BELÉPÉS
REGISZTRÁCIÓ
ELFELEJTETT JELSZÓ
KATEGÓRIÁK
3,35
KATEGÓRIA: életképek
ELŐZŐ KÉP
| | egyéb
KÖVETKEZŐ KÉP
  • Feltöltve:
    2022. április 11. 08:48
  • érzékenység: ISO100
  • fókusztávolság: 69mm
  • rekeszérték: f/5,6
  • Készítés helye (ország): Magyarország
  • Készítés ideje : 2022-03-03
Sorsok

 

A képek értékeléséhez és az értékelések
teljes szövegének elolvasásához be kell lépnie!

BELÉPÉS

Ha még nincs felhasználóneve, akkor regisztráljon egyet.

2022. április 12. | 16:30 | gljzsf

Hagyjuk, elbeszélünk egymás mellett. Majd visszafogom magam ha felismerlek.

Havasi Pál válasza:
Szerintem nem fontos hagyni. A vélemények hasznosak, mégha különböznek is. Én fogadom ha továbbra is írsz, és megpróbálom megérteni, illetve ha másként látok néhány dolgot attól még válaszolhatok, hátha neked érdekes benne valami. Attól még semmi rossz nincs benne.

2022. április 12. | 10:51 | foto50

Szia!
Látom azóta leszedted a kísérő szöveget.
Annyit akartam még hozzátenni, hogy ez az opció nem a fotó értelmezésére szolgál, hanem a készítéshez tartozó esetleges fontos információk megadására (pl. egy kevésbé ismert vagy felismerhető témával kapcsolatban tett kiegészítésre, annak fellelhetőségére, időpontjára, alkalomra stb. vonatkozóan, vagy pl. ha fontosnak tartod megadni, hogy kit ábrázol egy portré), de semmiképp nem a készítő általi értékelésre.
Üdv:
Józsi

Havasi Pál válasza:
Nos igen, így már érthető, de nagyon vékony az a határvonal a "kevésbé ismert vagy felismerhető téma" és az "értékelés" között. Mert szinte ugyanaz mind a kettő. Ha pl leírom, hogy egy hajléktalan forma ember mellett Kodály Zoltán kérdő tekintetű szobra található...az mind a két állításra igaz. Igaz, mert kevésbé felismerhető téma kerül bemutatásra, tehát jogos. De erre bárki mondhatja, hogy értékeltem a képet, tehát mégsem jogos. Szóval értem én és egyet is értek veled, de így semmi konkrét. Megfoghatatlan kissé ez a határ. Ha jóhiszeműen azt mondod, hogy tök jó, mert észre sem vettem, hogy ez Kodály bölcs tekintetű szobra vagy, hogy mellette egy hajléktalan ül tanácstalanul, akkor erre egy rosszlábbal felkelt tag azt írhatja, hogy szándékosan akartam befolyásolni a nézőt mert információt adtam meg a nehezen felismerhető alakokról. Most akkor megint kinek a tanácsát kövessem? Előfordulhat nyugodtan ilyen, ezért vetettem fel ezt az érdekes kérdést.

2022. április 11. | 21:45 | gljzsf

"de emberarcú, lelke van, üzenete"
Na látod ez akkor lesz majd igaz, ha más írja le róla, nem Te, a saját fotódról. És akkor hátadőlhetsz mert az az egy, vagy esetleg több ember ugyanazt látja benne amit Te szeretnél hogy lásson.
De épp azért jó ez az oldal, mert időnként lerombolja az alaptalan önbizalmat, és elgondolkoztatja a fotóst hogyan tudná jobban kifejezni magát a képei által. Önkritikára, elemzésre készteti.

