Hagyjuk, elbeszélünk egymás mellett. Majd visszafogom magam ha felismerlek.
- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2022. április 11. 08:48 - érzékenység: ISO100
- fókusztávolság: 69mm
- rekeszérték: f/5,6
- Készítés helye (ország): Magyarország
- Készítés ideje : 2022-03-03
Havasi Pál válasza:
Szerintem nem fontos hagyni. A vélemények hasznosak, mégha különböznek is. Én fogadom ha továbbra is írsz, és megpróbálom megérteni, illetve ha másként látok néhány dolgot attól még válaszolhatok, hátha neked érdekes benne valami. Attól még semmi rossz nincs benne.
Szia!
Látom azóta leszedted a kísérő szöveget.
Annyit akartam még hozzátenni, hogy ez az opció nem a fotó értelmezésére szolgál, hanem a készítéshez tartozó esetleges fontos információk megadására (pl. egy kevésbé ismert vagy felismerhető témával kapcsolatban tett kiegészítésre, annak fellelhetőségére, időpontjára, alkalomra stb. vonatkozóan, vagy pl. ha fontosnak tartod megadni, hogy kit ábrázol egy portré), de semmiképp nem a készítő általi értékelésre.
Üdv:
Józsi
Havasi Pál válasza:
Nos igen, így már érthető, de nagyon vékony az a határvonal a "kevésbé ismert vagy felismerhető téma" és az "értékelés" között. Mert szinte ugyanaz mind a kettő. Ha pl leírom, hogy egy hajléktalan forma ember mellett Kodály Zoltán kérdő tekintetű szobra található...az mind a két állításra igaz. Igaz, mert kevésbé felismerhető téma kerül bemutatásra, tehát jogos. De erre bárki mondhatja, hogy értékeltem a képet, tehát mégsem jogos. Szóval értem én és egyet is értek veled, de így semmi konkrét. Megfoghatatlan kissé ez a határ. Ha jóhiszeműen azt mondod, hogy tök jó, mert észre sem vettem, hogy ez Kodály bölcs tekintetű szobra vagy, hogy mellette egy hajléktalan ül tanácstalanul, akkor erre egy rosszlábbal felkelt tag azt írhatja, hogy szándékosan akartam befolyásolni a nézőt mert információt adtam meg a nehezen felismerhető alakokról. Most akkor megint kinek a tanácsát kövessem? Előfordulhat nyugodtan ilyen, ezért vetettem fel ezt az érdekes kérdést.
"de emberarcú, lelke van, üzenete"
Na látod ez akkor lesz majd igaz, ha más írja le róla, nem Te, a saját fotódról. És akkor hátadőlhetsz mert az az egy, vagy esetleg több ember ugyanazt látja benne amit Te szeretnél hogy lásson.
De épp azért jó ez az oldal, mert időnként lerombolja az alaptalan önbizalmat, és elgondolkoztatja a fotóst hogyan tudná jobban kifejezni magát a képei által. Önkritikára, elemzésre készteti.
Havasi Pál válasza:
Legyen igazad, én is erre várok, bár ismét félre értettél ugyanis nem a saját fotómra írtam, hogy ezért szeretem. Dehogy szeretem én a fotóimat! Tudom, hogy nem érnek semmit, már számtalanszor leírtad. Azt is tudom, hogy a te fotóid fényévekkel jobbak. Ez sem volt kérdés, elég egyértelmű számomra, nem is vitattam soha. Akkor mi a baj? Vagy miért írsz nekem önkritikáról? Azért jöttem, hogy tapasztalatot szerezzek, tanuljak azoktól akik évek óta magasabb szinten űzik ezt a hivatást - és hajlandóak is segíteni - mert úgy tapasztalom vannak azért ilyen tagok is. Akinek nincs önkritikája az például nem jönne ilyen befogadó szándékkal mint én. Az ..szna az egészre, bármit írnak neki. Én pedig megköszöntem (mégha ezeket nem is vagy hajlandó észrevenni), megfogadtam, és a tanácsok szerint járok el a következő fotózásoknál. El se hiszed mennyi hasznosat kaptam a negatív hozzászólóktól is! Viszont meg ne haragudj de ha nem érted meg amit írok, akkor nem is figyelsz arra amit írok. Ezt már nevezhetjük a befogadás hiányának. Mert ha egy kicsit is figyelsz rám amikor engem akarsz ostorozni akkor észreveszed azt a különbséget, hogy "de emberarcú, lelke van, üzenete" ...Nem az én képeimet magasztaltam (hogy is gondolhatnám, ha úgysem jók), hanem magát a műfajt amiről szó volt az