha nem tudnám hogy van,akkor sem zavarna.
Engem 2 dolog zavar:az egyik a fókusz,ami itt-ott található,szétszórtam,elég kicsi területeken.
De ami ennél sokkal jobban zavar,hogy a csokik mintha megrágta volna valami.Karcos,foltos,töredezett stb.Nem szép,nem illik ehhez a finom hangulathoz.
Amúgy maga téma,az elképzelés teljesen jó
pilipár válasza:
Köszönöm szépen, Zoli, hogy leírtad ezt! Egyszer valaki azt mondta nekem, nézzek rengeteg festményt, és fotókat, hogy a látottak bevésödjenek az agyamba......jók és rosszak is.....mert az ízlésem, a szépérzékem nyomán egy kamrába elraktározódik majd a "rossz, a csúnya, a hibás", a másikba a "szép, a kreativ, a technikailag helyes". Ebböl sokat fogok tanulni, finomodik, csiszolódik majd a látásmódom....nem részletezem, biztos érted, mire gondolok.
Ez a kompozíció nem teljesen a saját ötletem. Sok látott kép nyomán alakult ilyenné. A töredezett csokihalom sem egyedi....nem rágta meg semmi, ha kézzel töröd el, sokszor nem lesz szabályos. Alaposan megnéztem, valószínüleg a hozzánk legközelebb esö, és életlen tejes kocka kelti számodra ezt a hatást, a többit elég szépen sikerült törnöm. A foltosság, karcosság pedig a fotózás közbeni állandó rendezgetésekböl adódik, erre ügyelnem kellett volna.....nem mentegetözésböl mondom, de valóban nem figyeltem arra, hogy annyira (a szó elismerö értelmében vett) "steril" ételfotó legyen, amilyenre szinte csak Osztya képes ma az oldalon.
Mint már korábban írtam, az élesség szándékosan ilyen hullámzó, nekem tetszett, hogy csak részletek vannak kiemelve....az egész számomra egész más hangulatot közvetít, mint a megszokottabb, "egyet kiemelünk, hátteret egységesen mossuk"-kompozíciók. Egyébként én látom az éles részekkel az átlót: a citromhéjtól, a négyes csokikockán felfelé egész a bal oldali citromig. Nem penge élességgel mindenhol, de elég egyértelmüen, eltéröen a kép többi elemeitöl. Nem sokan vagytok, akiknek rajtam kívül még így tetszett, de ahogy korábban is írtam, ez nem baj! :)
Köszönöm, hogy jöttél, Zoli! :
Ildikó
Kedves Pillár!
A hasonlóság csak véletlen.
Az oldalon valóban új és zöldfülű vagyok.
A harminc évig szögön porosodott aparátot csak most kezdem újra törölgetni.
A pontozás meg egyáltalában nem volt nagylelkű, mindössze a meglátásomnak és megérzésemnek megfelelő.
Megtapasztalva azt a földmozgást amit kompozícióddal keltettél, valamint az ennek kapcsán született rengeteg hozzászólást, korábbi véleményemet fenntartom és megerősítem. ( tudom, ennek nem sok a jelentősége)
Nem lebecsülve, hanem felnézve e téma révén ide összekoncentrálódott tudás képviselőire, tisztelettel kérdezem, - nem vitatva az értékelők szabad véleményalkotását, a szakmai hozzáértésen alapuló mértéktartó építő jellegű kritikát- hogy egyes esetekben, az alkotói szabadság joga miért van az elfogadott szokások, a szakmai beidegződések szinte reflexszerű szempontjai mögé sorolva?
Ugyanakkor őszintén remélem, hogy ezen a kis nézetkülönbségen tanulva és túllépve mindenki, levonva a tanulságokat ott folytatja ezt a szép és építő jellegű tevékenységet ahol abbahagyta.
Mert nemrég, kívülállóként belecsöppenve ebbe a közösségbe, egészen élhető és éltető közeget találtam itt !
Üdvözlettel, kepelek
pilipár válasza:
Köszönöm szépen, hogy visszatértél, és hogy a kép alatt olvasott többi hozzászólást olvasva is kitartasz a korábbi álláspontod mellett. Valahogy én is így érzek a kompozíciómmal és annak technikai megvalósításával kapcsolatban....annak ellenére, hogy majd legközelebb, ha hasonlót készítek, figyelni fogok arra, amiket itt a többiek felvetettek.
Az alkotói szabadság lehet, hogy sokak számára egy büvös varázsszó.....de talán lesz, aki a költöi kérdésedre válaszolni is fog.....ha visszatér a kép alá :)
Kívánom, hogy a lelkesedésed ne hagyjon alább, és remélem, hogy a képek alatti beszélgetéseket olvasva a továbbiakban is a segítségedre lehetünk majd!
Üdvözöllek és még egyszer köszönöm! Ildikó
Savanyú, édes, keserű.
Napok óta kerülgetem ezt a fotót. Ez idáig azonban nem bocsátkoztam az értékelésébe, mert tudatos komponálása és technikai megvalósítása szemmel láthatóan, meghaladja kritikusi kompetenciámat. Azonban most egy elhalasztott ebéd kapcsán a pavlovi reflexeim legyőzték szemérmességem és belevetem magam a finom falatok közé!
Remek és számomra tetsző a kép színhatása ahogy a sárga "savanyúság" kiemelkedik a barnás árnyalatok közül, de mégis szelíd békében megfér a nem éppen hasonlóízű társai mellett.
