- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2009. október 17. 14:46
Önirónikus portré a Kőrősi Csoma emlékhelynél. Kíváncsi vagyok kiben milyen gondolatokat ébreszt? Milyen külső, belső viharokat okoz, vagy érdektelenségbe merül? Nyilván a nézőket megosztó kép lesz. Figyelem! Bár három téma van a képen, ez egy expó! Nem PS, nem rétegek, nem digit. ill. Persze egy kis expo korrekciót, szín javítást, meg kontrasztot kapott. A képet Kíváncsi-nak ajánlom, köszönettel a kreditekért.
lehet egy olyan szimbolikus értelme is a rétegződésnek, hogy minden személyiségben (a fotós sziluettje) benne van a potenciális boddhiszatva (a kép a falon) lehetősége, ami a mai korban a személyiségek többségében benne is marad megnyilvánulatlanul, rejtve
a boddhiszatva tudatállapot jellemzője a végtelen színesség, a korlátlan lehetőségek tárháza
a személyiség, az ego viszont kiépült és erősen működő szűrőkön keresztül nézi a világot és egyben önmagát is, ezektől a szűrőktől már-már egyszínűnek látja saját magát (is)
az ego (a fotós) és az ego mentes tudatállapot (a boddhiszatva) közötti üveg a torzítatlan, szűretlen valóság tükörképét mutatja, az ego persze ebben is (közel) egyszínűnek látja magát (lévén, hogy erre is saját szűrőin keresztül tekint), de ha kinyitná a szemét és látna, akkor megpillantaná a boddhiszatva tudatállapot és a saját maga mögött elterülő valóság színes mivoltát, végtelen változatosságát
nna jó, a rizsázáson túl : talán alul a két sor szöveg már nem is kellene oda, kicsit a verbalitás felé visz és terel a vizualitásról, szerencsés hogy felhős volt az ég
jó hogy elszakadtál a szigorú 'képi minőség'-től és próbáltál egy kicsit terelni a 'gondolati minőség' felé, ehhez mondjuk talán lehetett volna találni valami frappánsabb címet (amire most nem tudnék javaslatot tenni :) ) és kevesebb mellé írt kommentet
és jó hogy vannak itt nem feltétlenül csak nagy népszerűségre törekvő lépek is
grat
üdv
NyPeti válasza:
Köszi!
A leírt magyarázatod, nagyon jó, és abszolút illik is a képre. Néha magam sem akarom magyarázni, de egy komplett filozófia és érzés csomag kapcsolódik egy-egy képhez, amit szerencsés esetben megérez a szemlélő. Nyilván ha valaki ráérez a hangulatra, akkor már korlátlan mélységig kibontható a téma.
A verbalitást meg nehezen állom meg, hiszen sokkal régebb óta foglalkozom az írott szóval mint a fotózással.
Örülök, hogy megnézted, és hogy gondolatokat ébresztett.
Üdv!
Örülök, a részletes, segítő magyarázatnak, bár ismerős gondolatok, jó volt őket ismét átolvasni. :)
Most már én is kiváncsi vagyok, lesz-e valaki, aki valami váratlan következtetésre jut a fotó kapcsán.
Le akarod törölni a képet? :)
Amitől szabadulni akarsz ilyen könnyen el nem hagyhatod, visszatér más alakban..
Érdekes fotókat készítesz, jól döntöttél a folytatás mellett.
Sok sikert és szép fényeket!
Üdvözlettel: Tibor
NyPeti válasza:
Csak viccből írtam, hogy letörlöm, szintén buddhista utalás miatt.
Mintegy felismerve anyagi javainkhoz, kedves tárgyainkhoz, és kreatív alkotásainkhoz való görcsös ragaszkodásunkat, időnként legalább gondolatban érdemes megsemmisíteni őket. :)
Üdv! NyPéter
Szia,
Érdekes lett ez így.
De megmondom őszintén, hogy nálam valami nem stimmel a képpel.
Rájöttem, hogy mi: a fotós sziluettje "belepacsmagol" az amúgy elég érdekes fény / tér hatásba. Kissé illúzióromboló.
