- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2005. június 20. 18:09 - érzékenység: NP20
- forrás: negatív
- objektív: 80 mm
Mondjuk, legyen szoció! (Korábban életkép volt., de szvsz. elégséges szociós töltéssel bír.) Az előzmények itt találhatók: http://index.hu/tech/digicam/fotozz/fotot_megmutat?Foto_ID=50042 http://index.hu/tech/digicam/fotozz/fotot_megmutat?Foto_ID=49904 (Emberünk beceneve a Százlábú, ez számára a legkevésbé sem sértő, hisz önmagát is így hívta.) A képen látható szituáció szvsz. elég kifejezően utal a fotós és a modell közötti bizalmas viszonyra.
Klasszikusokat idéző, 'sohasem halunk meg' típusú mesélős kép; olyan, amitől beindul az ember fantáziája. A főszereplőt a saját környezetének a megfelelő bemutatása is hitelesíti. Az ajtóban felejtett poharak kiemelik a pillanat spontaneitását, a néző úgy érezheti, hogy ellesett pillanatot lát. Jó kép!
Mindenesetre én a háttérből elpucoltam volna az a dobozt ( meg talán mosógépet ) ... Persze nem PS-el hanem humán erővel.
Az értékelő feldolgozást készített a képről, itt megtekinthető.
Én úgy gondolom, hogy ezek a képek több embernek jelentenek sokat, mint gondolnád. Kár volt a dobozban hagynod, de egyben nekem ez szimpatikus magatartás is. Eszembe jut minderről egy építész, aki egykor munkatársam volt egy művházban. Ő most már Párizsban dolgozik, de amíg itt élt, minden erejével azon volt, hogy megmentse a 60-as évek hangulatát őrző kávézókat, sörözőket. Úgy látom, nem sok sikerrel... Volt pl. a Bárczi utcában, a Martinelli tér közelében egy kis presszó, ha emlékszel. Tudod, mi jut eszembe az egész egykori Budapestről most hirtelen? Kuba! Arra mondta valaki egyszer, hogy az esélytelenek nyugalmával élnek. No, ez szűnt meg itt! Versenylovakká lettünk.
Még valami, ha már itt vagyok. Talán már említettem, de most már kezd sürgős lenni. Tetőtérbeépítés előtt állok és még nincs terv... beszéltünk erről?
jenoapu válasza:
OK! Amikor Neked alkalmas, jelezd!
A jenoapu@freemail.hu működik!
Százlábú:)))) Biztos, hogy látásból ismeretem! Valahogy ez az egész fotózás olyan, mint az élet maga. Talán egyetlen művészet sem ennyire életközeli. nem tudom, érthető-e, hogy mire gondolok?
jenoapu válasza:
Nagyon így van. Ezek a fotók 15 évig egy dobozban voltak, nem is emlékeztem rájuk. Amikor készültek számomra, pályakezdő építész számára, mindez csupán egy a célterületen végzett esettanulmány volt. A fotó akkor semmilyen jelentősséggel sem bírt, mert annyira banális helyzetet rögzített. (Bár mondjuk kevés olyan fotós volt, aki géppel a nyakában bemerészkedett a Ferenc tér környéki roma gettóba, és onnan géppel az épen maradt nyakában jött ki:-)
Akkor is volt feszültség, de sokkal áthidalhatóbb volt, mint esetleg ma lenne. Szóval ha valami művészi egyáltalán létrejött az az azóta eltelt idő következménye. Annak ellenére, hogy ez a környezet akkor az elviselhetetlen nyomort jelentette Budapest szívében, ma visszatekintve arra ami eltűnt és látva mi lett helyette, kissé ökölbe szorul a szívünk. A média és a közhangulat ezt nevezi fejlődésnek.
Félreértés ne essék, akkor nekem sem volt a bölcsek köve a zsebemben, és sem tudtam semmilyen receptet a gyógyításra. Viszont talán ösztönösen megéreztem, hogy itt most valami olyan veszik el mindörökre, ami talán egyszer érdekes, fontos lehet. Hozzá kell tennem, hogy mindez Orwo, Forte filmen, az akkor hozzáférhető legolcsóbb technikával van meg.
Tudom azt is, hogy mindez a mai fotozzos társaság 75%-nak semmit sem üzen vagy jelent.