Érdekes a mélységélesség útján ügyesen selymessé kialakított és a csendéletnek egy keretet adó drapéria. Annak lágy puha öleléséből nem lenne szíve az éhes szemlélőnek az eléje tárt finom falatokat kiragadni.
Azért sem, mert ezzel megbontaná a kompozíció egységét, arányosságát.
Láthatóan citromunk szemtengelye az aranymetszés szabályára támaszkodik.
Mielőtt az arányokat tovább boncolgatnánk, le kell szögeznünk, hogy az előtérben látszólag rendezetlen módon kupacolt csokoládétáblák elhelyezése is is tudatos. Ugyan ez mondható el a citromhéj pozíciójának véletlenszerűségéről is, mely egy szemlátomást jelentéktelen képi elem, de mégis, szerény, félrehúzódó semmiségével tarja egyensúlyban a kompozíció egészét.
Érzékeny, de nem érzéketlen alkotás.
Felfigyelhetünk még az élességgel való játékra is. Ahogy van édes és savanyú, úgy éles és életlen képrész.
Érdekesnek tartom ahogyan az életlenségbe vesző egyik csokoládécertli beleolvadni igyekszik a barna előtérbe.
Mindenesetre érdekes eljátszani a kép nézegetése során ébredő gondolatainkkal ! :)
pilipár válasza:
Igazán köszönöm a szinte már lelkembe látó képelemzést.....sok ponton ráéreztél a készítéskori szándékomra, és bár tisztában vagyok vele, hogy bizonyos dolgokban lehetett volna ennél kifinomultabb is a kivitelezés, ezek szerint van olyan, aki még a ´hibákat´ is képes tudatosnak és értelmezhetönek, ezáltal a kép tartalmát és kivitelezését is szinte értékesnek vélni.
Köszönöm szépen a nagylelkü pontot is!
Üdvözlettel! Pilipár
Látom, új vagy itt, a stílusod mégis emlékeztet valakire..... :)
A fókusszal nem az a baj hogy elcsúszott, hanem az hogy szétszórtan van jelen, igazából mindenen van egy picike élesség, mégis, a kép legnagyobb része életlen.
De a legfontosabb, hogy neked tetszik. :)
A napokban készítek egy saját tördelt csokis csendéletet, a saját ízlésem szerint - citrom nélkül. :) Kíváncsi leszek a véleményedre majd, és ha nem tetszik, nem fogok haragudni egy 3-as miatt sem.
pilipár válasza:
Rendben, István!
Igen, a legfontosabb, hogy nekem tetszik....és ennyi év alatt már megismerhettél annyira, hogy egyetérts azzal, hogy ettöl függetlenül minden megalapozott kritikát römmel vettem/veszek, söt, van, hogy oldalon kívül is beszélgetünk róla....pl. Veled is, ugye?
De azokban a dolgokban, amikben nem értek egyet, nem tudok bólogatni. Ha most Osztya írna, hogy "Ildikó, citrom helyett legközelebb inkább tegyél narancsot!", neki is ugyanazt válaszolnám, amit Nektek. Hogy azért, mert az a megszokottabb, nem hiszem, hogy a citromtól lenne rossz a kép....de azt hiszem, kezdjük túlbeszélni....
Szép estét, István! Köszönöm az észrevételeidet :)
Citrom és csokoládé?
Ilyen nem igazán van...a citrusos íz jó a csokival, de nem a citromé, hanem pl. a narancsé...itt képen sincs harmóniában a két szín, túl nagy a kontraszt, halovány a citrom (főképp a sötét környezet miatt is), és sötét a csoki és a környezet...
...szubjektíven nem tetszik a fotód, nem fut össze a nyál a számban (ami egy ilyen kvázi ételfotónál cél is lehetne), sőt ellenkezőleg...a körülmények sem szerencsések ezzel a sötét textillel, inkább zavaró a hullám, mint előny...szóval nem tartom szerencsés fotónak...
pilipár válasza:
Köszönöm Tamás a véleményed.....újabb észrevételek, ami az elözöekkel épp szembemegy :)
Azt hiszem, én maradok a saját elképzelésemnél. Nekem tetszik :)
Köszönöm, hogy leírtad!
Ildikó
"Én olyan képre adok három pontot, ahol látszik, hogy valaki mit akart, csak nem sikerült neki."
Én pontosan ezért adtam neked 3 pontot - bár nem tudtam, hogy a tiéd, de ha tudtam volna, akkor sem ért volna többet. Úgy érzem megsértődtél, pedig nem kellene. Ez csak egy kép.
pilipár válasza:
Félreértettél, István. Te a képem teljes koncepcióját kérdöjelezted meg, leginkább azért, mert furcsa a citrom....meg az élességet máshova tennéd. Én meg azt mondom, akkor lenne igazad, ha a citrom nem egy szubjektiv meglátás lenne, a fókusz meg elcsúszott volna.
Nem sértödtem meg, de senkire nem hagyom rá a véleményét, nem csak azért, mert megtisztelt vele, hanem mert szeretném, ha látnátok, mit miért csináltam.
Ildikó
Ildikó!