Másrészt viszont nem jutott még soha eszembe ezt ott így megörökíteni, pedig rengeteget fotóztam ott már több éven keresztül, és mindenképpen egyedi lett.
És szintén örülök, hogy egy igazi hungaricum: egy tiszta életű bódhiszattva is fenn van itt a falon...
Jó látni, hogy megihletett a hely szellem.
Üdv! Zsoló
NyPeti válasza:
Hát igen, ez már csak ilyen. A csúnya egó bezavar az idillikus képbe. ;)
Az előbb írtam egy jó hosszú választ az egyik hozzászólásra, szerintem olvasd el, mert úgy gondolom érdekesnek fogod találni. Kíváncsi vagyok a véleményedre. :)
Az is lehet, hogy szimplán beleszerettem saját képembe, és már túlmagyarázom. Jobb lenne, ha letörölném, mint egy mandalát, mielőtt még súlyossá válik a ragaszkodásom. ;) hehe
Szia! Örülök, hogy a képhez fűzött megjegyzésben sokat segítesz a nézőknek, mert valóban nem egyszerű kép, vagyis a szándék megfejtetése inkább nehezebb. Belemélyedve a fotóba a három képsík valóban elkülöníthetővé válik, de azért meg kell dolgozni a részletek helyretételével. :)
Leginkább az emlékhely és képkészítő tükörkép dominál, a zászlócskák és a külső környzetet egyéb részletei kevésbé. A középső részig jónak érzem az összetettséget, de a felső rész világos felületei már nagyon erősek, ez számomra zavaróvá válik. Szubjektív, de az alsó részt inkább lehagytam volna. Fehérségével elég egyszerű és üzenetével túl direkt, beszéljen inkább a fotó, a maga sokrétűségével és hatásos színeivel.
Szép fényeket!
NyPeti válasza:
Szia!
Örülök, hogy hosszan nézegetted és időt szántál egy alapos elemzésre.
A három képsík persze nem lehet egyformán hangsúlyos, hiszen abból kettő csupán tükröződés, egyfajta illúzió. Mégis a valódi világ illúziója az ami vakító fehérségével elvonja a figyelmet a megvilágosult léttől, hiszen ott a legvakítóbb ahol láthatnánk, hogy a boddhiszatva hogy is jutott fotósunk feje fölé? Sőt, a kinti tájnak is fölébe emelkedik. Hogy emelkedett ilyen magasra?
Az árnyalak pedig az ego, a maga gyengeségével, önzésével és minden egyéb hibájával.
Ott van a lényeg az üveg vitrinben, amit el szeretnénk érni, amit meg szeretnénk látni, de az agyagi világ vakító hívságai és saját ego-nk elvonja a figyelmünket. Ezért csak apró részleteket fedezhetünk fel belőle. :) Olyan ez, mint egy koan (buddhista tanvers) aminek nincsen logikus megoldása, a tanítványok mégis napokig gondolkodnak felette és próbálják megérteni. Az a megértés pedig többnyire el is jön, de nem a szokványos logika mentén, hanem spirituálisan.
Nos, sikerült pár réteget lefejtenem a hagymáról? Még tudnám folytatni a végtelenségig. :) Bár az elemzésem nem kell túl komolyan venni, remélem kicsit hozzájárult az értelmezéshez. :)
Igazából abban reménykedem, hogy lesz olyan, aki a képet megtekintve és tanulmányozva gondolatokra jut. Remélhetőleg engem is meglepve, egészen másmilyenekre, mint amit én itt összehordtam.
Ja az alul lévő fehér résszel kapcsolatosan valószínűleg igazad van, nem megy annyira a színvilághoz, azt a vicc kedvéért hagytam benne, hiszen végül is önportré. :)
Köszi az elemzést! Szép fényeket!
A probléma nyílván velem van, mert a magyarázatod után sem látom a csapdosó imazászlókat! nagyon sajnálom, hogy így alakult!
Laci!
Ui:remélem a többi értékelé Jánoshoz hasonlóan megérti a fotódat!
