A kép fölött kibontakozott diskurzus számomra érdekesebb és tanulságosabb volt, mint maga a kép (persze az is jó).
Köszönöm mindkettőtöknek.
Gábor
- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2010. június 3. 00:12 - Készítés helye (ország): India
- Készítés helye: Umbala Cantonment
Nincs az a pénz amivel egzotikus modelljeinket annyira meg lehetne örvendeztetni, mint egy róluk készült instant fotóval. (Vagyis hát hogyne lenne, de a szüleik úgysem a gyerekekre költenék.)
fehér elefánt válasza:
Mutty meg én tűz és víz vagyunk, éppen ezért esik jól vele néha kiengedni a gőzt...
Élvezet volt olvasni mutty.hu írásait és a válaszaidat. Mindkettő nagyon rendben van.
Szép és kultúrált eszmecsere volt, annak ellenére, hogy az álláspontok különböznek.
Láthatóan kinyomtam a képet, mert érdekeltek a vélemények. Örülök, hogy olvashattam, mert szeretem mutty.hu véleményeit és azt, ha valaki ezt kultúráltan tudja kezelni.
Igazságot nem teszek, mert mindkettőtöknek teljesen igaza van, szerintem.
A képről:
Maga a kép nekem nagyon tetszik, de nem jön be a felülről fotózás. A nagylátószög adta lehetőésgeket nem használtad ki megfelelően. Most jön az, amire azt szokták mondani, hogy "más képről beszélsz", de nekem jobban bejönne egy jelentősen lentebbről készült kép. Akár lentebbről, mint a legmagasabb szereplő.
Mert akkor a háttér is megjelenne, ahol élnek, ráadásul a nézőpont is barátibb lenne.
A kép nem ferde, de esetlenül vágott. nagylátós képet óvatosan kell vágni szerintem. Itt nem sikerült jól a vágás, ahogy a hátteret nézem.
Az tény, hogy a vágás tekintetében a főszereplő nagyon jó helyen van, de nem tudok megbarátkozni a felülről lenézünk nézőponttal, illetve a nagylátószög nekem bántó vágásával.
fehér elefánt válasza:
Ilyenkor mindig azt kell feltételezni hogy a fotós nem hülye (akkor is ha az), és mivel ő tudja, hogy miért vágta a képet ilyenre illetve választotta ezt a nézőpontot, az értékelő viszont nem, abból kell kiindulni hogy a választásnak oka volt. Itt konkrétan ronda volt a háttér és ha lejjebb megyek, a kép felső részében üres és kiégett ég lenne. Ezt nem azért mondom hogy mentegetődzzek, dehát stúdión kívül mindig megvannak a korlátai annak hogy mit lehet és mit nem. Ráadásul a kép nem is esztétikáról és patikamérlegen mért kompozícióról szól, de ha nem haragszol nem ismétlem meg amit lejjebb már többször leírtam. Köszönöm a részletes értékelést!
Na ez a kép az, amikor tökre nem érdekel, hogy milyen a háttér, meg, hogy a bal oldali gyerek arca nem éles. Az egész kép borzasztóan megható. Ez nem egy "egyéb" kategória, ez szociófotó, vagy társadalom ábrázolás. Egy képben a boldogság, és a reménytelenség. Nagyon megrázó, és elgondolkodtató.
fehér elefánt válasza:
Nagyon köszönöm. Nem szocióba raktam, mert az errefelé mást jelent.
Ezt a képedet most megkönnyeztem... van ilyen... talán a kommented miatt.
Tudod, hogy miért tetszik nagyon ez a kép? ... a szerkesztésén és mint fotótól elvonatkoztatva...
mert látható, hogy az emberi boldogság nem az anyagiaktól függ. ... látszik a környezet, a kosz, a szegénység a fényképeden és ugyanakkor ott van az arcokon a mosoly, a boldog mosoly...
Jó kép! Gratulálok!
fehér elefánt válasza:
Köszönöm szépen.
fehér elefánt válasza:
Jobbról még vághattam volna egy kicsit hogy pontosabb legyen az oldalarány, ahogy azt alább már jogosan megjegyezték.