Ezt a képedet eddig nem vettem észre. Olyan enberektől látok hosszas véleményeket, akiknek adok a véleményére, ezért nem hiszem, hogy bármit hozzá tudnék tenni. Esetleg annyit, hogy ezt az embert én láttam úgy 80 körül. A 70-80-as évek soha vissza nem térő hangulatát egyébként minden képednél kiemelhetném.
jenoapu válasza:
Ha lefejeznek is érte belinkelem:
http://www.usefilm.com/image/886037.html
Kb. 1992-93-ban készült, 5-7 évvel ezután. Szerintem a Százlábú tekert el előttem. Sajnos a szitu miatt nem volt időm állítgatni, és úgy ahogy volt a gép, hátizsákból előkapva, lőttem. (Máshol valaki a szememre is hányta, hogy egy tök üres utcán miért állítottam oszlopot a fejébe:-) Így is érezhető, mennyire megijedt a gép látványától. Azóta nem láttam. A belinkelt fotó valahol a XIII. kerületben készült. A házukat valamikor '89-'90 körül lebontották.
Hogy micsoda álszent emberek vanak... csak dohogok itt magamnak, h egyesek képesek belekötni abba, h vki "nyomorék" létére is mer boldog, elégedett lenni, magát "Százlábú"-nak hívatni, és -horribile dictu- pofátlanul még modellt is állni...
Technikailag is tetszik a kép, a szabálytalanságok (=dőlések) hangulatot, mozgalmasságot hoznak a képbe. Az egyetlen, h az arckifejezése nekem azt sugallja, kicsit megvárakoztattad a beállítgatással.
Személyes emlékeket is felidéztél a képpel: évekkel ezelőtt, sokat találkoztam egy hasonló bácsival, egy kéregetővel, aki uilyen kedélyességgel tudta fogadni a fölös sütimet, s volt, h rosszkedvű napom ővert belém lelket :-)
Köszönet!
jenoapu válasza:
Köszönöm a kedves sorokat!
Ugyan mindenki amatörfotósnak vallja magát itt az oldalon, de láthatod, hogy mennyire ellenkezően ítélnek meg dolgokat.
Nagyon örülök, hogy anno fotózhattam, és iszogathattam ezzel az emberrel. Nemcsak általa, hanem más igen eltérő kultúrális kőzegben mozogva volt alkalmam megtapasztalni és elfogadni a másságot.
A sorsa ellenére mégis vidám, söt lehet hogy boldogabb, mint sok egész nap börszékben ülö embertársa, látszik a közeli kapcsolat a két küszöbön lévö pohárbol is,
gratulálok, erös kép
sillein1
jenoapu válasza:
Mikre rá nem találsz:-)
Köszönöm szépen!
Szép minőségi fotó. Plusz értékelni kell, hogy elég közel tudtál férkőzni a modellhez. Megnyílt neked.
jenoapu válasza:
Köszönöm szépen.
Hát, nem épp tegnap volt, és akkoriban ezek az emberek és a környék is eléggé más volt.
jenoapu válasza:
Nehéz ügy.
Bennem fele ennyi életakarás sincs, mint amennyi benne volt akkor.
Erős kép.
A szélsőséges vélemények talán abból adódnak, hogy a kívülállók nehezebben fogadják el a valóságot, mint maga az érintett.
Egy Tüske-
jenoapu válasza:
:-(
Ez szvsz a média felelőssége. Az emberek számára az a valóság, amit a média közvetít. Holott csak ki kéne tenniük a lábukat, fel kéne kelni a TV mellől.
Szia!
Újra véleményezhetem a képedet. Hála Adminunknak.
Mint mondottam témája sajnálatra méltó és szomorú, de kép tökéletes.
jenoapu válasza:
Nagyon kedves Tőled, köszönöm szépen!
Rövid leszek, Nevezd valami kiállításra. Ez tényleg egy nagyon jó kép, érdemes lenne. Láttam a sajtófotó kiállítást a Művészetek Házában, volt sok nagyon jó kép, de ez megállná köztük a helyét.
jenoapu válasza:
Köszönöm a kedves sorokat. Szeretem a fotózást, de effajta ambícióim nincsenek.
A képet megtekintve, nekem a valós helyzet ugrott be. Egyszerűen látszik az arckifejezésen minden: a saját sorsa (ahogy feldolgozta, és elfogadta), valamint a fotós és az alany kapcsolata (nem 300-as telével, lefotózott ember, hanem valódi kontaktus). Szerintem valódi, remek szociofotó.
