BELÉPÉS
REGISZTRÁCIÓ
ELFELEJTETT JELSZÓ
KATEGÓRIÁK
3,99
KATEGÓRIA: egyéb
ELŐZŐ KÉP
| | egyéb
KÖVETKEZŐ KÉP
  • Feltöltve:
    2023. június 19. 08:22
  • érzékenység: ISO 200
  • fókusztávolság: 30 mm
  • objektív: EF-S 18-55 mm
  • rekeszérték: f5
  • zársebesség: 1/640
  • Készítés helye (ország): Németország
  • Készítés helye: tetőtéri szoba
  • Készítés ideje : 2023-06-05
Reggeli napfény

Kedves tagok, lenne egy kérdésem: Milyen beállítással lehet függönyön keresztül beeső fényt fényképezni, hogy ne dobják vissza "alulexponált vagy túlexponált" indoklással? (A Histogramon a fények változtatásával nem tudtam lényegesen javítani.) 

A képek értékeléséhez és az értékelések
teljes szövegének elolvasásához be kell lépnie!

BELÉPÉS

Ha még nincs felhasználóneve, akkor regisztráljon egyet.

adott pontszám: 3,7
2023. június 20. | 22:47 | Havasi Pál

Szia! A kérdésed okafogyott, hiszen ezt nem dobták vissza. A leghasznosabb tanács erre, hogy jó képet kell készíteni! Ilyet képzett fotós talán nem is kérdez. Mert minek tenné, hiszen úgyis tud mindent - azért van itt. Minden fénynek más az intenzitása, más a beeső szög, más a környezet ahonnan visszaverődik, illetve más a függöny árnyékoló képessége. Megint más a gépek és az objektívek képességei. Most akkor mit is lehetne írni? Tutit azt nem. Patikamérleg szerű recept nincs. Ha lenne akkor minden kép egyforma lenne, a világ pedig unalmas. Mindent pontosan úgy kell csinálni ahogy tanítják és akkor nem lehet baj. Megtervezni fejben a témát amit eredményként látni szeretnénk. Szerintem itt nem sikerült. Az nem téma, hogy lefényképezek egy szobabelsőt. Nincs benne semmi különösen kiemelkedő vagy érdekes részlet. Közelebb áll egy átlagos házifotóhoz. Egy fotónak kell, hogy valamiről szóljon. Ennél erősebb üzenetet kell hordoznia kategóriától függetlenül. Azt írtad: Reggeli napfény. Hol? Úgy akarod a fényt bemutatni, hogy közben eltakarod? Éppen azt zárod ki a redőnyökkel! Értelmezési hiba. Hasznosabb lett volna inkább a Reggeli hangulat. Ellentmondásba sem kerül, és hangulata is van a fotónak, ami tetszik! Szerintem te valójában ezt akartad megmutatni. Egy profi fotóhoz viszont sokkal jobban át kell gondolni. Nem elég jó minőségben fotózni, ha maga a téma kevés. Minden kép lényege pedig nem a technikai tudás (Hiszen az egy olyan minimális alap, ahonnan kezdődni kellene már az értékeléseknek.), hanem maga a kép tartalma. A festészetben is úgy készültek képek, hogy a mester megálmodott egy témát, amit ábrázolni szeretne, majd azt különböző technikákkal megvalósította. Olyan festményről még nem hallottam, aminek nincs értelme, csak azért húzott vonalakat vagy spirálokat valaki, hogy a kézügyességét mutassa meg. Tehát ha fény, akkor legyen fény. Ha szoba, akkor legyen szoba, mert ez így mindegyiknek kevés. Olyan nincs, hogy fél fény vagy fél szoba. Fél fotó sincs. Kivéve egyedi, alternatív helyzetetkben, amikor az a cél. De azokon látszik is, mert a megjelenés nem ennyire hétköznapi, hanem utal a különlegességére. Az elképzelésed egyébként tetszik, csak nem egészen kidolgozott. Koncentráljon a lényegre. A nem oda tartozó elemeket ki kell vonni a látótérből. Ezt mások