Remélem érthető amit írtam mert munka közeben pötyögtem 1-1 vessző ,pont és névelő kihagyásával.
- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2022. május 16. 19:45 - érzékenység: 100
- rekeszérték: 11
- zársebesség: 160
- Készítés helye (ország): Magyarország
- Készítés ideje : 2022-05-03
Még annyi: motmen elnézést is kért ha a szavai számodra keményebbek voltak. ( nem sok mindenkire jellemző. Szerintem rám sem sajnos.)
gljzsf türelemmel próbálja elmagyarázni.
Azur keményebb szavait amiben van igazság.
A helyzet az ,hogy vannak dolgok amiben neked van igazad.
Ha gyakorlod az elfogadást és elengedést (itt lesz rá módod) és a lényegeset a lényegtelentől megtudod különböztetni akkor nem jönnek többet elő az Orangutánok a gyümölcsös kertből.
:)
Havasi Pál válasza:
Köszönöm, teljesen igazad van!
Szia.
Amiket leírsz ezen mindenki keresztül ment.
Nem csak fotózás szempontjából szereztem ismereteket , hanem másokról és magamról is.
Nehezebben viseltem a kritikákat az elején.
1.Amit megtanultam nem azonosulni a képemmel,így nem fáj ha lehúzzák .
2. Megnézem ki írja a véleményt.
-van aki szigorúan pontoz az ő 4- ese másoknak 5.
Ha egy kezdő pontozza 5- re de egy profibb fotós 3-ra akkor nyilván tudom a helyem a világban . :D
- Van aki kezdő az ő véleménye nem minden esetben releváns.
-A képek szubjektívek ezért az egyik ember 5-ös nek látja a másik csak 3-asnak akár 2 jobb fotós értékelése is lehet eltérő.
- A véleményezést is tanulni kell. Sok vélemény megírása után látom ,hogy vannak vélemények amiket ha most írnám merőben mást írnék. Ez részben a látásmódom fejlődése is befolyásolja.
Személyiségemhez is sokat tett az oldal.
Sok fotós itt most a jobbakról beszélek. illettem kezdőként negatív kritikával.Sokuk hozzáállása emberi példaként szolgált a saját személyiségem formálásához ezek között szerepel az alázat, egomentesség, emberség. Továbbá elfogadtam a nyersebb kritikákat is jobban kezelni. Attól az értékelő nem rossz csak a kifejezési módszere más.
Ha megsértődök mint ahogy gljzsf - is mondta az csak az én fejlődésemet gátolja.
Ma már nem érint meg ki ,hogy fogalamaz egy a fontos ,hogy amit ír mennyire állja meg a helyét.
Az amikkel azonosulni tudok kritikák alapján szinte minden képemet javítottam klasszisokkal jobbak lettek a képek . Egyet kettőt vissza is töltök tiszteletem jeléül. Csak hálával tartozom mindenkinek aki érdemben segít.
Ennyi jutott most hirtelen eszembe. Remélem segít.
Havasi Pál válasza:
Nagyon hasznos volt ez a részletes elemzés.
Vannak itt néhányan, akik többnyire negatívra fotóznak. Hegyiember, Azúr stb. Ott nincs manipuláció. Nézegesd az ő képeiket is. Bár ők a 6x6-os formátumot részesítik előnyben. Itt a helyszín megválasztása, a komponálás sokkal nagyobb hangsúlyt kap, mert nem lehet 50-60 képet készíteni., hogy egy kettő majd csak jó lesz.