NyPeti válasza:
Ne viccelj, én így is nagyon örülök, hogy írtál a képem alá. Ez egy nagyon szubjektív kép, nyilván nem fog széles sikert aratni, de ez nem is elvárás részemről. Tisztában vagyok vele, hogy a jó átlagért mit kéne feltölteni, (és időnként meg is teszem). Az hogy páran megszemlélik a képet, és elgondolkodnak rajta, számomra elegendő érdem.
Azok a gondolatok amik bennem keringtek a kép elkészítésekor, pedig nyilván azokban fognak megfogalmazódni akik hasonló lelki alkatúak, vagy befogadó hangulatban vannak.
Nekem azért tetszett meg, mert olyan mintha egy filmes géppel tripla expót csináltam volna. Az üveg vitrinben lévő buddhista ábrázolás, az idézettel, és az üvegen visszatükröződő nyitott ajtó, kert és viharos táj, együtt adja ki a sziluettem. Így a külső vihar és a belső nyugalom egyszerre van jelen. Mindez az alul látható idézettel, ami személyemre tekintve nyilvánvalóan a vicc kategóriába landol.
Sajnos a 300kb-ba elég kicsi képméret fér bele, ezért nem látszanak jól az imazászlók, meg sok más finom részlet, de igazából az összhatás a lényeg.
Még egyszer köszi, hogy írtál, és hidd el, itt amúgy sem a pont a lényeg. Már így is többet tettél, mint akik megnézték, de nem írtak semmit. ;)
Szép estét! Üdv!
Nekem nem igazán jön be. Talán ez a manapság divatos kifejezés. Az alapkép és a fotós árnyképe még jó lenne, de a két határozott ablakszerű tükrödőzés nem az igazi. Persze lehet teljesen tévúton járok! Egy biztos, így egy kicsit sok nekem.
Üdv: Laci
NyPeti válasza:
Háát, nem igazán tudom mit válaszoljak.
Az ajtónyílások tükröződése nélkül egyáltalán nem látszódna az árnyképem. Hiszen pont az rajzolja ki. :)
Sem az ajtókon túli táj, és a csapdosó imazászlók, amik miatt 1/15-tel fotóztam, hogy bemozduljanak. :)
Hát igen, azt azért tudtam, hogy ez nehezen emészthető kép lesz.
Köszi, hogy megnézted. Üdv! :)
Egy fotós, aki eljutott a boddhiszatva szintre, aki , mint megvilágosult nem segíti társait, (hogy a nirvanába jussanak):), de "szentéletű aszkéta" életmódját példaképül állítja mások elé, önirónikus portrénak igen találó, és nekem nagyon tetszik. A megvalósítás is nagyon jó, nemcsak a technika miatt, hanem a keleti színvilág kavalkádja miatt is. Ötletes és egyéni.
Gratulálok. R.J.
NyPeti válasza:
Kedves János!
Próbáltam kiprovokálni, hogy egyszer végre kapjak tőled értékelést. Mivel ez sikerült, a kapott ponttól függetlenül mindenképpen megtisztelő. :)
Had fűzzek egy rövid anekdotát a képhez:
-------------------------------
Egy napon a tanítványok a Mestert fagatták:
- Mester mindenki útja egyenértékű a többiekével, amikor elérik a megvilágosodást?
- Nem. - válaszolta a Mester - Abból látszik, ki miként érte el a a tökéletesség állapotát, hogy mekkora kocsival hajt be a mennyei birodalom kapuján.
- Hogy kell ezt értenünk? - kérdezték a tanítványok.
- Aki más segítségével világosult meg annak jut a kis kocsi. Aki a maga erejéből érte el a tökéletességet, azé a közepes kocsi. Aki pedig annak szentelte életét, hogy másokat segítsen a megvilágosodáshoz, a nagy kocsival hajthat be a mennyei felhők csarnokába.
----------------------------------
Magamra nyilván viccként értelmezem a lefotózott képaláírást, de idővel talán méltóvá válhatok arra a bizonyos közepes kocsira.
Addig is, bár az igazi terepem a verbalitás, és az írott szó, igyekszem képekben is történeteket mesélni.
Üdvözlettel:
NyPéter
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.