Értem. Ez eszembe sem jutna ( a kommentre gondolok )
Hihetetlenül jól leutánozta az alkotó a polaroidos minőséget és színvilágot, pedig egy profi gépről van szó. Ez számomra eme kép fő értéke.
Kiváló nézőpont, jó vágással.
Tök jó az egész hangulat.
Ez Indiában van?
fehér elefánt válasza:
Eszembe jutott hogy az egész képet polaroid-utánzatként csináljam meg, de aztán főleg méretezési okokból letettem róla. Egyébként inkább Fuji Instax minőségről kéne beszélni ;) Köszi!
Oké, ne ragozzuk túl, de ezért sem adtam rossz pontot, ezért is mondtam hogy a kép jó. Én "csak" Erdélyt "jártam meg", 2 DVD-nyi "előválogatott" 6-8 MP-es RAW várja hogy feldolgozzam, alig mutattam belőle valamit. Nem mintha a képek nem lennének jók, nem mintha a nyelvi nehézségek nem lévén nem lett volna ennél szorosabb kapcsolat úgy, hogy még Polaroid se kellett hozzá.
Az, hogy felülemelkedsz a leginkább kivédendő sztereotipiákon, mindneképp dicséretes, számomra ezek a képek bármilyen jók is, mégis kicsit oylanok, mintha állatkertben mutogatnánk a számunkra furcsa orrmányos hangyászt meg délamerikai óriás tengerimalacot.
Erről pedig talán pont az tehet, hogy polaroiddal fizettél. A kép egyértelműen a képért készült, nem mintázza az indiai gyerekek életét a maga valójában, csak a szerepjátékukat (ami paradox módon az életük része) a turistafotósok, fotós turisták előtt.
Nehéz megmagyarázni ezt az érzést, vagy érted vagy nem, és vagy elbeszélünk megint egymás mellett, vagy nem. De eddig úgy tapasztaltam, minden szélsőség ellenére azon kevesek közé tartozol itt, akikkel érdemes véleményt cserélni egy-egy kép alatt.
fehér elefánt válasza:
Sohasem tudhatod hogy egy képet ki és miért talál figyelemre méltónak, és ugye ha csak egyetlen nézőben is megmozdít valamit akkor már érdemes volt megcsinálni. Például te itt egy kézlegyintéssel elintézed a délamerikai óriás tengerimalacot, holott én élnék-halnék egy óriás tengerimalacos fotóért és biztos hogy nagyon blokkolnám. (Az ormányos hangyásszal kapcsolatban már nem vagyok ennyire biztos.)
Egyébként arról sem feledkezzünk meg hogy ez nem egy tipikus turistahelyen készült mint mondjuk Agra, polaroidot meg végképp nem kapnak mindennap. (Szerintem nagyon kevesen vannak fotósok, akik ezért hajlandóak egy polaroid kamerát hurcolászni.) Bárcsak kapnának pedig, mert ez legalább hasznos ajándék.
Az általad megfogalmazott kritika sokkal inkább illethetné a "Heten" és "Nagyon erős" című képemet, mert ott tényleg a tipikus pózolás esete forog fent.
Azt remélem nem gondolod hogy azért adtam nekik a képet hogy témát csináljak belőle (talán ez az egymás mellett elbeszélés oka?). Ez az "igazi" fotózás előtt vagy után volt, mert mindig úgy megy hogy kapnak képeket előtte "jégtörőnek" és jutalomba utána is. (Megjegyzem: én magam is örömmel fogadnék el polaroidot egy külföldi fotóstól aki rossz ízlésében pont rólam készít pesti emberfotót.)
Mellesleg a komolyan gondolt kép nem lett túl jó, szóval ez is olyan eset amikor egy fotózásból a werkfotó lesz a legjobb, dehát a kudarcokból tanulunk és ma már ügyesebben oldanám meg a feladatot. Lehet hogy a kedvedért felteszem de talán még jobb lesz ha emailben küldöm el.
Az az igazság, hogy nehéz ezt megfogalmazni. Nem feltétlen az ÁNTSZ és OGYI által jóváhagyott kettős vak kontrollált klinikai kísérletekkel bizonyított hatásosságot várom el egy képtől mindig. Ami egy kicsit az ilyen képekben számomra állandó probléma, hogy gyakorlatilag olyan, mintha feljönnél Pestre Baranyapuszta felsőről, meglátnád a Lánchidat, lefotóznád, hazavinnéd, és pont. elkészítetted a saját verziódat, és tekintve hogy nem jártad körül a témát, nem is sikerült a legjobb szögből, vagy mittudomén.
