Itt van példának egy fotó. https://www.juzaphoto.com/galleria.php?l=en&t=707295 Mindennek ellentmond amit leírtál, nincs környezet, csak nyomokban, mégis úgy érezzük mindent tudunk a kisfiúról. Ha ezt művészkedésnek nevezzük, akkor én inkább művészkedem, mindsem dokumentálok. De egy riporter is piszok büszke lehetne egy ilyen fotóra. Ezért is kell átgondolni mit írsz le, mert akaratlanul is tyúkszemekre lépsz.
- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2023. január 12. 09:12 - érzékenység: 100
- rekeszérték: 5,6
- Készítés helye (ország): Magyarország
- Készítés ideje : 2022-03-03
A Sorsok című kép feldolgozása a korábbi kritikákat figyelembevéve.
"Ha művészkedni akarunk, akkor kiemeljük a témát, háttérbe helyezzük a környezetet. Ez igaz. Ha kizárólag fotósként szemléled körülöttünk a világot. Ha riporterként, akkor dokumnetumot készítve nem tüntetheted el a hajléktalan mellől azt a környezetet, ami azzá tette. Hiteltelen lenne. Mintha cenzúráznánk a valóságot." -Ezt Te írtad, egyel lejjebb!- Erre reagáltam, meg sok más hasonló bejegyzésedre.
Havasi Pál válasza:
Köszönöm.
Én azért vitatkoznék azzal az állásponttal, hogy a dokumentum fotó azért dokumentum fotó, mert össze vissza kattintgatok, és nyilván minden dokumentum a mi a környezetemben van, tehát én dokumentum fotós vagyok. Ha ez ilyen egyszerű lenne, tele lennénk kiváló dukumentum fotóssal. De valójában nagyon kevés JÓ dokumentum fotót láttam, még ezen az oldalon is. Tehát arra hivatkozni, egy rosszul komponált, hibásan lefényképezett, képnél, hogy ez direk azért ilyen mert dokumentum fotó az enyhén szólva is blődség. Szerintem a technikai tudás hiányáról, a koncepció hiányáról, és az önértékelés hiányáról van szó. Érdemes ezen elgondolkodni, és megfogadni azokat a tanácsokat, amiket a többiek írnak, nem pedig hamis erényeket villogtatni.
Havasi Pál válasza:
Én ezen most csodálkozom. Egyrészt mert nem vitatkoztunk, hanem megbeszéltünk dolgokat amiket másként értelmezünk, azért, hogy közelebb kerüljenek egymáshoz ezek a pontok, illetve megértsük a másik látását is...sajnálom ha ezzel a felfogással nem értesz egyet. Ha ez neked hamis erény. Végig olyanokat írtál amit én valójában nem. "dokumentum fotó azért dokumentum fotó, mert össze vissza kattintgatok, és nyilván minden dokumentum a mi a környezetemben van" Honnan veszed ezeket? Írtam én ilyet? "rosszul komponált, hibásan lefényképezett, képnél, hogy ez direk azért ilyen mert dokumentum fotó" Mondtam én, hogy hibátlan a fotóm? Nem elégszer írtam le, hogy valóban túlzsúfolt? Hányszor írjam még le ahhoz, hogy ne mást idézz hanem a valóságot? Másokra hivatkozol! kinek a nevében teszed? "megfogadni azokat a tanácsokat, amiket a többiek írnak". Nem fogadom meg? Nem elégszer köszönöm meg a segítségeket? Hányszor köszönjem még meg, hogy egyszer észrevegyed és a valóságot írd le, ne ezeket a hamis állításokat? Nehéz lenne a többieknek írt válaszomat is elolvasnod ahhoz, hogy rájuk hivatkozz? Akkor látnád, hányszor, hányféleképpen köszöntem meg a hasznos tanácsokat, és próbáltam alkalmazni őket! Ha valóban tájékozott lennél bármiről is akkor azt is láttad volna amikor sasvari úr beszélgetése alatt külön megköszöntem mindenkinek a segítő kritikáját ami a fejlődésem szolgálta, illetve név szerint említettelek meg a sok hasznos kritikád miatt! Csak te ezeket nem veszed észre, mert a saját világodba annyira bezárkóztál, hogy senki mást nem veszel figyelembe, csak ismétled a sértődött előítéleteid, ha egy-két alkalommal valaki nem veled ért egyet...mert ha valakinek lenne valami önálló véleménye ami a tiédtől eltér, akkor annál a technikai tudás hiányáról, a koncepció hiányáról, és az önértékelés hiányáról van szó! Hát Köszi! Ilyen szavak nélkül is jól elvagyok. Hagyjuk ezt a beszélgetést. Legközelebb húzd le símán a képeim úgy, hogy ne írj inkább mellé semmit, dobd be az 1 pontot mindenféle indoklás nélkül, ha kérhetem!