Nem tudom emlékszel-e még picit régebbről, volt egy Qashqai-os képem, amit bepirosítottam. Szinte mindenki azt mondta, hogy nem szép, nem jó kép. Én bezzeg mindenkit elküldtem, sőt még Puruczkival össze is vesztem a kép miatt, ragaszkodtam az igazamhoz, hogy ez akkor is egy jó kép. Most visszanézve megmondom őszintén én sem adnék rá jó pontot, mert tényleg nem jó kép, de akkor elvakított a hogy is mondják, alkotói vakság.
Minden tisztelettel mondom, mert sokkal tapasztaltabb fotós vagy mint én, és nem kioktatni akarlak vagy ilyesmi, de szerintem ennyire ne ragaszkodj az igazadhoz, mert ugyanúgy jársz mint én. :) Ez a kép tényleg nem sikerült annyira jóra, mint szeretted volna, és ezt nem csak én mondom, hanem szinte minden kommentelő. Ha pedig összehasonlítjuk (ami nem szerencsés) a belinkelt képekkel akkor pedig egyértelmű.
Remélem nem lesz következménye a "kapcsolatunk"-ra nézve, és nincs harag, de ezt még szerettem volna leírni (őszintén). :)
üdv.
Robi
pilipár válasza:
Semmi gond, Robi, köszönöm, hogy visszanéztél! Igen, olyan gyakran elöfordul velünk, hogy a kelleténél elfogultabbak vagyunk a fotónkkal, és késöbb megbánjuk. Ez velem is így van, ezért is töltök olyan nehézkesen és keveset.....általában sokáig érlelem a képeimet. Van, ami egy év gondolkodás után került fel ide. De azt hiszem, a galériámban egyetlen kép van ma, amit úgy érzek, meggondolatlanul tettem fel.....azt sem töröltem, de ma már nem biztos, hogy megmutatnám Nektek. A többit mind büszkén vállalom, még azt is, ami szinte két potos lett. Valahol el kellett kezdenem :)
De most is csak azt tudom mondani, amit a korábbi válaszaimban: Robi, a hozzászólások nagy része arról szól, hogy miért citrom és hogy miért nem másmilyen az élesség?
A citrom marad :) , és van éles pont a képen, nem is egy, csak máshol, mint ahogy talán Nektek (szerintem megszokottabban) jobb lenne, hiszen látszik, hogy nemcsak elcsúszott a fókusz. Ugye?
Nem hasonlítgatom kiváló fotókkal a képem, azokat csodálom és tanulok belölük....mindig kell, hogy legyen elöttünk minta, hiszen a mércét könnyebb úgy elhelyeznünk a saját tudásunk, tanulásunk érdekében.
Tehát én nem haragszom senkire, de nem tagadom, megleptek a vélemények. Nem az öt pontokat hiányolom, hanem hogy ennyire nem "értette" senki a képet, az összhatás-látvány ennyire nem talált befogadókra, hiszen ennél tartalmilag és technikailag is sokkal gyengébb fotók szoktak itt jobban tetszeni.
Köszönöm, Robi az öszinteséged, természetesen nincs következménye a kapcsolatunkra nézve....miért, nekünk van olyan?? :)))
Ildikó
Hát azért nem látjuk azt amit te szerettél volna, mert másként látjuk. :) És ez nem a te személyed elleni "támadás", ám nem tudok mást mondani, mint hogy akárhogy nézem is, én rendezetlennek átgondolatlannak tartom. Én pl. valahogy így tudnék elképzelni egy olyan képet, amin széttördelt tábláscsokit komponálnak csendéletbe:
https://500px.com/photo/1171498/chocolate-anise-and-cinnamon-by-natalia-lisovskaya
Citrommal soha, semmilyen módon eszembe nem jutna megcsinálni, mert teljesen stílusidegen.
pilipár válasza:
Lehet, István......de nem gyöztetek meg, hogy azért, mert Ti másképp látjátok, azért az a kép minöségét rontja le ennyire. Hiszen a citrom csak Nektek furcsa, zavaró morzsa 1 darab van, ilyen DOF-fal még néha Osztya is fotóz, a perspektíva ezek szerint az ö kiváló szeme és nagy tudása szerint is megállja néha a helyét......az élesség szerintem célzott, szerintetek kevés. Igazán jelentösebb technikai hiba a középen lévö citrom miatt van, de ettöl azért ez nem egy erösen javítandó kép.
Te sosem párosítanád citrommal a csokit.....én meg nem tennék paprikát virágként egy vázába és nem fotóznám felülröl.....az én szememnek az a furcsa. Mégsem mentem adni rá három pontot. Mert átgondoltam, és úgy éreztem, a fotósnak volt vele valami célja.....ö úgy látta jónak. Nem értettem a koncepcióját, de nem vitattam. Akkor azért menjek oda és pontozzam le? Nem szoktam. Én olyan képre adok három pontot, ahol látszik, hogy valaki mit akart, csak nem sikerült neki.....és olyan tanácsot adok a javításra, ami nem az én ízlésemet tükrözi, hanem az itt vagy máshol tanultakat adja tovább. Ami bevált, ami biztos, ami általánosan alkalmazott....tehát köszönöm a véleményeket, de egyelöre nem gyöztetek meg. Bocs, ha nagyon makacs vagyok. De egyedül Tibor hivatkozott a citrom hibájára, a többi észrevétel "szerintem".....az meg Ti vagytok és nem az én elképzelésem :)
Szia István,
A belinkelt oldalon nem a fotókra szerettem volna felhívni a figyelmet, hanem az citrom-csoki ízvilág párosításának a lehetőségére.