Gratulálok.
jenoapu válasza:
Köszönöm szépen.
Egy 300-as obinak viszont örülnék:-)))
HeHe !
Nagyon jókat vigyorogtam az első hozzászólásokon !
Mert értékelésnek ugye nem nevezném ! :)
Sajna vagy talán nekik hála istennek , soha életükben nem jártak hasonló környezetben , fogalmuk sincs arról a feelingről , ami sokunknak beugranak ezekről a fotókrol !! :)
Megmondom őszintén , nekem a legelső kép a kedvencem , a közeli arc és beállítás miatt , de nagyon örültem , hogy láthattam még a sorozatból !
Gratula ....
jenoapu válasza:
Ötülök a véleményednek!
Komolyan elkezdtem aggódni egyes fotóstársaink elmeállapota, miatt.
Nem is értem, hogy valakinek a neve hogy válthat ki ekkora indulatot, és a fotós lealázását.
Akkor az értékelésem:
A képről a "sok van, mi csodálatos, de az embernél nincs semmi csodálatosabb" idézet jut eszembe.
Ez egy kiváló jellemábrázolás, tökéletesen beleillesztve a környezetbe. Egyszerre fejezi ki az ember nyomorúságát (rokkantkocsi, alkohol, lepusztult környék), és nagyszerűségét (életvidámság, életigenlés minden kín és keserv ellenére). Sőt, még azt is, hogy az ilyen vidámság egy felvett álca is lehet, álomvilág, amellyel a nyomorult leplezi maga elől a saját tehetetlenségét. Azaz kivételesen mély mondanivalójú ez a kép.
Ráadásul minden képi elem ezt támasztja alá, kiváló minőségben.
Olyan fotó tehát, amelyben egyszerre ott van minden, amiért fotózni érdemes.
Egyetlen apró hibát látok benne, az ajtókeret dőlését, ami ugyebár csak digitalizálás után javítható. De ettől még ötös lenne.
A cím azonban nekem egy katasztrófa volt.
Ha valaki tudja, mert pl. elolvassa az első értékelésemkor még meg nem lévő kísérőszöveget, vagy megnézi az előzményket, amikről szintén nem volt első értékelőként tudomásom, vagy ismeri a fotóst, annak persze nem az. De én mindezekről nem tudtam, és így hosszas töprengés, sokszori ellenőrzés és átgondolás után úgy éreztem, a címnek az az értelmezése, amely elsőnek jutott az eszembe, elég hangsúlyos ahhoz, hogy szánalmasnak és undorítónak tituláljam. Tény, belátom, idegen tőlem az a fajta kíméletlen, kegyetlen humor, maró önirónia, ami ezeknek az embereknek a lételeme. Tudom, hogy létezik, de annak szerintem ott helye, a kocsma küszöbén, ahol az érzekenység súlyosabb fogyatékosság, mint két láb hiánya. Nem pedig egy fotós fórumban, ahol arra nem nyitottak is elő-előfordulnak. Mint pl. én.
Persze egy sorozatba illesztve a dolog a helyére billen. Megnézve az előzményeket, például a Százlábú című portrét mellé téve, a kerülendőből minden dícséretet megérdemlő kategóriába kerül a kép.
jenoapu válasza:
Látom osztod a "népet", eléggé alaposan. :-)
Nos, bárki, bármit mond, ez a kép nagyon jó. Nem tartanám helyesnek, ha egy szocio-képre meg kellene próbálnunk építészetes, portrés normákat alkalmazni (ráerőszakolni???).
Ez a kép abban nagy, amilyen kategóriában feltetted. Mesél.
Bemutatja azt, amit már olyan sokszor láthattunk, hogy igenis vannak olyan rettenetes erővel felvértezett emberek, akik mosollyal arcukon tűrik a nem túl rózsás (avagy nyomorult??? :-( ) életüket.
Legtöbbjük azt vallja, ezt csak így lehet. Másként nem elviselhető, nem élhető az életük. No és hogy ekkora adag öniróniával megáldva nevetnek saját tragédiájukon?
Ez a kép nekem erről szól. Nem a málló falú épület perspektívájáról, nem a félreértett (de nagyon jó!) címről, avagy a szembőlfotózás "művészetéről"... :-)
Nem.
