Hogy kinek mi a giccses az erősen egyéni ízlés kérdése. Ami nálam, vagy nálad mondjuk átlépi a határt, lehet másnál meg sem közelíti. Épp ezért Te vagy én is csak a saját véleményünket tudjuk megfogalmazni. Ezért kell tartózkodni attól hogy általánosítsunk, ítéleteket fogalmazzunk meg. A fotózásban a mai technikák már lehetőséget nyújtanak arra is, hogy tetszés szerint manipuláljuk a képeket. És ez alapvetően jó dolog. Lehetőséget ad az önkifejezésre. Innentől megint egyéni ízlés kérdése mi a "jó" vagy mi a "rossz". Ott van pl. Csontváry, vagy Van Gogh. Melyikük ábrázolta "valóságosan" a világot? De azért még zseni volt mindkettő.
- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2023. június 8. 08:40 - érzékenység: 160
- fókusztávolság: 55
- rekeszérték: 8
- Készítés helye (ország): Magyarország
Havasi Pál válasza:
Igen, én is erre akartam kitérni, csak kicsit félreérthető volt. Azért az a spenótzöld hold, nem a világ legjobb termései közé tartozik. A tulajdonosa persze szignozza a képeit, hatalmas photography feliratokkal. És mivel különböző indiai, maláj, indonéz, stb facebookcsoportokból kap dicséreteket érte, így megvan róla győződve, hogy ő egy nemzetközivé elismert fotós. 😁 Előző lépése az volt, hogy a normál színű holdra egy hasonló minőségű utasszállító repülő nézhetetlen képet illesztett, és azt hirdette magáról, hogy ő így, a hold előtt elrepült repülőt vette fel eredetileg. Én viszont mivel láttam már mind a két képet külön külön, így tudtam, hogy mások átverése. Szóval az ilyenekről beszéltem én is.
Én egy percig sem támogattam az "indokolatlan utómunkát" , ami már önmagában is logikai nonszensz lenne.
Havasi Pál válasza:
Szerintem félreértés csak, mert én viszont erről próbáltam írni, kevés sikerrel sajnos.
Abszolút egyetértek Zsolt meglátásaival. És nem tetszik, hogy már megint ítéleteket fogalmazol meg. Mindent a helyén kell kezelni. Minden stílusban, feldolgozásban, utómunkában lehet kiemelkedőt alkotni, és lehet ezek nélkül is vacakot csinálni. Felesleges sztereotípiákat alkotni és ezeket tényként megfogalmazni.
Havasi Pál válasza:
Mi nem igazán erről a képről beszélgettünk, hiszen magam is írtam, hogy van benne hiba, pl a bal alsó sarki növényzet amit zsolt is említett. Ez nem is volt probléma itt. mellette felmerült egy másik jelenség, az indokolatlan utómunka. Én az indokolt utómunkát szintén támogatom, a túlzásokba eső indokolatlant nem. Amikor egy kép a túlfestés miatt átfordul egy nevetséges giccsparádéba szerintem az nem méltó a fotózáshoz. Tehát mégegyszer megismétlem: az INDOKOLATLAN utómunkát ítélem el. Elfogadom az álláspontod, és nem is eröltetem, hogy megváltoztasd, de én is leírhatom az enyémet. Viszont ha te az indokolt utómunka mellett az indokolatlant is helyeselnéd, azon nagyon elcsodálkoznék. Neked ez tetszik? Támogatod, hogy ilyenek készüljenek? Szerintem biztos, hogy nem: https://www.facebook.com/photo/?fbid=5325761074155110&set=pcb.2798730293753822
Jó meglátás, de nekem nem eléggé precíz. A nem teljes szimmetria számomra zavaró. A belógó bokor és fehér valami alul bal oldalon ront a kép összességén véleményem szerint.
Én biztos hozzányúltam volna.
Üdv,
Péter
Havasi Pál válasza:
Köszönöm. Igen, tudom, hogy egy kicsit ront az összhatáson, inkább hagytam, nem szeretek a képről törölni elemeket.
Utcai, de kissé absztrakt is egyben, nekem bejön. Nehéz kivenni elsőre kép egyes elemeit, illetve hogy mely síkban vannak, de épp ettől működik. A vágáson még lehetne igazítani, hogy az a kapcsolószekrény eltűnjön lentről, a bal oldali ajtó melletti faldarabbal együtt, merészebbek a belógó bokrot is kiszedhetik. Üdv.
Havasi Pál válasza:
Köszönöm. Elég messze volt. Így is megvágtam, ennél jobban nem akartam a minőség vesztés miatt.
Márpedig szerintem majdnem biztos, hogy grafikusan lett feltéve a hatalmas zeller, de pont az a lényeg, hogy szerintem ez nem számít. Függetlenül attól hogy photoshopban lett odabiggyesztve vagy egy valódi maszkot készített el valaki, a kép művészi értékén, a koncepción, a mondanivalón ez nem változtat. Sajnálom, de úgy érzem elbeszélünk egymás mellett, és ez lehet, hogy az én hibám.