Elmész IDE, és itt EZ a túristalátványosság. Ugyanoylan begyakorolt mozdulatsor nekik, mint amilyen rutin a Dunakorzón üvöltöző olasz túristáknak a mobiltelefon előkapása amikor monitorjaik előtt rövidlátóra kopott szemüknek lőtávolba ér valami nevezetesség, vagy a keletnémet középosztálynak a gémeskút körül ostorát pattogtató csikós, aki aztán hazamegy, ledöglik a kínai pólójában a koreai TV-je elé, issza a német (eredetű) sört és amerikai sorozatot néz.
Megrohannak téged mint turistát, te az expogomra ragadt ujjaddal közelítesz feléjük, fölöttük állsz, megvehetnél bármit, a kislányt, vagy akár az anyját, de nem, te hazahozod őket, a képüket mint szuvenírt, mert könnyebb becsomagolni mint egy 97 centis gyereket.
Ők cirkuszi látványosságok, téged meg bevonzott a sátorba a rikkancs vagy ki.
Az egész képen a megtanult foylamat dob valamit, csinálj -marhadrága- polaroidot, építsd köré a kép mondanivalóját, de igazából lehetne sport szelet is, vagy "elektromos csellentyűcske" , mindegy, csak ne pénz, de amúgy a polaroid is fizettség.
Szóval fizettél a kasszánál, garantált a látvány, ők a testüket "árulják" a turistáknak hogy megörökíthesd, te meg boldogan "fizetsz", és kúráltatod otthon a begörcsölt mutatóujjad.
Nem elítéllek ezzel, valószínű én is ezt csinálnám, vagy valami hasonlót, mert nem ismerem a nyelvüket, így nem tudok még annyira se közel kerülni hozzájuk, hogy valami igazán bensőségest mutassanak.
A kép nem rossz, mégegyszer leírom. Csak kirakatban van a gyerekcsoport, a fotós, a befogadó.
fehér elefánt válasza:
Csak ismételn tudom amit leírtam. Pedig annyira de annyira próbáltam világosan válaszolni.
Az az érzésem hogy herótod van a kommersz útifotóktól (amit egyébként osztanék is veled) és ezt ezen a képen vered le, pedig ez pont hogy nem erről szól. Amit írsz, annak egy felemelt kezű szádhu, orrkarikás tevepásztorlány vagy aszott koldus képe alatt lenne létjogosultsága (hogy csak a legnagyobb indiai fotósközhelyeket említsem), vagyis olyan képek alatt amelyek tipikusan arról szólnak hogy oda érkező idegenként fotós leltárba vesszük a számunkra egzotikus, szép vagy éppen taszító motívumokat. Ennél minden, magát komolyan vevő fotós próbál túllépni. Ennek feltétele, hogy a képeinkből kiiktassuk az "indiaiságot", vagyis hogy a fotónk ne az egzotikumról szóljon hanem ennél több és általánosabb tartalmat hordozzon. Mivel lehet ezt elérni? Empátiával, kapcsolatteremtéssel, bizalomépítéssel, egész amíg az alanyokkal való kapcsolatban meghaladjuk a turista kontra "bennszülött" szintet és normális emberi kapcsolat alakul ki, aminek eredményeként nem egy kamerába néző alanyt fényképezünk hanem életet dokumentálunk, jó esetben a helyszínen és személyen túlmutató tartalommal. Ehhez kapcsolatot kell teremteni, és ehhez kitünő eszköz a polaroid. Már többször leírtam, hogy miért és azt hittem nem kell részletezni hogy miért jobb mint a cukorka vagy az üveggyöngy. innentől kezdve tényleg csak ismételni tudom amit már leírtam.
(Ugyan Indiáról beszélünk, de ez gond nélkül behelyettesíthető Erdéllyel, Thaifölddel vagy Budapesttel is...)