Jól van, sok mindenben igazad van. De sokan nem is képesek megfogalmazni azt hogy mi a hibája egy képnek. Csak azt látják hogy nem jó hogy miért azt nem. Nem is könnyű. És aztán jönnek a mondvacsinált kritikák, amiket én is utálok. Nézzük ezt a képet. Először is döntds el mit akarsz bemutatni. Ezen a képen dominás a vártorony a többi csak mellékszereplő. Hogyan tudnád ezt a tornyot jól bemutatni? Egyrészt nagyon fontosak a fények. Itt kissé túl direktek voltak. Nagy a különbség az árnyékos és a napsütötte részek között. Utómunkával ezen némileg lehet javítani. ACD see, Photoshop stb. ki mit szeret. Szerkesztés: Vannak szabályok amiket érdemes alkalmazni. Pl. ne helyezd középre a témát. Általában az nem hozza a kívánt eredményt (de mindig vannak kivételek) Használd a vonalakat a témára vezetés részeként. Várfalak például. Ha épületet fotózol használd a perspektíva korrekciót húzd egyenesbe a vonalakat, köszöböld ki a látószög okozta perspektíva torzulásokat. Itt például a torony enyhény jobbra dől, és felfelé szűkül. Próbálj olyankor fotózni, mikor az időjárás ad hozzá a képhez. A direkt napfény a legritkább esetben lesz ilyen. Arany órák, felhős égbolt, stb. Olvass könyveket a fotózásról, nézegess képeket és amik tetszenek, azt elemezd ki magadnak hogy mi lehet az oka. Gyakorold a képfeldolgozásokat, programok használatát. A legtöbb képen sokat lehet javítani ahhoz képest ahogy kijön a gépből. Ha profibb leszel akár más hangulatot is tudsz varázsolni a képhez. Gyakorod a komponálást. Egy témát fotózz meg több szögből többféle módon, és válaszd ki a legjobbat otthon gép előtt. Lehet 100 képbő csak egy fog tetszeni. Nálam kb ilyen az arány. A többi kuka. Csak azt az egyet tölds fel. A képcím választás is fontos lehet, bár engem az nem hat meg túlságosan. Nézd a képedet és jönnek a hozzá illő gondolatok. Erre a képre én jó címnek tartanám a Májust, vagy Májusi fények De lehet más is csak ötleteltem. Ez utal a májusfákra is, a temészet állapotára a fényekre, stb. Lehetne csak ez alá a kép alá oldalakat írni. De ne vedd zokon ha ezt itt nem fogják megtenni az itteni fotósok. Vannak fotós facebook oldalak, ott ha kéred vannak akik kielemzik a képeidet. Ahogy írod az időből nem csak Neked másnak sincs sok. Az manapság már kevés, hogy technikailag rendben van a kép. Mindenki fotóz. Mobillal komoly géppel, bármivel. Csak az átlagot meghaladó, vagy valamilyen érdekes témát érdekesen vagy szépen bemutató fotómál lehet jó pontozásra számítani. És még itt is bejön a szubjektivitás is. Röviden ennyi most :)
Havasi Pál válasza:
Szó szerint azokat írtad le amiket én is gondolok. A cím választás valóban nagyon szerencsétlen elkapkodott volt. A fotózás helyszíni részét magam is betartom. Több kép készül különböző beállításokkal és különböző pozíciókból. Van ami jobban tetszik, van ami kevésbé, van ami kuka, itt lehet, hogy nem ezt kellett volna kiválasztanom feltöltésre.A készítés napnyugta előtt 1,5 órával volt a fények kezdtek jól alakulni. Korrekciót annyiban alkalmaztam, hogy a dőlést próbáltam egyenesbe hozni, illetve a vágás ami szerintem sajnos lehet, hogy szűkre sikerült ismét. Gyakran esek ebbe a hibába. A legtöbb javítani valót a képfeldolgozó programokkal kapcsolatban írtad. Ez az amit úgy kell megoldanom, hogy a nyers kép jó legyen. Ugyanis továbbra sem vagyok képes semmilyen módosításra az eredeti fotók fényein és színárnyalatain, stb. Nem marketing, művész képeket akarok készíteni hanem tudósításokat egy-egy helyszínről vagy jelenségről. Látom, a különféle agyonmódosított és így valóban festményszerűen csodálatos képeket, és azt, hogy igazad van velük kapcsolatban. Viszont én amatőr újságíróként a tisztán eredeti képekben hiszek a minél nagyobb hitelességért - tudom, hogy nem szerencsés, de ez az én útválasztásom. Nagy részben a fotoshop hiánya jön ki rajtuk és ezt is kérik számon rajtam. De ezek nem azok a fotók, és nem a fotoshopról szólnak. Most akkor hogy legyek okos? Annyit tudok tenni, hogy minden tanácsot figyelembe véve minél jobb természetes fényképezésre törekszem - minél kisebb gond legyen - a számítógépes programok hiánya ne érződjön annyira. Ilyenek módosítás mentes nyers képek voltak azok is amik másnak tetszettek. Pl: Corpus. Amit érdekesnek tartok még külön megemlíteni, hogy ezeket a képeket alig 1 -2 ember értékeli, így kevés jobb pontot lehet szerezni. Szemben azzal, hogy a rosszabbra 3 akár 5 ember ugrik azonnal lehúzni a szerzőt. Így viszont mindig csak vissza lehet csúszni egy-egy új kép feltöltéssel, mert a jobbakat nem értékelik, csak a rosszabbakat. Nem hiteles így.