Megdöbbent, elgondolkodtat, jobban belegondolva akár tartást is adhatna, de ez már erősen a képet szemlélő egyén értelmező és befogadó képességének függvénye.
Én Gratulálok!
jenoapu válasza:
Hát ez most nagyon köszönöm!
Egyertelmu.
Ez az ember bohockodik.
Akkor pedig elvarja, hogy nevessunk.
Nem Te nem erted a kekeckedoket, ok nem ertik a nyilvanvalot.
Valoszinuleg elettapasztalat hijan. Majd husz ev mulva.
jenoapu válasza:
Nyilvánvaló.
Írtam is a Fórumban, hogy egy bunyósnak, vagy aki annak képzeli magát, ha meglát egy fotómasinát, ösztönösen feljön a keze és pózolni kezd. Nomármost képzeljük el Százlábút, mint bunyóst!
Számomra olyan mély szarkasztikus önirónia van a dologban, hogy nomég.
Anélkül, hogy szájbarágnék, számomra pont ezt idézte fel a fotó. Számomra is olyan volt 20!!! év után szembetalálkozni ezzel a fotóval, mintha előszőr látnám, akárcsak azok, akik itt méltatlankodtak Százlábú neve kapcsán.
Nagyon jó és erős hangulatú fotó, sok-sok érzelemmel és precíz kivitelezéssel. Azt gondolom, hogy az egyesek egyszerűen nem fordítottak elég időt a kép megértésére.
jenoapu válasza:
Köszönöm szépen!
Nem tudom, miert kell egyeseknek a szegenyseget, a nehezseget, a betegseget _automatikusan_ keseru szinekkel kepzelni. Pont az az emberben a csodalatos, hogy (szinte) mindig kepes megorizni tartasat, aminek a humor, a deru is fontos resze. Sot, sokszor az segit at nehez pillanatokon, eveken, eleten, hogy mindig talalunk magunkban valahol meg egy kis tartalekot belole.
Olyan egyertelmuen latszik ezen az emberen is, hogy nem hagyta kihullani kezebol az elet egyik ajandekat, minden egyertelmu ok dacara sem.
Dicseret illeti ot ... es a jellemabrazolo, jo fotoert Teged is!
jenoapu válasza:
Köszönöm szépen!
Épp ezt a paradox pillanatot sikerült elkapnom:-)
Szerintem olyan mély emberi töltés van Százlábú pózában és tekintetében, ami alapján teljesen érthetlen számomra a támadás.
Ha nem írtál volna a kép mellé akkor én is csatlakoznék a 1 adókhoz.De a kép és a cím illetve név összefonódása szinte már harmónikus.
Ja ez olyan marha okos értékelés lett
jenoapu válasza:
Ne idegesíts!
vágtál belőle? nem 6*6 ez eredetileg?
alul több helyet hagytam volna. sőt, inkább legugoltam volna a fotózáshoz, hogy az öklei nagyobb hangsúlyt kapjanak. Ez persze ízlés kérdése. számos fotódnál érzem, hogy én más szögből készítettem volna
mindesetre érdekes az úri népek hozzáállása a fotográfiához.
Örülök, hogy jártál ilyen helyeken és ilyen képeket készítettél
jenoapu válasza:
Bocs, hogy ide írom, de én és akkor még nem tudtam, hogy mi lesz majd 20 év múlva, hogy fognak majd akkor megítélni egy ilyen látványt.
Én akkor még fotósnak sem tekintettem magam, én csak mellesleg fotóztam. Én nem fotós szempontból nyúltam a témához, nem az érdekelt, hogy ebből a szituból mit lehet fotósszemmel kihozni.
Ugyan fotós szempontból meglehetősen tájékozott voltam, de sohasem törekedtem arra, hogy az általam ismert és nagyratartott Magnumosok stílusában fotózzak, fotóriporterként közelítsek egy témához. Lehet, hogy ezt ma sem tenném másképp.
Más!
Én ilyen alkalmakkor 1-2 tekercs rollfilmmel indultam neki, egy tüköraknás, fénymérő nélküli böhöm nagy géppel, és egy alapobival. Tehát hiába is lettek volna nagy pillanatok, a megfelelő technika híján egész biztos lemaradtam volna róluk.
jenoapu válasza:
Köszönöm szépen!