Szia, gratulálok, jó kép lett. Nagyon jó ahogy belátszódik a romos környék is, még jobban segít elhelyezni a képen szereplő gyerekeket, egy egész történetet, sorsokat mesél el a képed egyszerre. Tetszik a kép világa, jó lett ez az utómunka, teszik a mélységélesség is, jó ahogy kiemelkednek a környezetből. Nem semmi élmények érhettek arrafelé.
Szép munka, gratulálok! üdv. Krisz
fehér elefánt válasza:
Nagyon szépen köszönöm. A legzúzósabb élmény a visszaúton ért Londonban az ottani kajától, miután fél Indiát megúsztam ép belekkel.
Üdv!
Remek életkép, szerintem az ilyen fotók önmagukért beszélnek ezért nem is nagyon fejteném ki, hogy mit látunk a képen, szép munka, grat! A fenti szög nagyon jó, bár mondják, hogy gyerekeket az ő szemszögükből kell fotózni,de ebben az esetben szerintem ez a szemszög így sokkal jobb.
Gábor.
fehér elefánt válasza:
Sajnos ha át akarjuk látni a helyzetet, föléje kell emelkedni :) Köszönöm!
Na jó, legyen pont nélkül, több okból. egyrészt mert ha nem csal a szimatom, az alkotó nem veti meg a repülő óvodásokat kukkolási szempontból, szóval még a végén belecsapnék a lecsóba a kisgyerekekről készült fotóval.
Szóval az az igazság, hogy a kép tucatfotó. Persze mi nem az, a fotográfia elmúlt kb. 170 éves történetében mi az amit még nem lőttek meg? De valahogy pont a fotográfia ásta saját maga sírját, vagy zsírját, amiben megsütötte magát. Ez a kép hatott kb. 100 éve, illetve akkor nem, mert nem volt polaroid, de érted. Ez persze a te verziód, de egy kicsit oylan érzésem van, mint a virágmakróknál. Ha kimennék Indiába vagy akárhova, és lenne a kezemben egy szélelátószög (és lenne) akkor behunyt szemmel is nyomnám ezeket. Az egyetlen valódi érték, ott kell lenni, merni kell csinálni, ki kell találni a fizettséget, hogy ne szedjék le rólad még az alsógatyát is, hogy aztán állj ott egyszál köntösben.
Szóval biztos napképe lesz, ha lehull a "kacsa" a 24 órából, de nekem ez most annyira nem jön be, nem azért mert nem jó, hanem mert valahogy semmi pluszt nem ad ahhoz, amit már amúgyis láttunk unásig, még ha nem is itt.
És inkább tényleg pont nélkül, mert most bizonytalan vagyok abban, hogy ez a vélemény pillanatnyi elmezavar, vagy valós sóhaj az éterbe a dolgok jobbá tételének okából.
fehér elefánt válasza:
Ha jól értelek: úgy közelítesz ehhez a képhez mintha valami művészeti vagy dokumentarista tartalmat hordozna és te hiányolod ezt a tartalmat. Nadehát kéremszépen ez a kép semmi ilyet nem ígér és az ÁNTSZ is igazolta hogy mélyebb tartalmat nyomokban sem tartalmaz, ezért csak a vizuális étrend kiegészítőjeként forgalmazható.
Minden versben fő a rím és minden fotónak szólnia kell valamiről, na akkor ez miről szól? Csak és kizárólag arról, hogy ilyen fotóstúrákra miért érdemes egy instant kamerát vinni. Közelebbről: a kép inkább szól a közegben idegen fotós és az abban otthonos alanyok interakciójáról, mint az idegen közeg valamilyen számunkra érdekes részének vizuális leltárba vételéről. Nem India a lényeg benne, még a szereplők is felcserélhetők sőt a fotós is.
"Ha kimennék Indiába vagy akárhova, és lenne a kezemben egy szélelátószög (és lenne) akkor behunyt szemmel is nyomnám ezeket. Az egyetlen valódi érték, ott kell lenni, merni kell csinálni, ki kell találni a fizettséget, hogy ne szedjék le rólad még az alsógatyát is, hogy aztán állj ott egyszál köntösben."