Nem akarok trollkodni, de véletlenül elolvastam Azúr hozzászólását. Azt gondolom sok mindenben igaza van. Kicsit átgondoltabban kellene értékelned is, és feltöltened is. Azt gondolom a látásmódodban, és a technikai oldalon is, még bőven vannak hiányosságok, van hová fejlődni, és többet kellene fotókat festményeket elemezned, az sokat segítene. Nem könnyű megtalálni a harmóniát, én úgy látom Neked nem nagyon sikerül. De ezen ne bántódj meg segítő szándékkal írom. A legtöbb ember ezen az oldalon segíteni akar. De ha Te ezt elutasítod, és kioktatod azokat akik ezt próbálják, saját magadat gátlod a fejlődésben. És ne hivatkozz arra, hogy a tanárod vagy mentorod szerint az egy jó kép. Ez senkit nem érdekel. Az a jó kép amit sokan jónak látnak.
Havasi Pál válasza:
Köszönöm! Tudom, hogy kevesek között - benned megbízhatom! Tudom, hogy eddig sem rossz szándékkal írtál. Azt is tudom, hogy nagyon tapasztalt és profi fotósként hasznos tanácsokat küldtél eddig is. Tőled azt is elfogadom most már, ha kissé mogorvábban fogalmazol - mert szerintem mindketten tiszteljük egymást, és ez itt ritka erény mint látom! Amit nem tudok elfogadni: Amikor egy 4,5 - 5 átlag feletti sokat tapasztalt fotós (NEM RÓLAD VAN SZÓ!) első látogatásakor köszönés helyett letépi a fejem a maga fennkölt magasságából és minden segítő szándék nélkül csak az élcelődés a célja! Én új vagyok itt, sok tapasztalatom nincs, de ha a régi tagoktól ezt a fogadtatást látom, akkor mit gondoljak? Korrekt? Becsületes? Senki nem volt még itt új? Senkit nem kellett segíteni? Egyből profinak született mindenki? Értem én, hogy néha még a jó kép is szar...írja le nyugodtan! De ha már annyira "profi" valaki, akkor viselkedjen is úgy, mutasson példát, a véleménye mellé írja le a megoldást is! Mert abból nagyon keveset látok, üres szavakból annál többet: "Szia! Középszerű ez a kép. Szia!"..."Szia! Unalmas ez a kép. Szia!"...Szia! Nem látom a témát. Szia!" és hasonlók! Oké! Legyen igaza! De akkor vegye elő azt a témát és mutassa meg, mert ez így nem értékelés! Van különbség szándék és szándék között. Látszik amikor valaki értelmesen értékel, vagy csak azért jött, hogy belekössön...mert van ilyen is! Nem hiszem el, hogy nem lehet művelt ember módjára udvarias tisztelettel megfogalmazni egy kritikát!! PL: "Nem tetszik, mert...mert...és mert...helyette ezt...ezt...és ezt javaslom!" Van akit sosem láttam, jobb esetben köszön, leírja maximum 3 mondatban, hogy szar vagyok aztán eltűnik mint orángután a gyümölcsöskertben. Azzal a 4,5 feletti átlagponttal amit mindenki kapott tőlem kb 80 értékelés alatt qwa sok embert haragítottam magamra :)...hálából besétál az új képemhez, és amire mástól 4. kaptam jópofán bedob egy 2. Teljesen korrekt!
Te persze írhatsz lesújtó kritikát, beleírva egy rakás hülyeséget, mert lila gőzöd sincs az adott területről, és le is pontozhatsz...neked szabad. Ha Motmen ír egy teljesen helytálló véleményt, meg vagy sértődve. Ideje magadba szállnod!
Havasi Pál válasza:
Amikor 5. értékeltem a képed, nem tiltakoztál ennyire, hogy rakás hülyeséget írok és lila gőzöm sincs hozzá...az a kép persze kivételt képzett ugye, csak a többinél vagyok hülye?...Örülök, hogy ilyen nagyra értékeled magad, de legközelebb kérlek gondolkozz el...főleg ha maga az érintett is néhány sorban tisztázta a valóban jogos, de túlzóan lesujtó kritikát. Békével lezárult ez a téma. Egyedül Te foglalkozol vele és veszed elő újra, új feszültséget generálva szándékosan - miközben nem is vagy érintett. Javaslom te is békélj meg a világgal körülötted. Foglalkozzunk azal amiért itt vagyunk, a fotózással...és ne az egymásnak irogatással.
Szervusz ujra!
Elnezest, ha tulzottan eles volt a kritikam. Engedd meg, hogy viszontvalaszoljak nehany mondatodra:
- Valoban tulzottan a cimbol indultam ki a kep ertekelesekor. Enezesedet kerem emiatt.
