A fészekben, még röpképtelen fiókák gyűrűzése az vajon mennyivel etikusabb?
Ja és 400 mm kroppos vázon. :(
Szerintem is fel kell hívni ilyen dolgokra az esetleg tájékozatlan fotóst, hogy hagyja békén a madárfészket. De nem ebben a formában, hogy lepontozzuk a felvételt, mert ez így durva. Főleg, hogy nem bizonyított az adott állatok háborgatása.
- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2009. szeptember 22. 01:15 - érzékenység: 400
- fókusztávolság: 400
- objektív: 100-400L
- rekeszérték: 5.6
- zársebesség: 1/100
- Készítés helye (ország): Magyarország
Harkály eteti fiókáját az odúban
Hydra SR válasza:
Szerintem egy csomó dolog van, ami eredetileg igaz volt, de a köztudatban már olyan formában terjedt el, hogy már szinte nem is azt jelenti, de legalábbis a lényeg lemaradt belőle. 1 félmondattá sűrűsödött valami, ami ennél azért jóval bonyolultabb. Vakuzni is lehet úgy, hogy károsítsa az alany szemét, de az a fotónak sem tesz jót általában, ugyanígy a fészek zavarása sem tesz jót sem a fiókának, sem a fotózásnak. A kérdés csak az, hogy elég képzett vagy-e ahhoz, hogy el tudd kerülni. Lévén kb. 22-23 éve járom a természetet és figyelem a madarakat, úgy érzem: tudom, mi zavarja őket és mi nem. Igaz ami igaz, csak 2 éve fotózom őket de az már nem sokat számít ebből a szempontból.
Ettől függetlenül tényleg van pár fotós, aki egy-egy jónak gondolt ötletért képes ártani a természetnek olyan mértékben, amit én nem tartok elfogadhatónak, pl. amikor megfigyeli egy egér mozgását éjről éjre és a terep fokozatos módosítgatásával arra kényszeríti, hogy pont a vakuja és távirányított gépe előtt essen a vízbe, mert mekkora sztár lesz egy olyan képpel, amin tökéletesen beállított stúdiófényeket teremtett egy ritka pillanathoz, de őt sem vádolta senki ilyesmivel, amíg önmaga fel nem tette a werk videót a netre.
Gyönyörűséges kép ezekről a csodálatos madarakról. Bravúros pillanat, kár lenne technikai boncolásnak alávetni a képet.
Hydra SR válasza:
Érdekes és ritka hozzáállás, amit sokszor hiányolok a pontozós webgalériából, amikor valaki nem akar megmagyarázni semmit és nem a technikai tökéletességnél kezdődik számára az, amit szeret :) Igazán jól esett egy ilyet látni, köszönöm :)
Kedves Fotós! Nem vagyok álszent, sem barátod (szerencsére). Én nem szoktam egymásnak uszítani madarakat, ha az "Önzetlenül" című képemre gondolsz, ott éppen az egyik meggyvágó eteti a másikat, ami a természetben gyakran előfordul a nász időszakában. Bármennyire beálcázod magadat, fennáll a fészek megzavarásának veszélye. Egyébként a személyeskedést légy szíves, hagyd abba. Én megmagyaráztam azt, hogy miért 1-es. Ha nem lenne etikátlan, akkor is, mint fotó, nagyon-nagyon messze lenne a "jó kép" minősítéstől.
Hydra SR válasza:
Először is, a fotó értékelése és pontozása a fotóról kéne szóljon, nem az etikáról. Másodszor pedig, akárhogy is magyarázod, ez egy baromság. Ha zavarod a fészket, a saját fotózásodat is zavarod. Harmadszor: a személyeskedést te kezdted, méghozzá alaptalan vádaskodással. Negyedszer pedig: azért is nevezlek álszentnek, mert ahogy látom, semmi más nem érdekelt a fotózásomból, csak az, hogy hol tudod lehúzni. Egyetlen fotómat sem értékelted még soha, van egy rakás madárfotóm ami nem fészekfotó, és tegnap összesen 10 képet töltöttem fel, egyikhez se szóltál hozzá ezt kivéve. Innentől kezdve kénytelen vagyok azt a következtetést levonni, hogy semmi más nem érdekel, csak az, hogy hol tudsz undok lenni. Mi más reakciót vártál erre? kedvességet, megértést, elfogadást?