Pont ez a lényeg. Odamegyünk, érkezéskor lenyomjuk az expógombot, visszainduláskor elengedjük, aztán idehaza gyógytornásszal egyenesíttetjük ki a mutatóujjunkat. Közben ezeknek az agyonfényképezett embereknek legtöbbször egy fia képük sincs magukról. Egy, a fotózásért cserébe adott, számunkra értéktelen polaroid ott generációkig a család kincse marad. Néha kirángatják a fél rokonságot hogy róluk is legyen kép, és csak ez a polaroid marad róluk. Ez a kép az ajándékba adott kép értékén kívül semmi másról nem akar szólni, de van egy olyan érzésem hogy pont ezáltal lesz értékesebb az n plusz egyedik turbános szikhnél meg szadhunál meg rádzsasztáni cigánylánynál. Szerintem.
Ez nagyon tetszik... a felhőtlen öröm tárgya, a KINCS központban, a köré "karéjosodó" gyerekek pedig szerkezetileg is tökéletesen "építik" a képet. Tetszik a pillanat, a töredékében mutatott környezeti "közeg", a színek, színvilág árnyalati tónusai -olyan élmény a látvány, ami valós életszerűséggel adja vissza a pillanatot. Hitelesen jó, kitűnő képnek tarom a fotót.
fehér elefánt válasza:
Hát még egy tengerimalacnak hogy örültek volna. De az sajnos nem volt kéznél. Köszi szépen Álomfejtő!
Marha jo otlet. Raadasul mukodo dolog, ahogy az amugy remek pillanatot kiragado keped mutatja.
Gratulalok a kephez!
fehér elefánt válasza:
Egy öreg német fotóssal készített interjúban olvastam még anno kilencvenes évek. Tényleg bevált, csak sajnos baromi drága.
én megtartottam volna az eredeti 3:2-őt hogy jobban érvényesüljön a nagylátószög
a zavaró elemek meg le vannak sz*va
fehér elefánt válasza:
Én a kislányt tartottam volna meg, de sok az örökbefogadással járó papírmunka...
a válladon levő fotóstáskára gondoltam :))
ha nő lennék, csodálkozva tágra nyitnám a szemem és úgy pislognék, hogy na de ilyet, ki beszél itt rólad?
a kredit kösz, de nem azért írtam. de akkor feldobok neked egy új labdát, csak aztán csapjad le rendesen. valami jó kevésbé karakteres arcot.
fehér elefánt válasza:
Egyébként csúsztam-másztam is előttük de aztán, ahogy oly sok véresen komoly fotózásnál lenni szokott, a werkfotó ér a legtöbbet az egészből...
bár kompozíciós szempontból nagyon jó ez a háromszög forma, de így felülről kicsit a nagy fehér ember nem ereszkedik le típusú fotó.
a szerző kilétét nagyjából sejtve (mert itt felismerhető a szerző) mondhatnám, hogy nehéz persze túlsúllyal gugolásba ereszkedni tekintélyveszteség nélkül, de szerintem nem ártott volna.
figyelve a hátsó gyereket, akkor is kimagasodott volna.
amúgy, jó kép lehetne. azt is elfogadva, hogy bizonyos gyerekszám felett már az is csoda, ha akárcsak egy nem mórikálja magát.
szerintem.
én nem fogok ebből feldolgozást készíteni, ne is kérjél meg rá :)
fehér elefánt válasza:
Menj te a p-ba a túlsúlyomra vonatkozó megjegyzéseiddel :))))))
A fotós 1 kredittel jutalmazta a véleményezőt.
fehér elefánt válasza:
Jó szemed van, bár nem vagyok meggyőződve hogy a képarány itt és most igazán számít. (Talán jobbról még vághattam volna, igaz).
Szia!
Remek fotó, elképesztő ezeknek a kis embereknek a vidámsága a kilátástalan nyomorban, tökéletesen visszaadja ezt a felvétel.
Egy apróságnak is szívből jövő mosoly a jutalma.
Nagyon jól elkaptad a pillanatot, szuper ez a piramis elrendeződése az emberkéknek.
Riport, szociofotónak is megállja a helyét.
Érdekes kontraszt, az ember azt gondolná,hogy elképesztő szomorúság látszik majd ezeken az embereken.
De mint korábban írtam, hogy tudnak örülni egy apróságnak, és teszik mindezt a gyermeki tisztasággal.