- Ezen a forumon igen kevesen vannak, akik professzinalis fenykepeszek - olyanok, akiknek a jovedelmuk nagy resze a fenykepezes tevekenysegebol fakad. Ugy hiszem (bar egyre ritkabban veszek reszt ennek a kozossegnek az eleteben), hogy sokan vannak olyanok, akik viszont amatorkent komolyan foglalkoznak a fotozassal. Erre rengeteg idot, es persze nemi penzt is aldozva, de leginkabb egy tanulasi folyamatkent megelve. (Zarojelben megjegyzem, hogy azok a "fizetett fotosok", akiket en ismerek, azok allando idoszukeben vannak, egyaltalan nem rendelkeznek annyira az idejukkel, mint sok amator.)
- Barmennyire is szarkasztikusnak hangzott az utolso bekezdes, jo szandekkal irtam. Ulj le a keped ele, es nezd vegig magad! Hol van olyan kepelem, ami a kep szelen zavaroan kilog, vagy belog? Vannak-e olyan elemek, amik egymast kitakarjak? Mi az a legfontosabb elem*, amit meg szerettel volna mutatni? Mikepp vezetned a fotemara a nezo tekintetet?
A tudatos fotos (legyen az professzinalis, vagy amator) ezeket a kerdeseket vegigzongorazza. Egy ido utan mar a kep keszulte elott, tudat alatt, de az egy tanulasi folyamat eredmenye. Erdemes eloszor egyszeru kompoziciokbol epitkezni, keves kepi elemmel. A 'Corpus' cimu keped jo pelda.
* az elem lehet akarmi, egy fenyfolt, egy pillanat, egy erzulet, vagy akar egy vartorony.
Havasi Pál válasza:
Értem. Ez így ahogy kifejtetted nemcsak korrekt, hanem kifejezetten hasznos és építő jellegű. Köszönöm.
Szervusz!
Sajnos nem sikerult igazan erdekesen megragadnod a temat, es kompozicios elemekkel sem sikerult igazan megbolonditani azt.
A majusfa attol majusfa, ahogy a folklor tortenik korulotte. Ha egy vadidegennek akarnam bemutatni a majusfat, akkor akcio kozben fotoznam meg.
Ellenben ha a majusfa esztetikaja vonz, akkor egy olyan elrendezest, perspektivat keresnek, ahol jobban eloterbe kerul a majusfa karaktere. Esetleg egy fara koncentralva, a fa alol szeles latoszoggel megfotozva, hogy a hosszu szar megfelelo perspektivikus torzulast adjon.
Ilyen forman maximum kompozicios tankonyvekben tudnam elkepzelni ezt a kepet, hiszen rengeteg hibat lehet rajta bemutatni, kezdve a kepszelen belogo faaggal, vagy az allul levagott fotemaval, stb.
Havasi Pál válasza:
Szia! Igazad van, mert te vagy az értékelő... Valószínűleg nem volt szerencsés a cím választás a részemről. Nem a májusfákat akartam bemutatni, hanem a várat a környezetével, így mellékesen a májusfákkal is. Reméltem, hogy esetleg valaki több síkon párhuzamosan gondolkodva eljut a várig. Tudom hibáztam és Te ki is hegyezted rendesen a Májusfákra...ha már rossz értékelés, akkor hadd szóljon! Ha csak magát a májusfát akarnám megmutatni, akkor valóban máshogy jeleníteném meg. Hasonlóan ahogy írtad. Más perspektívából, más eszközökkel. A folklórral kapcsolatban is igazad van. Mentségemül csak azt tudom felhozni, hogy nem vagyok fizetett fotós, aki szabadon rendelkezik az ideje felett, hogy akkor sétálgasson egy helyszínre amikor az esemény történik. A fa állítás ceremóniája napján dolgoztam, mert nekem dolgoznom kell. Magyarországon, magyar fizetésből nem tehetem meg, hogy kedvem szerint legyek jelen bárhol! Tudom, hogy az én hibám, de nem várd azt el tőlem amit egy főállású professzionális fotóstól. Sem anyagilag, sem lehetőségek terén. Hogy miért volt szükség külön arra a szarkasztikus megjegyzésre a kompozíciós tankönyvekkel kapcsolatban, amikor érdemben már nem tesz hozzá a kritikához? A lelked miatt.
Szia! A kép szerkesztése nem túl szerencsés, a májusfák a torony körül csoportosulnak, de egy kilóg, egy belóg, nem elég körültekintően jártál el. Semmi érdekesség nincs a képen, bocs ez a véleményem. Üdv
Havasi Pál válasza:
Szia! Sajnos igazad van ezekben.
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.