is meg fogják említeni. Egyrészt mert zavaró, másrészt mert nem a téma része. Tehát a bal alsó sarokban található heverőt és fotelt hátrébb kellett volna tolni. Vagy! Legyen egy hangulatos szobabelső és akkor teljes alakjában megmutatni esetleg állólámpával vagy dohányzóasztallal amint a fény irányába fordulva várja gazdáját. Minmálba, tehát minden mást eltűntetve a fotel közeléből. A redőnyök is állhatnának valami harmónikusabb, megtervezett módon. Nincs harmónikus átmenet a felhúzott állapotukban. Ezt a zöldes uralkodó hangulatot erősen megbontja a narancsszínű szőnyeg. Ez is csak a fotóson múlik, mint az előbbiek is. El lehet fedni, le lehet takarni a fotózás idejére. Ha jobb oldalon a redőnyig/ablaküvegig van vágva, akkor a baloldalon is ugyanezt kellett volna tenni. Megbontja az egységet az az ujjnyi falrészlet. ISO 200-al venni egy sötét szobabelsőt? Amikor kint a direktfényben is felugrik 400-ra ha a téma árnyékba kerül. Az EF-S 18-55 -el minőségi alkotást sajnos nem lehet készíteni. Nem is arra tervezték, inkább családi fotózásokhoz vagy egyszerű kirándulásokra. Ezzel persze semmi baj, mert én is használtam sokszor, különböző alkalmakra. És senki nem tehet arról, hogy mennyire engedheti meg magának a felszerelést. A helyes vagy helytelen használatáról viszont már a fotós tehet. az f/5 nem rossz érték, nem azt mondom. De tudni kell ezekről a műanyaglencsés alapobjektívekről, hogy a haladó vagy profi szegmensbe tartozó üveglencsésekkel szemben sokkal jobban torzítják a fényt, a teret, és a színeket. Tesztek alapján a legjobb teljesítményüket f5,6 és f14 között nyújtják. Ha f5 helyett legalábbf 5,6-ra vagy f8-ra állítod a rekeszértéket, akkor talán egy hajszállal szebb képet kapsz, és az indokolatlan 1/640-es zársebesség is kisebb lett volna. Mert ez a 640 több mint indokolatlan, extrém magas érték. Én több tesztfotót készítettem volna 1/100-ról indulva felfelé, ügyelve közben a rekeszértékre az ISO állításával. Szerintem itt már 8.22-kor túl világos volt ahhoz a hangulathoz amit szerettél volna látni, ezért a zársebességen csúnyamódon emeltél a megfelelő sötétség eléréséhez. Nem kellett volna. Kelj fel a sötétebb képhez korábban. Akár 6.22-kor. A fotózás erről szól! Nem várhatom el, hogy a természet elém tegye azt amit én akarok fotózni. Nekem kell megteremtenem a körülményeket. A vadfotósok éjszaka kelnek ahhoz, hogy egy jó fotót lőjenek hajnalban már kint az álcában. Ha napkeltét akarok, akkor nem reggel indulok neki és fotóshoppal retusálom a képet, hanem hajnali 5-kor kelek, hogy 6-kor elinduljak a kiválasztott magaslatra a városban. Szóval nem lesz ez rossz, csak sokkal megfontoltabbnak kell lenni, pontosan kell tervezni képet-környezetét, sok fotót kell készíteni hozzá és minden máshoz, hogy rutinná váljon minden beállítás, valamint váratlan helyzetekben hozott gyors reakció jó döntést eredményezzen. A histogrammal pedig nem elsődleges fontosságú törődni. Szerintem tanuljunk meg először mindenféle mesterséges segítség nélkül fotózni, utána jöhet szóba a korszerű technika. Ha nincs jó fotóm, azon a szoftver sem segít. Ha pedig osztályon felüli a fotóm, akkor pedig nincs szükség fotoshopra.