Szánalmas és undorító valóban,
a sok csőlátású megapixeltündér.
a kép számomra hibátlan és kifejező portré egy emberről.
Gratulálok.
jenoapu válasza:
Köszönöm szépen!
Nagyon remélem, hogy a többség viszonya a képhez meggyőző lehet számukra!
Nagyon erős hatásos kép!
Abban jó, amiben kell.
Nagyon kontrasztosan láthatjuk az embert, aki valójában nem más mint mi magunk.
A képen látható környezet és a hangulat is eléggé asszociatív. Akár + akár -.
Ez egy határozottan jó kép. Rengeteg értéket hordoz magában, számomra legalábbis.
Technikailag inkább nem méltatom, felesleges.
Egyszer végre én is rálelhetnék egy ilyen témára!
Gratulálok, minden elismerésem, a munkádért és annak eredményéért!
jenoapu válasza:
Köszönöm szépen.
Dicseretes a tema-utanjaras, ahogy bizalmukba ferkoztel ezen elesett sorsu embereknek. Nekem ez a kozvetlenseg adja az ilyen szocio-portrek erejet. Egy erdekes ember eletenek kepei kendozetlenul....
Szinte elottem van az oreg egy napja, ahogy lemegy a kocsmaba, a haverok varjak, dominoznak egyet par hosszulepes mellett...
Gratulalok!
ui:ezen a kepen kicsit korosabbnak nez ki Szazlabu, mint az elozo ketton, talan kesobb keszult ez? Lehet rola tudni valamit? El meg? stb....
jenoapu válasza:
Többször fotóztam Százlábút. Épp most alakítgatom azt a képet, amelyen egy korábban készült fotóját nézi.
Emberünknek sok arca van, és minden szempontból izgalmas alany.
Félreértés ne legyen, én nem vagyok szociófotós, sem másmilyen fotós, nem hivatásszerűen fotózom amit fotózok, hanem szeretetből. Ilyen szituációban, nehézsorsú embereket fotózni nem egyszerű kérdés. Azt gondoltam, ez leolvasható a képről. Éppen ezért értetlenül állok a quasi a hozzáállásomat támadó észrevételek előtt.
Kiváló fotó egy, a tragikus élethelyzethez alkalmazkodott emberről. Megdöbbentő és vidám egyszerre, olyan mint maga az élet. Gratulálok!
jenoapu válasza:
Köszönöm szépen, erről van szó!
A kép jól komponált, beállítottságában is megrázó, humorosságában is tragikus. Érzelmeket kelt, elgodolkodtat - példa értékü ötös fotó.
Megjegyzések:
Mióta tartozik a háttérinformáció a fotóhoz?
Egy fotóhoz elmondott történet, még ha igaz is, nem befolyásolhatja a képi megvalósítás értékelését!!!
Egy lábait vesztett embert Százlábúnak elnevezni lehet borzasztó megalázó - elsö látásra CSAK ennek tünik, lehet azonban - bármilyen meglepö is elsö pillanatra sokaknak - kedveskedö, a szomorú sorsot feledtetö baráti "akasztófahumor" is.
Ez innen megítélni lehetetlen.
Nyilvánvaló, hogy a fotós úgy nevezi a modellt, ahogy ö hívja saját magát, tehát a fotóst vádolni az elnevezéssel nagy marhaság.
Egy rossznak tartott cím miatt egyest adni A FOTÓRA - nem különben....
jenoapu válasza:
Köszönöm szépen, és örülök annak, hogy ezt nem nekem kellett elmondani!
Mivel tudom, ki a fotós, a címről nekem rögtön az ugrott be, hogy valószinűleg a képen látható ember nevezi így magát. Így a címmel sincs bajom. A kép meg asszem, önmagáért beszél.
jenoapu válasza:
Köszönöm szépen Oszi!
Jézus ereje, itt két 1es is van:), azért ez vicces, való igaz, hogy sorozatként jobban passzolnak a képek egymáshoz, én pl örülök, hogy látok újabb darabot belőle, de hogy ez miért 1es...
Szóval ez egy igencsak jó fotó ami mesél és beszédes.
Gratu!
jenoapu válasza:
Köszönöm!
Most kerültek elő a 6*6-os negák! Az előzőek kisfilmesek voltak.