Havasi Pál válasza:
Dehogy a te hibád. Máshogy értékelünk dolgokat és ez jó, mert van mit egyeztetni. Szerintem azért hatalmas különbség a valódi díszlet és a shoppolt mesterséges között, mert a kettő közül az egyik nem valóság, csak illúzió. Ez a kép minőségén is látszik, hiszen a díszletet lehet érzékelni térben és így hitelessé válik az alkotás. Mint a korábbi példám a hold elötti repülőre: Ne montírozzunk össze kettő képet, mert az olcsó, igénytelen hatásvadászat, ami egyben hamis is. Legyen OTT fizikai valójában a repülő! Ez a fotós munka kihívása. Aki ilyet akar készíteni az dolgozzon meg érte. Menjen repülőtér közelébe, helyezkedjen, keresse a megfelelő pozíciót és alkalmat. A valóságot fogja egy megismételhetetlen képen megörökíteni! Értéke lesz, mert egyedi és van benne munka! Photoshoppal bárki tud percek alatt repülőgépes-holdas fotót készíteni. Ezrével lehetne vele elárasztani a világot! Nehogy már azt mondjuk rá, hogy értékes. Nehogy már támogassuk az ilyen fotózásnak nem nevezhető "munkát". Főleg ne mi, fotósok támogassuk az ilyet.
Belinkelek néhány fotót. Kérlek nézd meg őket. Az a közös bennük, hogy mindegyiken rengeteg utómunka van és a valóságtól nagyon elrugaszkodottak. Szerinted ez művészet vagy "ordenáré hazugság", "a néző becsapása" esteleg "olcsó giccs"?
https://1x.com/photo/2527382
https://1x.com/photo/2525293
https://1x.com/photo/2527181
https://1x.com/photo/2522885
https://1x.com/photo/2184803
https://1x.com/photo/2527257
https://1x.com/photo/2526347
https://1x.com/photo/2178486
https://1x.com/photo/2155679
Havasi Pál válasza:
Köszönöm a hasznos és értékes nézni valót. Az ilyeneket szeretem. Most mobilon felületesen tudtam megnézni, majd ha monitor előtt ülök véleményt tudok írni. Erről beszéltem. Nem is értem mi a bajod velük. Az értékes kép igényes kifinomultsággal van elkészítve mint ezek. Ízlésesen ahogy eddig is írtam. Ez (is) különbözteti meg a selejttől. Nem figyeltél? Pedig leirtam és leírom most is, hogy nem az utómunkával van a baj, hanem az agyatlan utómunkával. Nem mindegy, hogy a lightroomot mire használjuk fel. Hibák igazitására, esetleg koncepció miatt egy hangsúlyos torzításra... Vagy vagy giccs készítésére a felesleges festés miatt vagy a valóság megváltoztatására. A művészetre pontos szabályok nincsenek. Vagy érzed vagy nem. A referencia képeiden látszik, hogy míves alkotások. Mi ott neked a valóság megváltoztatása? Nem grafikusan lett a hatalmas zeller sem a fejre erősítve mert az giccs lenne, hanem valós elkészített jelmez. Így már valóság, mert a gép fizikailag azt vette fel amit látott, és ettől hiteles alkotás. Ilyen vékony vonalak választják el a művészetet a gagyitól. Zeller fejű ember nekem tetszik. Van közölni valója vele az alkotónak, mégha ilyen ember nem is létezik. Ez nem baj. Akkor csinálunk egyet. A díszlet elfogadott, érzékelhető, dimenzionalisan tapintható dolog. A film művészetben is természetes. Csak ne legyen számítógépes grafika mert az nem helyezhető térbe, nincs teste, nem hiteles, ezért giccses. Ezért alkalmazzák inkább Hollywoodi sikerfilmekben.Az nem is művészet! Rossz irányba értelmezted az írásom.