Pilipár fotóját sem hasonlítottam Osztya képeihez, csak kiemeltem, hogy neki is vannak lapos szöges, szűk DOF-es, működő fotói.
Tisztelettel,
Zsolt
pilipár válasza:
Köszönöm Zsolt, jó vagy nálam egy tábla citromos csokira ;)
Kedves zsoltf: az általad belinkelt oldalon egyetlen olyan képet sem láttam, ahol kockára tört tábláscsokikat komponáltak volna össze citromokkal. Vannak ott citromok jócskán, de süteményekkel kombinálták őket, hiszen pl a citromhéj mehet tésztákba, krémekbe, a citromlé is krémekbe. Osztya képeivel pedig semmiképp nem vetném össze Ildikó fotóját, sőt, még az én csendéleteim is egy távoli galaxis messzeségében járnak az övéitől.
pilipár válasza:
István, keresztbe jönnek a hozzászólások, ezért én sem tudok sorban válaszolni, de mint az elöbb is írtam, bennem sem a minöségi összehasonlítás miatt merült fel Osztya neve.....inkább, mint példaképé, akitöl ellesni lehet dolgokat, és tanulni még többet. De tudom, ö 30 éve foglalkozik ezzel....mit lehet várni valakitöl, aki megfelelö technika és föleg tudás híján csak magának örömet szerezve fotóz citromot csokival? Ami természetesen nem nyerheti el mindenki tetszését....de azért örülök, hogy van, akinél az összhatás mégis elérte célját :)
Szia,
Végigolvastam a többi értékelést... Mivel nagyon eltérnek az enyémtől úgy érzetem le kell írnom, hogy én ezek után is tartom: ez egy jó kép.
Természetesen tiszteletben tartom mások véleményét, annál is inkább, hogy nálam mind jobb fotósok, és nem is feltétlenül védeni szeretnélek hiszen Te erre nem szorulsz rá.
Lehet, hogy ez nem fog vigasztalni, de tudván hogy Osztya egy elismert tekintélye a műfajnak, benéztem galériájába és bizony találtam ott is lapos szögben készített szűk DOF-es képet. Például Foto_ID=224477 vagy 224654.
Amúgy azoknak akik a citrom - csoki párosításon fanyalognak ajánlom figyelmükbe például ezt az oldalt: http://www.yummly.com/recipes/lemon-chocolate-dessert
Minden jót,
Zsolt
pilipár válasza:
Köszönöm szépen, Zsolt, igazán nagyvonalú Töled, hogy a kép védelmére keltél! Az elöbb úgy fejeztem be Istvánnak a válaszom, hogy szerettem volna kicsit azt alkalmazni, amit többek között Osztyától is ellestem, az ö képein is láttam, de természetesen lehetetlenség az én tudásommal az igazi tárgyfotósokat elérni (inkább csak meg lehet próbálni utánozni öket). Részben a gyakorlatlanság, részben technikai okok miatt. Valakivel beszélgettem ma már a képröl, azt mondta, az a fény, ami a hátsó citromon úgy megbicsaklott, otthoni (konyhai) körülmények között szinte egyáltalán nem korrigálható.
A citromtól senki nem tud eltántorítani, pedig már mélt is kaptam, hogy hányan utálják a citromot. Én meg épp ellenkezöleg :)))
Köszönöm szépen, Zsolt a kedvességed! :)
Ildikó
Én értem az álláspontodat, de szerintem elfogult vagy. Majd nézd meg ezt a képet pár hónap múlva. Egy bizonyos idő múltán te is látni fogod majd, amit én, és amit alább mindenki más is lát - csak te nem. A legnagyobb tisztelettel mondom neked, ez a kép rossz, és ezen nem változtat az, hogy te direkt így akartad, mert attól sem lesz jobb. Hiába van citromtöltelékes csoki - bár én tényleg nem ettem még, és azt hiszem nem is láttam soha -, látványban ez a kettő mégis taszítja egymást. Meglepődtem, hogy ez a te fotód, egyszerűen nem vall rád. Nem tudom, korábban készítettél-e csendéletet, tárgy illetve ételfotót, de ez kapásból olyan, mint egy olyan valaki képe, akinek ez volt a legelső alkalom. A portréiddal ellentétben ez abszolut amatőr munka, szétszórt és átgondolatlan kompozícióval, rosszul megválasztott mélységélességgel, és igen, a csokidarabok is olyanok mint amiket megrágtak már egy kicsit valami kis állatok, és szerte szét szórták a morzsákat.
Ne haragudj, mindezt nem bántásból írtam neked, az egyik legkülönb embernek tartalak itt a fotozzon, aki nekem is sokat segített már a tanácsaival, hasznos meglátásaival. Kérlek, vedd az én szavaim is annak.
pilipár válasza:
Köszönöm, István, hogy visszatértél. Nem akartalak megbántani, de egyszerüen nem értem ezt a mértékü averziót a képemmel kapcsolatban.
Mióta Cyw leírta az elsö gondolatokat a képröl, újra elökerestem az agyamban elraktározott csendéleteket. Itt az oldalon is nagy sikerrel szereplöket, nemzetközi oldalakon is kedvelteket. A csokis képeken a csokik rendszerint tördeltek, és nem szabályosan toronyba rakottak....és sokszor van mellettük csokimorzsa is. Egyébként nem is tudom, milyen morzsákról beszéltek?? Egy, azaz egy darab csokidarab van a képen, a jobb oldalon, a citromhéj kunkoritól balra!