Havasi Pál válasza:
Legyen igazad, én is erre várok, bár ismét félre értettél ugyanis nem a saját fotómra írtam, hogy ezért szeretem. Dehogy szeretem én a fotóimat! Tudom, hogy nem érnek semmit, már számtalanszor leírtad. Azt is tudom, hogy a te fotóid fényévekkel jobbak. Ez sem volt kérdés, elég egyértelmű számomra, nem is vitattam soha. Akkor mi a baj? Vagy miért írsz nekem önkritikáról? Azért jöttem, hogy tapasztalatot szerezzek, tanuljak azoktól akik évek óta magasabb szinten űzik ezt a hivatást - és hajlandóak is segíteni - mert úgy tapasztalom vannak azért ilyen tagok is. Akinek nincs önkritikája az például nem jönne ilyen befogadó szándékkal mint én. Az ..szna az egészre, bármit írnak neki. Én pedig megköszöntem (mégha ezeket nem is vagy hajlandó észrevenni), megfogadtam, és a tanácsok szerint járok el a következő fotózásoknál. El se hiszed mennyi hasznosat kaptam a negatív hozzászólóktól is! Viszont meg ne haragudj de ha nem érted meg amit írok, akkor nem is figyelsz arra amit írok. Ezt már nevezhetjük a befogadás hiányának. Mert ha egy kicsit is figyelsz rám amikor engem akarsz ostorozni akkor észreveszed azt a különbséget, hogy "de emberarcú, lelke van, üzenete" ...Nem az én képeimet magasztaltam (hogy is gondolhatnám, ha úgysem jók), hanem magát a műfajt amiről szó volt az írásban! Szociofotók/Riport/Életképek számomra értékesebbek mint a sok műtermi, kiretusált, agyonváltoztatott, mesterkélten beállított fantasztikus látványvilágú művészies műremek. Mivel ezeknek valóban van: "emberarca, lelke, üzenete" (tehát ezért tanulgatom apránként minden csínját-bínját) Óriási különbség a kettő állítás. Csak az a baj, ha kiforgatod amit írok, az ellenkező előjelet kap ahhoz képest amiről valójában szól. Mondhatnám, hogy szándékosan előnytelen helyzetbe hozol ahelyett, hogy konstruktívan együttműködnénk. Rajtam eddig sem múlt - nincs is senki aki visszatérne újabb hibák keresgélésére, mert látják, hogy elfogadom a jogos észrevételeket. Az pedig nem rajtam múlik, ha nem vagy segítő az újakkal hanem csak a kritizálnivaló a lényeg ahogy fogalmaztál a magad nyers stílusában, minden megbántás nélkül. Igazából eddig sem bántódtam meg. Akinek kellett megköszöntem eddig is. Aki meg nem értette, annak választ írtam mint neked is.

2022. április 11. | 18:38 | gljzsf

Nem kioktatásnak szántam, bár elismerem néha nyersen fogalmazok. Szóval ne vedd a lelkedre. Nem a személyednek szólt a kritika.

Havasi Pál válasza:
Gondoltam, hogy inkább nem jött át a kép, mint írtad. Ez teljesen természetes dolog. A valódi magyarázat viszont nálam nem a kép alatt van, hanem a válaszüzenetekben. Ez ugye a szobor-ember kettősség. Bár ebben nagy szerepet játszik a kép technikai része...de ilyen körülmények között ilyen műfajú fotónál - igaz, hogy lehetett volna jobb - de egy szempillantás alatt elveszthetem a pillanatot ha tovább várok, esetleg távolságot járok be. Tapasztalatom szerint észleléstől számítva átlag 3 másodpercnyi idő van reagálni mielőtt elmozdul a téma. Ez alatt éles, tiszta, jó minőségű képet készíteni - elhagyva a "művészi" látásmódot - öngyilkos vállalkozás. Ez sem bravúros műalkotás, de emberarcú, lelke van, üzenete. Én ezért szeretem például a szociofotókat is.

2022. április 11. | 17:27 | foto50

Szia!
A fotót illetően egyetértek az előttem szólókkal!
Már azért sem akartam pontozni, mert Te magad már mindent leírtál a képről, így nekem már nem is maradt lehetőségem, hogy értelmezzem, megértsem, megszeressem. Olyan ez mintha a költő a cím után az első versszak előtt leírná, miről szól a vers.
Szerintem ez nem tanácsos.
Üdv:
Józsi

Havasi Pál válasza:
Szia Józsi! Köszönöm. Átgondolom, az értékelésed, mert ez a lehetőség eszembe sem jutott, hogy egy leírással (amit a rendszer külön helyen pont ezért biztosít) elvehetem a felfedezés illúzióját. Így tekintve teljesen igazad van. A továbbiakban mellőzni fogom! Annyit tennék hozzá így utólag, eddig azért ostoroztak fotós közösségekben, hogy ne csak némán osszak meg valamit, mint egy fotógyűjteményben, hanem kísérjem néhány szóval a képeket. Nehéz új tagként egyből minden régi szokást megismerni és alkalmazni. Másrészt amit egy másik kritikára válaszoltam, hogy ha jószándékkal egy kísérőszöveget mellékelek...azt nem feltétlenül szükséges elolvasni. Meg lehet nyitni a képet minden előítélet vagy benyomás nélkül szabadon. Értékelni tőlem függetlenül. Majd utólag is el lehet olvasni azoknak akik tovább is érdeklődnek valamiért. Köszönöm a hasznos tanácsot! Üdv: Pali