Nagyon jó fotó lett.
fehér elefánt válasza:
Mondjuk nem vagyok egy lágyszívű alkat, meg ebben a szegények-de-boldogok dologban sem hiszek, hiszen ott is van irígység meg rosszindulat, de ebben az esetben komolyan fontolóra vettem hogy megfogom a kiscsajt, összehajtogatom és hazahozom a bőröndben. Bár a franc tudja, lehet hogy tíz év múlva ő fogja felvenni a telefon amikor jegyet foglalok a British Airways-nél, asszem nem annyira kilátástalan a helyzet. Sohase lehessen tudni. Köszi!
A gyerek rendkívül rugalmas anyagból van gyúrva. A lepusztult környezetben, ilyen-olyan alig ruhában, nem a legideálisabb körülmények között is tud vidám lenni. Tud örülni egy fotónak magáról, talán arról fog ábrándozni, egyszer fotómodell lesz. Lehet ez lesz az egyetlen kép magáról, mert ugye az érzékelhető, hogy nem Canonnal a nyakukban szaladgálnak körülöttük a szülők.
Egy kép a gyermek őszinte öröméről. Kell ennél több?
fehér elefánt válasza:
Igen, ez a lényeg... sokuknak ez az egyetlen képük magukról, többször s láttam ahogy a polát a lakás legszebb sarkába teszik. A modellségre megvan az esélye mert az anyucija is elég szemrevaló volt, kár hogy első ránézésre is többféle tudatmódosító szertől függött egyszerre.
Hát ez tényleg csúcs. A gyermeki ártatlan öröm. Azok a kíváncsiak tekintetek. Pedig nem lehet egyszerű az élet. Annyira picik és máris a babákra kell vigyázniuk. Ők nem játék babákon gyakorolnak, játszanak hanem igaziakkal. Érdekes sorsok.. szinte szeretné az ember mindet megmenteni.. bár mitől is. Lehet hogy egészségesebb felnőtt lesz az aki közösségben nő fel mint az aki egész életében egyedül ül a szobában és magában playstationozik. De egy pár boldog órát szerez nekik egy ilyen egyszerű dolog mint egy fénykép. Tetszik a perspektíva, jó pillanatot kaptál el. A romos környezet és a felhőtlen öröm :)
fehér elefánt válasza:
Köszönöm szépen Virgonc!
hű ha siker gyanús kép! nagyon tetszik.Agyerkőcök arckifejezése :mindent visz. ne m tudom a véletlen műve e,hogy így állnak(3szögben) vagy te rendezgetted őket,+jó ,hogy láttatsz kicsit a környezetükből is,hogy milyen kellemes hely lehet ez a Umbala Cantonment j.
fehér elefánt válasza:
Ilyenkor nem lehet őket rendezgetni :) Egyébként ez a városrész száz éve a világ egyik hatalmi központja vot mert itt laktak az indiai hadsereg főtisztjei akik a világ népességének egyötödén uralkodtak. Kipling Kim-je is részben itt játszódik. Elég depresszív volt a régi bungalók romjait látni, amiket az elmúlt ötven évben szó szerint szétszartak.
Ügyes és egyben nagyon szép gesztus , jó látni ahogy örül a fotónak és mutogatja a többieknek.
Ez biztos megmarad nekik .
fehér elefánt válasza:
Bízzunk benne hogy távozásom után 5 perccel nem szaggatták darabokra. Köszi!
Szia! Szívszorító maga a látvány... Viszont a mosoly az arcukon biztos a te arcodra is mosolyt csalt.
Számomra minden átjött... tetszik.
Maga a kompozíció szuper!!!
Remélem egyszer nekem is lehetőségem lesz megörökíteni hasonló boldog kis arcokat....
Szép estét!!!
fehér elefánt válasza:
Vegyél egy polaroid kamerát és garantált lesz a siker! :) Köszi!
nagyon jól sikerült életkép, tökéletesen példázza az őszinte gyermeki örömöt, amit egy számunkra tök természetes dolog okoz, háttérben nyilván ennek az oka az életkörülmények ahogy élnek.
grat!
B.
fehér elefánt válasza:
Köszönöm szépenb, pont erről akar szólni ez a kis kép.
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.