Rotmilan válasza:
Tisztelt Havasi Pál, először is megköszönném a valóban kimerítő, több tényezőre is kitérő, részletes válaszát. Hasznos dolgot írt egyebek közt a rekeszt, fényérzékenységet, záridőt illetően, alkalmazni fogom őket a jövőben. Mint írja, „képzett fotósnak” tudnia kellene ezeket. Sajnos, én csak egy lelkes amatőr vagyok, aki itt, a csoportban tanulni szeretne, hogy jobb képeket készíthessen. Nagyon hálás vagyok minden véleményért.
A képeket, köztük ezt is, egy „stockfotós” oldalon utasították el a következő indoklással: „Rejection reasons (1) Exposure: Content is underexposed, overexposed, or is inconsistently exposed.” Valóban, a hisztogram bal és jobb oldalán is maximum táján volt a görbe, azt próbáltam a fények változtatásával utólag javítani. Egyébként is csak a fényeken szoktam javítani, esetleg körülmetszeni a képet.
Előző hozzászóló is említette a bal oldalon levő fotelt, tehát ezek szerint valóban nagyon zavarólag hat. Ez a kép egy gyors elhatározásból született. Igaz, egy utazótáskát még félrehúztam, de a fotel nem tűnt fel, megszokta a szemem. Sajnos, hogy a kép lényegét nem tudtam jobban kifejezésre juttatni: a még viszonylag alacsonyan álló nap RÓZSASZÍN árnyalatot adott a FEHÉR függönynek. Ez lett volna a lényeg, de sajnos, nem annyira egyértelmű másnak, mint nekem. Persze, aki még élőben nem látta, honnan tudhatná, hogy egyébként milyen színű szokott lenni?
Ismételten köszönöm a hozzászólását, hasznos volt.
Egyébként, a szobában valóban sötét volt, fix ISO és fix blende a gép mellett automatikusan tette 1/640-re a záridőt, mivel a függöny világos részére fókuszáltam. Tehát, a jövőben ilyen helyzetben: nagy rekesznyílás marad, nagy ISO, hosszabb expozíciós idő, állvány. Kösz!!!

2023. június 20. | 22:47 | gljzsf

Nem is kell jutalmazni a véleményt, a kreditet feltöltésre kell használni :). Úgy láttam egy kis kontraszt növelés jót tesz a képnek. Játszani kell a csúszkákkal, míg azt nem kapja a fotós amit szeretne.

Rotmilan válasza:
Valóban, kösz a tippet! Sőt, a fényt levettem mínusz 50-re, és előjött az a narancsszínű árnyalat a fehér függönyön, amit a valóságban is láttam. :)

adott pontszám: 4
2023. június 19. | 09:02 | gljzsf

Szia!
Először a képről. Nem lettek itt rosszak a tónusok, szépen visszaadja a hangulatot. A fotel, nagyon zavaró számomra, és valami téma jó lenne, mert így olyan mint egy próbálkozás ami félbe maradt. A kérdésedre egy kérdés. Kik dobják vissza? Én mikor ilyen nagy kontraszt átfogású felvételt csinálok, és egy képből szeretném megoldani, mindig alul exponálom. A sötétebb részekből még vissza lehet nyerni infókat, de ha kiégett ott már nincs mit tenni. Utómunka persze elengedhetetlen. Nagyban függ a gép dinamikatartományától is az eredmény. Lehet még több képből is meglőni,egy expósorozattal, de az körülményesebb kissé.

Rotmilan válasza:
Kedves gljzsf, nagyon szépen köszönöm a véleményt, valamint a tippet a fény beállítására. Igen, a fotelt valóban félrehúzhattam volna, de akkor ébredtem föl :D , és megkapott az ablakon beszűrődő napfény és már fogtam is a gépet. Hogy kik? Az az igazság, hogy néhányszor, több-kevesebb sikerrel, próbálkoztam stock-fotókkal. Legutóbb három képet küldtem el, és mind a hármat visszadobták a fenti indoklással. Ez kicsit elvette a kedvemet, mert nem tudtam, mit csinálok rosszul. Köszönöm a 4 pontot.Nagyon szívesen jutalmaznám a véleményét, de egyelőre csak egy árva pontom van.