Sokszor látszik a belsejük, a töltelék.....mert úgy (szerintem is) kívánatosabb. Általában a tölteléknek megfelelö mellette a gyümölcs, vagy a mag, vagy a müzli stb. Az ott látottak alapján raktam össze a saját kompozíciómat is. És "tisztábbra", mint amit általában mások fotóznak. Mert ez nem egy katalógusba készült tárgyfotó!! Szerintem, azért ez nagyon fontos. Nagyon sok variáció készült, ez tetszett a legjobban. Én nem érzem összehánytnak.
Készítettem már csendéletet, virágost is, tárgyast is. Más jellegüek, és azok is mind tanulófotók voltak. Nagyon nehéz müfaj, ezt régóta tudom. Én mégsem gondolom, hogy ez ennyire rossz lenne, mint ahogy mondjátok.
Szerintem a citrom kérdésén kár lovagolni, ennél jobban nem tudom megindokolni, mi a szerepe, az élesség is lehet olyan, amit többen sokféleképpen csinálnánk.
Az életlen és fényeit tekintve "hibás" citrom az, ami sokat ront a kép összhatásán, mégsem gondolom úgy, hogy ez egy három pontos kép lenne. Ha azt az egyet kifogásoltátok volna, abban teljes mértékig egyetértek, de a többi miért nem lehet a saját döntésem? Nem értek azzal egyet, hogy ez olyan, mintha valakinek az elsö ilyen próbálkozása lenne......ha megpróbálom elfogulatlanul nézni a képet (hidd el, ha nem menne jó ideje, nem töltenék már ide képeket), akkor azt mondanám, ha más képe lenne, akkor sem adtam volna négy pontnal kevesebbet rá. Én látom benne a harmadolót, a színek összhangját, a térbeliséget adó élességet, söt abban egy átlós vezetést is, és az egészröl az az összbenyomásom, hogy a fotós hangulatra-kellemes érzet keltésére törekedett, és az sikerült neki. Csak azt a fránya citromot elrontotta ott középen :)
Sok csendélet jellegü tárgyfotó kerül fel ide, az ember önkéntelenül is viszonyít......és talán épp ez is az oka, hogy azért töltöttem fel, mert úgy gondoltam, meg fogja állni a helyét. Nem Osztya nyomdokaiban, de legalább megpróbálva alkalmazni, amit töle is ellestem, tanultam ezen a területen.
Köszönöm István! Remélem, nem maradt Benned tüske, de nehezen értem meg, hogy ennyire nem látjátok azt, ami számomra annyira nyilvánvaló. Bár látnám, hogy minden képet így szedtek ízekre ;)
Ildikó
Szia. Kíváncsi voltam a 24 óra legjobb fotójára, de megmondom őszintén, nem vagyok elájulva tőle. A kompozíció, a tárgyal elrendezése már eleve zavaros. Aztán, a citromok mit keresnek a csokik mellett? Ízben egyáltalán nem illenek össze, én legalábbis nem ettem még soha citromsavanyú csokit. Ide kakaóbab kellett volna és egy forró csokival teli bögre, például... A barna vászon, mint alap és háttér jó választás.
Említeném még az élességet. Tárgyfotónál, csendéletnél, ahol nem felülről látunk ráa témára hanem szemből, vagy itt pl már szinte egy kicsit alulról - ami megint nem jó -, rossz választás a szűk DOF, ide ilyen f12 körüli rekesz kellett volna, hogy minden penge éles legyen. A különböző síkokban elhelyezett csokikon pl csak itt-ott van éles rész, a hátsó citromokon meg már csak alig. Összességében sokkal több az életlen terület, mint az éles.
Én a képet erősen javítandónak tartom, remélem nem haragszol az átlagrombolás miatt.
pilipár válasza:
Köszönöm szépen, István a hozzászólásod, de sok dologban nem értek Veled egyet.
Miért magyarázzam meg, miért van citrom a csoki mellett.....mert Te sem ettél még olyat? Nem citromsavanyú, hanem citromkrémmel töltött. Szakács vagy, pont Neked nem lehet ezt olyan nehéz elképzelni, nem kell sok fantázia hozzá. Szerinted nem illenek össze, szerintem meg igen....söt csokigyártók meg is élnek belöle.
Nem értem, miért kell más variációkon gondolkodni, mit lehetett volna ezek helyett a képi elemek helyett a kompozícióba tenni.....végül is nem egy sz@ros alsógatya van a csokoládé mellé téve, ugye? Miért kellene az egész képnek tüélesnek lennie? Nem akartam az egészet olyanra, ki akartam valami emelni és az ki is van emelve. Nem akartam a citromot élesre. Jól látod, csíkban van élesség mert csak részleket szerettem volna hangsúlyozni, nekem így lett térbelisége. István, megnéztem a tárgyfotóidat: alig van közte olyan, ahol minden egységesen éles, miért tanítasz nekem olyat, hogy "rossz választás a szűk DOF, ide ilyen f12 körüli rekesz kellett volna, hogy minden penge éles legyen"? Milyen szabály ez? Olyan, amit még Te sem alkalmazol, pedig sokkal régebben és nagyobb gyakorlattal fotózol, mint én....