Annyi minden van a képen, hogy az ember azt sem tudja, hol kezdje nézni. a ff. konverzió eleve a kép adatésztes egyik módja,ló, ha a mondanivaló köré tömöríti ezt.Ez itt következetlené válik , szobor, fa, töprengő ember arc nélkül,, gépkocsi ikerítés fák A fotós tud fonózni, technika rész rendeben.A kép egy nagy káosz-. Sajnálom..
Havasi Pál válasza:
Attól függ. Ha művészkedni akarunk, akkor kiemeljük a témát, háttérbe helyezzük a környezetet. Ez igaz. Ha kizárólag fotósként szemléled körülöttünk a világot. Ha riporterként, akkor dokumnetumot készítve nem tüntetheted el a hajléktalan mellől azt a környezetet, ami azzá tette. Hiteltelen lenne. Mintha cenzúráznánk a valóságot.
Annyi minden van a képen, hogy az ember azt sem tudja, hol kezdje nézni. a ff. konverzió eleve a kép adatésztes egyik módja,ló, ha a mondanivaló köré tömöríti ezt.Ez itt következetlené válik , szobor, fa, töprengő ember arc nélkül,, gépkocsi ikerítés fák A fotós tud fonózni, technika rész rendeben.A kép egy nagy káosz-. Sajnálom..
Havasi Pál válasza:
Attól függ. Ha művészkedni akarunk, akkor kiemeljük a témát, háttérbe helyezzük a környezetet. Ez igaz. Ha kizárólag fotósként szemléled körülöttünk a világot. Ha riporterként, akkor dokumnetumot készítve nem tüntetheted el a hajléktalan mellől azt a környezetet, ami azzá tette. Hiteltelen lenne. Mintha cenzúráznánk a valóságot.
Szia! Pont nélkül - én lényegi előrelépést sajnos nem látok az előzőhöz képest. Túl sok minden van a képen, elvész a lényeg, így ff-ben még inkább. Utcán ez a nehéz, sokszor még egy brutál fényerős tele is kevés hozzá, hogy jól leválaszd a témát a környezettől. Ha oldalról fotóztad volna emberünket, tisztább szögből (ha volt ilyen egyáltalán), akkor más lenne a helyzet, mint ahogy az már egy teljesen más kép is egyben. Még egy ötlet: a riporterfotósok időnként ortodox módon nagylátószöget használnak (bőven 16-20mm ekv. körül). Itt aztán persze minden éles lesz még 2.8-on is (hurrá), de az objektív perspektíva torzítását kombinálva egy alulról ferdén felfelé tartott géppel, nos az is kitakarítja a háttér egy jó részét (széthúzza a teret). Ehhez viszont eléggé bele kell mászni az emberek aurájába, így oda az inkognitó. Én magam még nem próbáltam, de több, nagyon hatásos képet láttam, ezzel a technikával.
Havasi Pál válasza:
Köszönöm!
Kizárva/manipulálva a valóságot?
Ez is egy nézőpont. De úgy gondolom nem manipulálod a képet egy háttér mosással hanem kiemeled a lényeget kizárva minden zavaró körülményt.
Havasi Pál válasza:
Ez is igaz. Szerintem minden álítás jó lehet, csak megfelelően kell alkalmazni. Itt most nem jó változatot választottam.
Szia! Ez egy remekül elkapott pillanat, kár, hogy a padon ülő alak arca egyáltalán nem látszik. Ezek azok a pillanatok, melyek a fotóst kényszerítik egy exponálásra. Sajnos tényleg sok a zavaró tényező a képen. Üdv!
Havasi Pál válasza:
Szia! Igen, valóban egy olyan pillanat amit fotós nem hagyhat ki. Még akkor sem ha a környezet zsúfolt és valóban vannak zavaró elemek körülötte. Az ülő alak arcát nem bánom, mivel nem portré, és hajléktalan arcát a személyiségi jog miatt csak akkor fotózok, ha külön megkér rá (Volt ilyenre is több példa amikor megkértek) De magamtól nem szeretem mert sok fáradtság, nehézség is megjelenhet egy arcképen amit jobban szeretek intimen kezelni, ha már másuk nincs nekik.