írásban! Szociofotók/Riport/Életképek számomra értékesebbek mint a sok műtermi, kiretusált, agyonváltoztatott, mesterkélten beállított fantasztikus látványvilágú művészies műremek. Mivel ezeknek valóban van: "emberarca, lelke, üzenete" (tehát ezért tanulgatom apránként minden csínját-bínját) Óriási különbség a kettő állítás. Csak az a baj, ha kiforgatod amit írok, az ellenkező előjelet kap ahhoz képest amiről valójában szól. Mondhatnám, hogy szándékosan előnytelen helyzetbe hozol ahelyett, hogy konstruktívan együttműködnénk. Rajtam eddig sem múlt - nincs is senki aki visszatérne újabb hibák keresgélésére, mert látják, hogy elfogadom a jogos észrevételeket. Az pedig nem rajtam múlik, ha nem vagy segítő az újakkal hanem csak a kritizálnivaló a lényeg ahogy fogalmaztál a magad nyers stílusában, minden megbántás nélkül. Igazából eddig sem bántódtam meg. Akinek kellett megköszöntem eddig is. Aki meg nem értette, annak választ írtam mint neked is.
Nem kioktatásnak szántam, bár elismerem néha nyersen fogalmazok. Szóval ne vedd a lelkedre. Nem a személyednek szólt a kritika.
Havasi Pál válasza:
Gondoltam, hogy inkább nem jött át a kép, mint írtad. Ez teljesen természetes dolog. A valódi magyarázat viszont nálam nem a kép alatt van, hanem a válaszüzenetekben. Ez ugye a szobor-ember kettősség. Bár ebben nagy szerepet játszik a kép technikai része...de ilyen körülmények között ilyen műfajú fotónál - igaz, hogy lehetett volna jobb - de egy szempillantás alatt elveszthetem a pillanatot ha tovább várok, esetleg távolságot járok be. Tapasztalatom szerint észleléstől számítva átlag 3 másodpercnyi idő van reagálni mielőtt elmozdul a téma. Ez alatt éles, tiszta, jó minőségű képet készíteni - elhagyva a "művészi" látásmódot - öngyilkos vállalkozás. Ez sem bravúros műalkotás, de emberarcú, lelke van, üzenete. Én ezért szeretem például a szociofotókat is.
Szia!
A fotót illetően egyetértek az előttem szólókkal!
Már azért sem akartam pontozni, mert Te magad már mindent leírtál a képről, így nekem már nem is maradt lehetőségem, hogy értelmezzem, megértsem, megszeressem. Olyan ez mintha a költő a cím után az első versszak előtt leírná, miről szól a vers.
Szerintem ez nem tanácsos.
Üdv:
Józsi
Havasi Pál válasza:
Szia Józsi! Köszönöm. Átgondolom, az értékelésed, mert ez a lehetőség eszembe sem jutott, hogy egy leírással (amit a rendszer külön helyen pont ezért biztosít) elvehetem a felfedezés illúzióját. Így tekintve teljesen igazad van. A továbbiakban mellőzni fogom! Annyit tennék hozzá így utólag, eddig azért ostoroztak fotós közösségekben, hogy ne csak némán osszak meg valamit, mint egy fotógyűjteményben, hanem kísérjem néhány szóval a képeket. Nehéz új tagként egyből minden régi szokást megismerni és alkalmazni. Másrészt amit egy másik kritikára válaszoltam, hogy ha jószándékkal egy kísérőszöveget mellékelek...azt nem feltétlenül szükséges elolvasni. Meg lehet nyitni a képet minden előítélet vagy benyomás nélkül szabadon. Értékelni tőlem függetlenül. Majd utólag is el lehet olvasni azoknak akik tovább is érdeklődnek valamiért. Köszönöm a hasznos tanácsot! Üdv: Pali
Szia! A magyarázatot ugye saját magadnak írod. Mert had lássa már mindenki azt a képbe amit ő gondol róla. Szerintem egy kép adja el magát, ne kelljen magyarázni, hogy mi van rajta. Már a címnél elakadtam, a többesszám miatt. De beszéljünk a képről. Nekem ez sem jön át. Egyrészt szerintem túl tág, és tele van mindenféle zavaró elemekkel. Talán ha csak az emberre koncentrálsz jobb is lehetett volna. Vagy a mélységélességet lehetett volna kisebbre venni, bár ilyen távlatból az sem segített volna sokat. Nekem a szobor sem jön be ebben a kapcsolatban. Inkább zavaró tényező, mint hozzáadó. Valóban van némi dráma a képen, de ez a fajta megvalósítás nem erősíti inkább gyengíti ezt a hatást.