Havasi Pál válasza:
Arra szerettem volna rávilágítani, hogy nem minden utómunka művészi értékű. A kép kidolgozás olyan mint a női smink. Addig-addig festi magát, amíg csak egy hajszál választja el attól, mintha rá borult volna egy vödör festék. Ilyenkor csap át a választékos ízlésesség igénytelen olcsó giccsbe: Amikor túltolja az értékeket, a színek és a szaturáció természetellenessé válik mint egy komolynak akaró látszani valójában komikus rajzfilmen. Vagy megváltoztatjuk a helyszínt akkor hazudunk a valóságról. Amikor törlünk vagy beillesztünk egy elemet, az a néző becsapása. Hamis kép. A fineart-nak hazudott idealizált portré-karikatúrára jellemző az agyonfestett eljárás. Mint egy rakás élettelen porcelánbaba. Ki engedte nekik, hogy ezt önkényesen fineart-nak nevezzék el? A fineart egészen másról szól. Nem a portré a lényege hanem a vonalak - fények kifinomult alkalmazása. Egyik legközelebbi társam tiltottam végleg, amikor olyan képet tett közzé amin egy hatalmas méretűre nagyított borzalmas minőségű szuperhold előtt egy hasonló minőségű utasszállító repül el. Eredetileg nem volt rajta repülő. Oda tette mert érdekesebb, és így akart népszerűbb lenni. Ordenáré hazugság. Az igénytelenség legalja. Kiállításokon, komolyabb pályázatokon (MAFOSZ) szerepel is, hogy csak minimális utómunka engedélyezett, úgy, hogy a kép elemeit nem lehet megváltoztatni. Nem ez a cél egy komolyan vehető fotósnak? Hanem inkább különböző gagyi indiai Facebook csoportoknak való megfelelés? Mert ott sztárolják a színes mesegrafikákat. Nem értem azokat a fotósokat akik a fotózásra kevés hangsúlyt fektetnek és minden megoldást az utólagos mesterséges képfeldolgozástól várnak. Amikor azt írják nekem, hogy mobilos kép, mert mobiltelefonnal indultak neki fotózni a világot, ugyanis a fényképezőgép zavarja őket. Nem vicc. Van ilyen. Mert a fényképezőgépet tartani kell. Nehéz a kis kezüknek már ez is. Mégis mit várt ha ennyire nem képes? A saját választott hobbija! Annyira igénytelen, hogy neki a mobilos minőség megfelel, majd a Lightroomon otthon eljátszik. Szép lesz az úgyis, hangzik a bizakodó válasz, amivel engem akarnak győzködni. Hát nem! A szar akkor is szar marad ha szépen csomagoljuk.
Szia!
Nem az én világom, de kétség kívül van benne valami ami megragadta a figyelmemet. Nem boncolgatnám.
Üdv:
Józsi
Havasi Pál válasza:
Köszönöm.
Szia! A kép szimetriája nagyon tetszik és a minősége is szép. Jól visszaadja, hogy régi a fal és a kapcsoló szekrények is. Az hogy még a grafiti is kék már a utcai grafitis érdeme, de az, hogy megtaláltad ezt a helyet és megörökítetted az a Te érdemed, mint fotós.
Havasi Pál válasza:
Köszönöm. Szerencsém volt. Azt az időt pedig pont arra szántam, hogy méterenként fedeztem fel a város nagy részét.
Szerintem igenis számonkérhető a fotóson a köztéri növény. Ha zavarja a kompozíciót akkor vagy helyezkedéssel, vagy utómunkával eltávolíthatja azt. Ha pedig nem lehet eltávolítani akkor el kell fogadni hogy a kép nem elég jó. Persze ez nem azt jelenti, hogy neked vagy esetleg másnak nem tetszhet. Csak arra szeretnék rávilágítani, hogy szerintem egy művészfotó értékelésekor a körülményeket nem lehet mentségnek felhozni. Csak a kép számít.
Havasi Pál válasza:
Ez igaz. Itt helyezkedéssel nem lehetett változtatni. A kivágás? Sokan gyakorolják. Én nem vagyok az. Inkább elfogadom, hogy a kép értékén ront. De szerintem egy fotós a valóságot nem hamisithatja meg. Van felelőssége, mások ezeket az alkotásokat követik, tanulnak esetleg belőlük. Nem hazudhatunk. Az ilyen eljárások a Sztálini időkre emlékeztet. Letörölni egy képről egy alakot mert nem eléggé szép? Először törlünk egy pontot, majd madarat, házat, és az egész világot. Utána feltöltünk olyat ami nem volt ott, de szebb lesz a kép. Először csak virágot, felhőket, majd tengerpartot és jachtot, attól függ mit kér a megrendelő. Így épül fel a giccs. Mi ebben a fotózás? Egy grafikus megcsinálja. Utólagos manipulációról szó sem lehet! Az ilyen szintűröl nem! Az, hogy valaki a szín / fény / hibákon javít az természetes nálam is. De ha zavar egy díszsövény akkor vagy felveszem a képre mint itt is látható, vagy kivágom sajtreszelővel, de a kép amit felveszek azzal nem csapom be az embereket! Az biztos, hogy fotósként kint helyszínen fotózás közben oldom meg a problémáimat és nem utólag otthonról a fotelben ülve, kezemmel félúton az egér és egy pizza között. Óriási különbség!
Havasi Pál válasza:
Köszönöm. Üdítő volt látni a szakadt gyároldalon ezt a kis felületet.
Kedvemre való utcai absztrakt, de a bal alsó sarokban zavaró a növény, valamint az a belogó fehér akármi. Számomra ez a műfaj akkor jó, ha nagyon precíz.
Havasi Pál válasza:
Részben értek csak egyet veled. Valóban jó lenne egy maximális sterilitás. Viszont ez nem a fotóson múlik, nem kérhető rajta számon, jobban nem lehetett megoldani. Mégse vághatom ki a köztéri sövényt az utcán.Ha a sövény mögé megyek, nincs tér, és kép sincs
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.