Hát most kíméletlen leszek, mert néha kell, egy kis szigor, a cél érdekében. De a pontozástól eltekintek inkább. Egy alapvetően hibás képből, vágással és ff konverzióval sem lehet jó képet csinálni. A legnagyobb baja a zavarosság. A téma nem válik le a háttértől a környezettől. Ha megnézed kicsiben, egy katyvasz, ha nagyban akkor is. A háttérben az elvágott autó, a szobor hátterében a fa, a környezet tagoltsága, mind-mind probléma. Nem tettél semmit annak érdekében hogy ezeken változtass, mondjuk elmosással, bár az sem oldaná meg hibátlanul. Elvágtad konvertáltad újra felraktad. Nekem így sem tetszik, lépj túl rajta, vond le a tanulságokat, keress új témákat.
Havasi Pál válasza:
Nem kíméletlenség ez, hanem nagyon is jó kritika. Az eredeti kép vaóban zsúfolt érzetet kelt mivel a környezetből háttérelmosással, stb nem emelkedik ki a központi téma. Azt viszont nem tudom hogyan tudnám utólag megoldani? Ezért maradt az eredetinél jobbnak mondható négyzetes vágás, valamint kísérletnek az ff konverzió. A téma persze ettől még nem emelkedik ki vagy nem válik le a háttérről. Mivel nem tartom megvalósíthatónak, így csak ezek az eszközök maradtak. Tanulságul jó ez a kísérlet arra, hogy egy következő hasonló témájú fotónál alapból ilyen beállítással készísem el az eredeti képet és már csak egy kicsit keljen abból szerkeszteni. persze figyelembe véve azokat a szempontokat is amiket itt felsoroltatok.
Szia Pál!
Megnéztem újra az eredeti fotót és a kritikákat is.
Itt a ff konverzión kívül annyit látok, hogy megvágtad és túlélesítetted. Az ff szerintem jó, de a környezetből a tolakodó és a téma szempontjából zavaró elemnek számító autó most is ott nyomul. Úgy érzem ezt újra kellene fotóznod, ha mindenképpen vissza akarsz térni ehhez a témához, mert tényleg lehet benne lehetőség. Szerintem inkább nagylátószög és sokkal közelebbről, én ezt választanám kiindulásnak, de ez csak egy lehetőség.
Üdv:
Józsi
Havasi Pál válasza:
Szia! Minden úgy van ahogy írtad, az ff konverzió jó választás llesz egy következő alkalomra, egyben ki kell zárnom a környezet zavaró elemeit. Egy ilyen utómunka másra nem is jó, minthogy ezeket megbeszéljük - mivel ezt a képet nem lehet máshogy újraszerkeszteni már. Ezért viszont nagyon hasznos minden kritika, amit egy új képbe majd be tudok építeni!
Szia.
Mondjuk tényleg jobb lett mint az eredeti.Jobban a lényegre koncentrál. Olyan mint ha a szobor a nézésével kérdőre vonná az ülő embert.
Ami viszont most sem annyira tetszik, hogy a főtémát jobban le kellett volna választani a háttértől mert számomra még mindig nagy a zűrzavar a háttérben és a lényeg is elvész.
Üdv Sas
Havasi Pál válasza:
Érdekes, hogy pontosan azt a lényeget láttad meg/emelted ki amit én is észrevettem a helyszínen, csak a képen kevésbé jött át. A szobor markáns (Derkovits-i) vonásai valamint a megtörten ülő ember közötti néma párbeszéd erős téma. A környezet valóban nem valami látványos. Zsúfolt, stb. A leválasztás az egyetlen jó választás fotós szemmel.Riporter szemmel...nem tudom. Egy szépen elmosott háttérrel olyan érzésem van mintha az emberi szenvedést glóriával venném körül, idealzálnám groteszk módon, mint íKrisztus fájdalmait a kereszten egy gyönyörű reneszánsz vagy barokk freskón! Ilyenkor mindig meg kell osztanom magam, hogy mi lenne a helyes? Ha a fotós elveket követem, akkor lesz egy szép képem egy nehéz sorsról? Kizárva/manipulálva a valóságot? Azt a rideg vas és kő környezetet amiben ez az alak valójában létezik? Lehet még jobban mutatna inkább főúri környezetben. Teszek is erre egy kísérletet. Budapest, belváros, V kerület, diplomata negyed, Bazilika, Nemzeti Bank háttérrel keresek egy elszegényedett embert dokumentumfotóra!

Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.