adott pontszám: 3
2022. április 11. | 14:47 | gljzsf

Szia! A magyarázatot ugye saját magadnak írod. Mert had lássa már mindenki azt a képbe amit ő gondol róla. Szerintem egy kép adja el magát, ne kelljen magyarázni, hogy mi van rajta. Már a címnél elakadtam, a többesszám miatt. De beszéljünk a képről. Nekem ez sem jön át. Egyrészt szerintem túl tág, és tele van mindenféle zavaró elemekkel. Talán ha csak az emberre koncentrálsz jobb is lehetett volna. Vagy a mélységélességet lehetett volna kisebbre venni, bár ilyen távlatból az sem segített volna sokat. Nekem a szobor sem jön be ebben a kapcsolatban. Inkább zavaró tényező, mint hozzáadó. Valóban van némi dráma a képen, de ez a fajta megvalósítás nem erősíti inkább gyengíti ezt a hatást.

Havasi Pál válasza:
Szia! Senki nem kényszerített, hogy azt lásd amit én szeretnék mutatni. Teljes mértékben egyetértünk, hogy egy kép adja el magát magyarázat nélkül is. Ettől függetlenül van lehetőség - nem magyarázkodni - hanem beszélni a fotóról. Az információk számomra vagy mások számára érdekesek lehetnek. Az viszont kizárólag rajtad múlik, hogyan veszed kézbe a képeket. Ugyanis úgy is meglehet nézni, hogy a leírást kihagyod. Ha esetleg mégis érdekel utána is el lehet olvasni. Ha megmondtad volna, hogy a képekhez tartozó szövegdobozt leírás címszóval mire használhatom akkor nem csupán kritizálod a feltöltésem hanem segítséget is mutatsz. Így viszont jogtalannak tarom, hogy engem hibáztass azért mert használom a rendszert, és, hogy te hogyan nézel meg egy képet! Technikailag valószínűleg lehetett volna jobb és érdekesebb megoldáshoz nyúlni. Írtad a mélységélességet, de azt is egyben, hogy az se segített volna. Na jó! De akkor mi? Ezt a kérdést nyitva hagytad. Lehetne egyszerre utcafotó/szociofotó/életkép. Egy pillanat megragadása az egész.Nem műterem, nem tájfotó, hogy átrendezzem a környezetet vagy percekig kompozíciót állítsak. A zavaró elemek gyengítik a "drámai" hatást. De hogyan oldható meg? Meg kell egyáltalán oldani az ilyen jellegű fotóknál? Cím: Sorsok, többesszámban. Azaz sorsokra utalok és nem emberekre. Ezért nem Ember a címe. Az embereket meg lehet jeleníteni személyesen (Mint a padon ülő), és szimbólikusan (Mint egy szobor). Végig egy ellentétpár kettősségére akartam felhívni a figyelmet. Vajon milyen sorsot hordoz magában a padon pihenő személy? Kodály Zoltánét már tudjuk. A úriemberét viszont még nem...nyitott a lehetőség, a kérdés, hogy tud-e élni vele annak ellenére, hogy jelen pillanatban megfáradtan pihen. Két különböző emberi ábrázolás, két különböző sorssal. A hús-vér, törékeny, érző ember és az élettelen, érzéketlen, szilárd bronzszobor. Így azt nem tehettem meg amit írtál, hogy csak az emberre koncentráljak, a szobrot pedig kihagyom - mert az nem zavaró tényező, hanem a kép eleme. A kritikád ezen részével nem értek egyet. De remélem nem haragszol meg érte, hiszen nekem is lehet véleményem.Abban sajnos igazat kell adnom, hogy zsúfolt a kép, így valóban nehezen adja el magát az üzenet. De akkor megint ott tartunk, hogy mit is lehetett volna...? Kérjem meg az urat, hogy maradjon legalább 5-10 percig rezzenéstelen pozícióban amíg különböző távolságokból különböző technikákat próbálok ki? A kritika átjött, az indoklás nem. Nem baj, az értékelésed is jelölhetem hasznosnak. Legfeljebb nem írok legközelebb semmit, illetve amiket már megírtam a következő képekhez...kitörlöm.

adott pontszám: 3,9
2022. április 11. | 14:37 | bau52lac

Szia! Jó pillanat, de a zavaró környezet sokat ront a kép által közvetíteni kívánt mondanivalón. Ami még gond, szerintem az a padom ülő ember kicsit homályos az élesség csak a szobron jó. Bocs. Üdv

Havasi Pál válasza:
Köszönöm a hasznos értékelést! Igen, kicsit zsúfolt a környezet. Sajnos utcafotóban nem egyszerű feladat mindent eltüntetni, főleg ha egy elkapott pillanatra szeretnék gyorsan reagálni.