Napok óta nem értékeltél az oldalon, kedvesnek tartom, hogy épp most jöttél be, és épp ezt a képet szemelted ki. Akkor is ha nem hibátlan, és akkor is, ha lehetett volna ennél sokkal jobban. De ahogy Te javítást javasoltál, úgy még Te sem csinálod....
És nem az átlagrombolás érdekel, hanem hogy mindenki azt akarja belém sulykolni, ahogy ö csinálta volna. A saját ízlése szerint. Más gyümölccsel, más elrendezéssel, más élességgel, más színnel, más terítövel, más fénnyel. Az a Ti képetek lesz, ez meg ilyen marad.
Köszönöm, hogy írtál!
Ildikó
szia, annak ellenére, hogy jól mutat a sárga a barna különféle árnyalatai közt és az ötlet is értékelendő, nem hibátlan fotó. Ami leginkább zavar, az a rosszul kezelt dof, túl szűk, szinte alig van éles részlet a képen és az sem adja magát, hanem keresni kell, lényegtelen részleteken, félreeső helyeken. Érdemes lett volna egy téma köré rendezni a kompozíciót - ez az elrendezés elég esetleges - és arra fókuszálni, esetleg szűk rekesszel fotózni, abból nem lehet gond. Külön kiemelném mint zavaró tényezőt az előtérbe belógó életlen terítőt. Az esztétiai elmény, amit az ilyen képeknek közvetíteni kellene, szintén hiányzik nekem. A terítőre odaszórt különféle szanaszét tördelt csokik, morzsákkal viszont nem ezt a prémium életérzést közvetítik. A csendélet fotózás sokkal több megfontolást, tervezést igényel, és mivel ez statikus téma és van idő-lehetőség a folyamatos javításokra, ezért a hibák is szigorúbban vehetőek.
pilipár válasza:
Köszönöm szépen, Mazz, hogy leírtad a véleményed.....sok dologgal nem értek egyet, de nem szeretném már sokadszor leírni, és föleg nem megmagyarázni, mi miért olyan, amilyen.
Tudom, hogy nem hibátlan, de én nem azokat érzem hibának (terítö az elötérben, széttördelt csoki...), amiket felsoroltok. Szerintem a harmadolóban lévö föcsokin lévö élesség elég hangsúlyos, nem?
Nagyon sok csendéletet megnéztem elötte, készültem erre a kompozícióra, nem csak úgy összedobtam. Minden tudatos rajta, akkor is, ha sokatok szemének szokatlan. Nem szabályokat akartam felrúgni, csak másként komponálni és technikailag megoldani, mint mindenki tenné. Szerintem ez nem hiba.....mert az, hogy az élességet ki hova tenné egy csokihalomban, az elég szubjektiv, nem? Tudom, rossz válasz az "én ilyenre akartam", de akkor is így van. Mint mondtam valakinek, ma sem csinálnám másképp.....kivéve a szembecitromon a fényeket. Ahhoz viszont speciális fény kellett volna, lámpa....otthon nehéz kifogástlanul bevilágítani együtt az ilyen sötét és világos kompozíciós elemeket.
Köszönöm, hogy írtál,
Ildikó
Kellemes kompozíció. A megvilágítás és az expozíció is rendben van. Viszont szerintem az élesség/mélységélesség nics a helyén. Ha már kicsi mélységélességet használtál (szerintem nagyobbat kellett volna), akkor a szemben levő citromnak élesnek kellene lennie. Arra esik ugyanis a tekintet, az emeli ki a megvilágítás.
Üdv,
kj
pilipár válasza:
Köszönöm szépenTatramaci, hogy leírtad, mit gondolsz! Nem akartam élességgel kiemelni a citromot, a csokoládékra (egy részére) szerettem volna a hangsúlyt helyezni. Mint ahogy valakinek írtam is, a citrom mérete és színe önmagában kiemeli már a gyümölcsöt.
Amiben igazat adok, az az, hogy a fényekkel ügyesebben kellett volna bánnom, de ez otthoni körülmények között nehezen megoldható, speciális világítás híján más módszert kellett volna választanom. Talán majd legközelebb :)
Köszönöm a véleményed!
Ildikó
A kep alapvetoen jo lenne: Tetszik a tema (feny, szinek, kompozicio). Egyedul az eles tartomanyt keveslem egy kicsit. Szamomra zavaro, hogy csak alig valami eles a kepen!
pilipár válasza:
Köszönöm szépen a véleményed, örülök, hogy alapvetöen tetszik! Szándékosan ilyen a mélységélesség, úgy érzem, amit szerettem volna, hogy éles és kiemelt legyen, az az lett, de sokan látjátok másképp :)
Köszönöm szépen,
Pilipár
Szia!
Igy kezdeni a reggelt...Bevallom Gombóc Artúrként vetettem magam a képre a citrom ellenére is, vagy fotós szemmel nézve talán épp azért. Nagyon kellemes a színharmónia: sárga, barna, le egészen a csokoládé csillanó sötétjéig. A kompozició is érdekes, bár számomra már kicsit erős megoldás a részletekből kitakaró előtét hullám, de egyfajta bensőségesség érzetet adva végül is nem rossz. Hanem a mélységélesség az kevésnek tűnik. Ahogy az előtérbe állított négykockányi csokidarabon is megcsúszik...igy vesznek el a sárgák is. A bal oldali citrom részletessége mellett a jobb tompa erőtlensége komolyan bontja a kompoziciót. Itt lett volna pedig érdekes a világítással megoldani a gyűmölcs húsának részletességét.