Lehet, hogy a portfóliódban több kép is van róla.
Lehet, hogy a viszonyotok jó (sőt, valószínű).
Lehet, hogy a mozdulata valóban arról szól, amit mondasz.
Lehet, hogy úgy gondolod, és lehet, hogy ő is úgy gondolja, hogy jó poén ez így.
Lehet, hogy az illető (bece)neve Százlábú.
Ha ez így van, rossz a cím, mert a viszonyotok kivételével előttem mindez titok maradt. Vagy a kép nem elég ehhez a címhez.
És én úgy gondolom, hogy egy csonka embert a hiányosságáról elnevezni, pláne egy önmagában álló fotón, nem különösképpen ildomos viselkedés. És abban igazad van, hogy nagyon érzékeny vagyok erre (akáe előítéletnek is nevezheted). Ha ez egy sorozat lett volna, ahonnan a háttérinformációk is kiderülnek, én sem úgy véleményeztem volna, ahogy tettem.
jenoapu válasza:
:-)
jenoapu válasza:
Én sem értem ezt a fajta előítéletességet.
Már majdnem úgy érzem, mintha az élet elsőáldozós kislányok imakönyve lenne.
Sajnálom, hogy egyesek nem gondolnak rtékelés előtt, legacy nem ismeri az előzményeket.
A képről: A téma adott volt, és nagyon profi módon örökítetted meg.
A tónusok is nagyon szépek, finomak.
5
Some'
jenoapu válasza:
Köszönöm szépen someoneelse28!
Örülnék ha a minősítgetők a fotóról írnának:-)
Régebben már elmerültem a sorozat előző darabjaiban és most örömmel látok itt egy újabb felvételt.
Ezen a darabon az tetszik nagyon, hogy süt róla az alany jókedve...
Szép kép a maga nemében...
Gratulálok
jenoapu válasza:
Köszönöm szépem.
Látom, erősen megoszlanak a vélemények.
:-)
Szerintem is ízléstelen a kép címe!
Csatlakozom az előttem szólóhoz, hogy "undorító" és "szánalmas" a "fotós hozzáálása mások szerencsétlenségéhez" és a témához!
Szerintem a kép akkor lenne a legjobb, ha egy kicsit szemből lenne fényképezve! Akkor jól látszana a hiányos fal, a háttérben lévő doboz!
A sok negatívum mellett az az egy pozitívum van a képen, hogy felhívja a figyelmet egyes emberek sorsára, akiken segíteni kell!
jenoapu válasza:
"undorító" és "szánalmas" a "fotós hozzáálása mások szerencsétlenségéhez" és a témához!
:-)
ez a cím akkor sem ide illik.mindenki érezzen úgy ahogy akar a kép kapcsán.ez egy tipikusan kifejező kép,és tényleg nagyon jó,olyan aminek nem is kell cím.persze ez szubjetív,és a te képed,de az érthető,hogy az ember nincs tisztában azzal,ismered e vagy sem..
jenoapu válasza:
"ez a cím akkor sem ide illik."
Miért?
Ezt az embert a környezetében mindenki így hívta.
jenoapu válasza:
:-)
Miért? Szerintem elég nyilvánvaló, miről van szó! Ez az ember felvállata a sorsát, vidám és kedélyes, és pont úgy viselkedik, mintha nem lenne semmi hendikepje.
A viszonyom vele világosan leolvasható a képről. A portfoliómban több kép is van róla.
Ezel a címmel nem szociófotó. Ezzel a címmel csak szánalmas vagy inkább undorító. De nem a kép, hanem a fotós hozzáálása mások szerencsétlenségéhez. Azaz kerülendő út.
Egyébként elég jó kép lenne. Ki kellene egyenesíteni, mert az ajtókeret dől, esetleg a perspektívát is korrigálni kellene, hogy az ablak akkor is függőleges maradjon. Maga a téma izgalmas, a modell érdekes, kedves, van benne valami tiszteletre méltó, ahogy a nyomorában is képes boldog lenni, még ha csak a fröccsök segítségével is.
jenoapu válasza:
Kedves Fotós!
Nem gondolnám, hogy akár szánalmas, akár undorító lenne. Te vagy előítéletes.
Talán belátod, és korrigálod a véleményed.
A perspektívakorrekcióról köszönöm a jó tanácsot, ahol kell, ott élek is vele.
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.