Havasi Pál válasza:
Szia! Senki nem kényszerített, hogy azt lásd amit én szeretnék mutatni. Teljes mértékben egyetértünk, hogy egy kép adja el magát magyarázat nélkül is. Ettől függetlenül van lehetőség - nem magyarázkodni - hanem beszélni a fotóról. Az információk számomra vagy mások számára érdekesek lehetnek. Az viszont kizárólag rajtad múlik, hogyan veszed kézbe a képeket. Ugyanis úgy is meglehet nézni, hogy a leírást kihagyod. Ha esetleg mégis érdekel utána is el lehet olvasni. Ha megmondtad volna, hogy a képekhez tartozó szövegdobozt leírás címszóval mire használhatom akkor nem csupán kritizálod a feltöltésem hanem segítséget is mutatsz. Így viszont jogtalannak tarom, hogy engem hibáztass azért mert használom a rendszert, és, hogy te hogyan nézel meg egy képet! Technikailag valószínűleg lehetett volna jobb és érdekesebb megoldáshoz nyúlni. Írtad a mélységélességet, de azt is egyben, hogy az se segített volna. Na jó! De akkor mi? Ezt a kérdést nyitva hagytad. Lehetne egyszerre utcafotó/szociofotó/életkép. Egy pillanat megragadása az egész.Nem műterem, nem tájfotó, hogy átrendezzem a környezetet vagy percekig kompozíciót állítsak. A zavaró elemek gyengítik a "drámai" hatást. De hogyan oldható meg? Meg kell egyáltalán oldani az ilyen jellegű fotóknál? Cím: Sorsok, többesszámban. Azaz sorsokra utalok és nem emberekre. Ezért nem Ember a címe. Az embereket meg lehet jeleníteni személyesen (Mint a padon ülő), és szimbólikusan (Mint egy szobor). Végig egy ellentétpár kettősségére akartam felhívni a figyelmet. Vajon milyen sorsot hordoz magában a padon pihenő személy? Kodály Zoltánét már tudjuk. A úriemberét viszont még nem...nyitott a lehetőség, a kérdés, hogy tud-e élni vele annak ellenére, hogy jelen pillanatban megfáradtan pihen. Két különböző emberi ábrázolás, két különböző sorssal. A hús-vér, törékeny, érző ember és az élettelen, érzéketlen, szilárd bronzszobor. Így azt nem tehettem meg amit írtál, hogy csak az emberre koncentráljak, a szobrot pedig kihagyom - mert az nem zavaró tényező, hanem a kép eleme. A kritikád ezen részével nem értek egyet. De remélem nem haragszol meg érte, hiszen nekem is lehet véleményem.Abban sajnos igazat kell adnom, hogy zsúfolt a kép, így valóban nehezen adja el magát az üzenet. De akkor megint ott tartunk, hogy mit is lehetett volna...? Kérjem meg az urat, hogy maradjon legalább 5-10 percig rezzenéstelen pozícióban amíg különböző távolságokból különböző technikákat próbálok ki? A kritika átjött, az indoklás nem. Nem baj, az értékelésed is jelölhetem hasznosnak. Legfeljebb nem írok legközelebb semmit, illetve amiket már megírtam a következő képekhez...kitörlöm.
Szia! Jó pillanat, de a zavaró környezet sokat ront a kép által közvetíteni kívánt mondanivalón. Ami még gond, szerintem az a padom ülő ember kicsit homályos az élesség csak a szobron jó. Bocs. Üdv
Havasi Pál válasza:
Köszönöm a hasznos értékelést! Igen, kicsit zsúfolt a környezet. Sajnos utcafotóban nem egyszerű feladat mindent eltüntetni, főleg ha egy elkapott pillanatra szeretnék gyorsan reagálni.
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.