Ha ez sikerült volna, olyan kunkori vidámsággal nézhetnénk a képet, amilyennel a kis citromhéj áll a jobb sarokban. Érdemes lenne finomítani ezen a fotón, visszakanyarodva a klasszikus, nagy mélységélességel dolgozó felfogás felé. Mert a téma finom, vagyis ígéretes.
Sok sikert és szép fényeket!
pilipár válasza:
Köszönöm szépen, Tibor, örülök, hogy megosztottad velem a véleményed, akkor is, ha nem mindennel értek egyet.
Korábban már Robinak is leírtam, elfogadom, hogy a kép nem hibátlan, de ha újra kellene csinálnom, akkor sem sok dolgot változtatnék meg rajta. A jobb oldali citromot valószínüleg másképp fordítanám, mert a citromoknak inkább mellékszerepet szántam (ezért is az életlenségük), a színük miatt épp eléggé kiemeltek. Valószínüleg kérnék tanácsot a megvilágításuk tökéletesítéséhez, de nem akarnám semmiképp a gyümölcshúst részletesebbre, sokkal fényesebbre. Inkább elfordítanám, mint kiváló élességgel és ennél "feltünöbben" fotóznám bele a kompozícióba.
A csokikon több helyen is van élesség, de amit ki akartam emelni, az a jobb alsó harmadolóban lévö néhány kocka, a kis csillogás is oda jutott. Nem utólag magyarázom a bizonyítványt, mert volt már rá példa, hogy a klasszikus stílust követve más mélységélességgel fotóztam csendéletet, de ezt a csokist ilyenre szerettem volna. Elötérben a hullámmal (nagyon szeretem az elötér-kitakarásos megoldásokat, bármilyen témáról is legyen szó, nálam mindig pluszpontot ér, ha valakinél ilyet látok), sokféle csokival, különbözö kiemelésekkel a csokikon (szerintem fokozza a térbeliség hatását), érdekességként a kunkorral, és inkább jelzésértéküen a nagy, de remélem, nem aránytalanul nagy citromokkal.
Robinak már leírtam, miért citrom, jól láttad, többek között a színe miatt is :)
Elfogadom, hogy a kép nem tökéletes, de én nem a kompozícióban vagy az élességben, sokkal inkább a jobb oldali citromban látom a fotó gyenge pontját, ha javítanom kell rajta, ott tenném. De a többi észrevétel tekintetében úgy gondolom, megfelel egy csendélettel szemben támasztott elvárásnak, nem akartam patikamérlegen mért tárgy/ételfotót. :)
Köszönöm, hogy leírtad, Tibor, Te hogy látod! :)
Ildikó
Akkor ezt is megbeszéltük! :)))
De azért kíváncsi leszek mások véleményére is! :) Ha ír még valaki! :))
Neked is szép estét!
üdv.
ui.: Ettem már chilis csokit, nagyon fincsi. :)
pilipár válasza:
Akkor hozok Neked citromost, hogy legközelebb legalább ez ne okozzon fennakadást ;)
Persze, a pontot is zokon vettem, minek tagadnám.....de ha meg lehet beszélni a felmerült dolgokat, jobban megnyugszom, mintha kivonatnád a pontod.....szeretném, ha ezt elhinnéd!
Szép estét Neked is! :)
Gondoltam nem fogod elfogadni, de hát ez legyen a legkevesebb. :)
Szóval. A citromot nem hibának írtam, csak abszolút nem illik oda, mert szinte világít a háttérben. És emellett úgy se mint gyümölcs. Helyette inkább körbeszórtad volna mogyoróval, vagy epret tettél volna, vagy valami hasonlót. Sztem nem is ettem még citromos csokit. :) Mindegy, de még egyszer mondom, ezt nem hibának írtam, csak nekem elég furcsa.
Ami viszont szerintem hiba, hogy a kép közepe életlen. Amit először megnézel rajta csokit, az nem éles, ehelyett a kép jobb sarkában a citromhéjnál éles. Hát ez akkor sem jó így, kivéve ha valaki jobbról balra néz képet. :)
Azt hogy csak egy féle csoki kellene, még mindig fenntartom, és a sötétebb verzió, egy világosabb (és nem csokival ahogy félre értelmezted előbb) terítővel, huzattal, valamivel. És kicsit kevesebbet takarjon ki a csokikból, bár az még jó is lehet.
Végeredményben érdekes és meglepő volt a válaszod, főleg ez a rész: "a pontban kifejezett meglátásaid egy összehányt, átgondolatlan, technikailag elég gyenge kompozíciót írnának le". Én meg ezzel nem értek egyet, szerintem pont most ilyen. Pont olyan, mintha összeöntöd oda a csokit, mögé raksz két citromot és lefotózod. Nincs extra fény ami kicsit irányítottan megy valamelyik részre, nincs kiemelés, a csokik karcosak, összefogták egymást, darabok vannak mindenfele. De, legalább életlenül. :) Szóval nincs benne plussz, ami miatt azt mondom, hűű de megkívántam. Mert most ez nem történt meg.
És igen adhattam volna rá két pontot is, de minek ha már a 3.8-at sem fogadod el? :)
Összességében nagyon megleptél ezzel a fotóval, igazából legutoljára gondoltam volna, hogy ez a te fotód (az eddig látott képeid alapján). Nem akarok senkit sem megbántani, és ha nagyon rosszul esik a 3.8, akkor szívesen kivonatom, de ez így akkor sem tetszik!!!
Punkt
pilipár válasza:
Azért nem fogadtam el a hozzászólásod, Robi, mert nem volt benne megalapozottság. Menjünk végig, mert a mostani soraiddal sem értek egyet.
Miért nem jó a citrom, ha az eper jó lenne? Azért, mert Neked furcsa? Mert nem ettél még olyat? (hozzak mutiba?:) És chilis csokit sem ettél? Pedig olyan is van.....és az még furcsább a szemünknek.....képzeld el, egy paparika a csoki mellett!!
Miért szórjam egy nagyobb méretü gyümölcs helyett körbe sok kis mogyoróval? Akkor az lenne a kifogás, túl sok minden van a képen és zavaros a kompozíció.
A képen több éles pont van, a jobb alsó sarokban a kunkorin, a csokikon több helyen is. És nem tudhatod, ki mit néz meg elöször a képen.....van, biztos lesz, aki a citromot.
Én citromot akartam, nem mogyorót és epret. Szándékosan ilyen sötét, meleg tónusokat a csokik köré is, nem világos alapot.....ennyi fényt, mert így hangulatosabbnak éreztem. Ez nem tárgyfotó dekára kimért fényekkel és katalógusba szánt elrendezéssel, élességgel.
Tudod, ahogy a Te képeden nem tesszük szóvá, hogy miért faágat fog a lány és miért nem bokron virágot, hogy nem említem meg, hogy miért életlen a 100 levélböl 80, úgy azt gondolom, hogy nekem sem kell minden egyes elemet megmagyaráznom ezen a képen.
És egyáltalán nem baj, ha nem kívántad meg, van, aki igen.
Most is úgy érzem, szörszálhasogatás volt a képelemzésed, lehet úgy is, ahogy Te gondoltad, csak akkor az egy egészen más kép lenne már. Az a Te csokis képed, ami valószínüleg kiváló lesz......de szerintem ez sem rossz. Tudom, hogy nem hibátlan, de nem azok a hibái, amiket felsoroltál.
Nem baj, hogy Te másképp látod, de nem éreztem kellöen indokoltnak a pontodat. Ki ne vonasd, nem számít.....megindokoltam, mivel nem értek egyet, az számomra fontosabb. És én örülök, hogy ez a kép bekerült a galériámba. Akkor is, ha lesz, akinek csalódást okozok :)
Szép estét, Robi! Nincs harag, de szerettem volna leírni, miért nem értettem egyet Veled.
Ildikó
Szia!
Azért érdekes számomra ez a kép, mert nem tudom megérteni, miért citrom van a háttérben! :) Hogy jön az a csokihoz?
A másik problémám a képen, hogy az éles rész inkább a kép közepén kellene lennie a csokin, nem a széleken és a citromon ott hátul.
Harmadrészt pedig szerintem elég lenne egy féle csoki, és abból valami szép kompozíciót összehozni.
A "tálalás" elmegy, talán egy picit világosabb színű kellemesebb lenne, de ez csak saját vélemény. :)
üdv.
pilipár válasza:
Nagyon szubjektiv, amiket írsz, Robi, azt gondolom, ezek nem hibák, amiket felsoroltál.
Miért citrom van a háttérben? Miért ne? Ha lehet citromkrémmel töltött csoki, akkor díszként nem tehetjük mellé? Mentalevél miért van majdnem minden sütemény mellé téve? Mert jól mutat. Itt a két szín remekül kiegészítette egymást....többek között ezért is választottam ezt a gyümölcsöt. És mert az ízek is nagyon finomak együtt.
Miért kellene az élességnek a kép közepén lenni? Több helyen (egy végigfutó sávban) van az élesség, jutott belöle a citromra és a csokira is. Szerintem így jó.
Miért kellene egyféle csokoládé?? Ebben épp az volt az érdekes, hogy többfélét válogattam össze. A színek, a töltelék és a minta miatt is szebb volt a szememnek. És hogy világosabb? Mi , Robi? A magas kakótartalmú csoki ilyen sötét.....
A tálalás "elmegy" ?
Nagyon szubjektiv a véleményed, amivel azért nem értek egyet, mert a pontban kifejezett meglátásaid egy összehányt, átgondolatlan, technikailag elég gyenge kompozíciót írnának le. Ez pedig nem az. Ha valami nem értesz, ne pontozd le, hanem kérdezz! De a leírtak alapján akár két pontot is adhattál volna, egy pozitiv megjegyzésed nem volt.
Üdvözöllek! Ildikó
Tetszik a kompozíció a kis sárga citromhéjjal a jobb alsóban, jól választottad meg alapnak az anyag színét, ízléssel rendezted a gyűrődéseket, helyes a világítás a DOF.
Hibát nem látok.
Minden jót,
Zsolt
pilipár válasza:
Köszönöm szépen, Zsolt, nagyon örülök a soraidnak! Ez egy kis kikacsintgatás számomra, mert a csendéletek fényképezése a tárgyfotózás kistestvére, nehéz müfaj. Nem könnyü hibátlant alkotni benne. Biztos ez sem az, de ha tetszik Neked, akkor annak nagyon örülök!
Nekem is a kis kunkor a kedvencem :)
Köszönöm, hogy írtál!
Ildikó
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.