A fészek megzavarásának a veszélye fennáll akkor is egy rövid időre, ha csak az erdőben sétálsz. Ne sétáljunk hát az erdőben, mert megzavarhatjuk a madarak fészkelését? Ezek olyan idióta kitalált marhaságok, hogy a hajamat tépem, amikor ilyenek terjednek a köztudatban. Vigyázzunk, hogy ne zavarjuk meg a fészkeket, ez tiszta sor, azért fotózzuk a természetet, mert szeretjük és mert szeretnénk másoknak is megmutatni a szépségét, innentől kezdve nem csak nem etikus, de nem is logikus ártani neki. Most nem önfényezésből de aki ilyen szintre már eljut a természetfotózásban, ahol én tartok, abban van kitartás, és ezt a kitartást szerintem csakis az adhatja meg, hogy szereted amit csinálsz, mert fizetni nem fizetnek érte, sőt, igen sokba kerül, csak az a fizetségem, hogy megláthatom és megmutathatom másoknak, ami a képen van. Ahhoz, hogy ilyen közel jussak, jól kell ismernem őket, tehát tudom, hogy hogyan kell elkerülni a megzavarásukat, másfél hónapig figyeltem 2 odút (az egyik két forgalmas turistaút kereszteződésénél volt, ennyit arról, hogy mi zavarja őket!). Az imént pedig azt is levezettem, hogy nem is áll érdekemben zavarni őket. Tehát nem akarom zavarni, és tudom, hogy hogyan kell nem zavarni őket. Ezért érzem baromságnak ezt a "nem fotózunk fészket"-dumát amit nem tőled hallok először. Ez, amit én csinálok, nem ugyanaz, ami miatt ez a duma elindult, amikor megjelennek rigófészkeket nagylátóval 10 centiről telibevakuzos képek amiken csak a magatehetetlen fiókák vannak akik elrepülnének, ha tudnának, de nem tudnak. Itt látható a szülő, aki el tudna repülni, de nem akar. Nyilván vannak technikai hibái a képnek, sajnos harkályodúra jó rálátást találni nagyon nehéz, általában iszonyú magasan vannak és az összes fény ami van, az szembe jön. Itt egy kicsivel jobb volt a helyzet de nyilván még így sem a fényekre lehetek büszke. A pillanatra vagyok büszke, a jelenetre, ahogy kitekeredő nyakkal eteti a szülő a kicsinyét olyan pózban, ahogy nem sokan látták még, és még kevesebben fotózták le. Bemozdult, hát bemozdult, de ez megint egy olyan dolog, amit mintha egy receptkönyvből sorolnál. A bemozdulás mutatja a mozdulatot is ezen a képen, noha nem szándékos volt, de nem bánom, hogy látszik. Ha ez neked nem jelent semmit és elvarázsol az épített lesből etetett célterületen hajnali fényben madárfotózás annyira, hogy nem is vágysz többre, akkor ezt sosem fogod megérteni, de akkor neked a fotózáshoz mint önkifejezési formához annyi közöd van, mint a meszelőnek a festőművészethez, iparosítod a természetfotózást. Azt meg el nem hiszem, hogy a meggyvágók előtt nem érkeztek zöldikék a napraforgófejre, én is szoktam néha etetett lesből fotózni és tudom, hogy a cinkék után jönnek a zöldikék, azok nagyon harciasak ha nem jut mindenkinek bőven eleség és hely, a meggyvágó is odacsap ha megjön, komoly verekedések folynak minden fotózásra igazán alkalmas etetett les körül, és ilyen a természetes környezetben nagyon ritkán fordul elő. Nem hiszem, hogy meg fogjuk egymást érteni, számtalan hozzád hasonló hozzáállású emberrel találkoztam már és egyikkel sem értettük meg egymást, ezért inkább azt javaslom, ha lehet, kerüljük egymást a jövőben. Nincs bennünk semmi közös, azon kívül, hogy madarak vannak a képeinken.
Szia! Fészekfotó fakopáncsokról. A fészekfotó etikátlan, ezért kerülendő út (emiatt az 1-es pontozás). A fészek megzavarása a fiókák pusztulásához vezethet. Egyébként is életlen a fióka, de ez ennél a fotónál a kisebbik baj. Kérlek, a jövőben kerüld a fészekfotózást.
Üdv,
Tamás
Hydra SR válasza:
Remélem nem haragszol, ha most hangosan kacagok a gép előtt a soraidat olvasva :) Nem kereplővel mentem a fészek mellé narancssárga kukásmellényben, természetesen alaposan álcázva voltam, különben nem is jártam volna sikerrel. Az egyik szülő egyszer a fejemre is szállt, annyira nem vettek észre. Amit én tartok etikátlannak, az a zöldikék, meggyvágók egymásra uszítása azzal, hogy etetőanyagot helyezel el kevés beszállóág mellett, hadd tépjék egymást, hátha megsérül valamelyik úgy, hogy elpusztul de legalább lesz egy pár mozgalmas - igaz, a természetes viselkedéstől nagyon távol álló - sikerfotód. Álszent barátom, kérlek a jövőben kerüld a fotók nyilvános véleményezését, ha csak a köztudatba kikerülő marhaságokat tudod ráhúzni mindenre :) Gondolom a vakutól meg vakusokkot kapnak az állatok és látáskárosodást szenvednek, ahogy villámlás idején is szoktak, meg hát az ember is könnyen vakusokkot kaphat ha levakuzod. pfff... :)
Szia!
Ritka pillanat, ezért a következő, általam észlelt hibát nehéz lett volna ilyen rövid idő alatt megoldani, de egy picit rövidebb záridővel megoldható lett volna (talán), hogy az odúban lévő harkály se legyen hangyányit elmosódott
grt.
Hydra SR válasza:
Mindjárt kitöltöm az adatokat és láthatod, miért nem akartam már az expozíciós idő rövidítésére gyúrni, ide egy nagyságrenddel nagyobb fényerő kellett volna és annyi nem volt :) Nagyon gyorsan csipkedte a rovarokat a fióka, gyakorlatilag remegett a feje, én éppen ezért nem bánom a bemozdulást mert mutatja a mozdulatot, de mivel már sokaknak bántotta a szemét, hajlok arra, hogy talán nem jól mutatja.
Köszönöm az értékelést :)
szia!
EZ IGEN!
nagyon jo a pillanat, szepen elkaptad!
picit tul sok a feny a fan - lehet ki is egett - a harkaly belso labanal, de nem igazan mondhatni zavaronak, odavonza a tekinetet, de nem is baj, ott van a lenyeg.
ami picit zavar az a fa es a madar tollazatanak a rozsaszines arnyalata, ami feheregyensuly hibanak tunik, de lehet a megvilagitas eredmenye is
osszessegeben gratula!
udv,
./z
Hydra SR válasza:
Igenigen, pocsék fényeim voltak, kevés de az is éles, jövőre kitalálok erre valami megoldást csak nem akarok sem fát vágni, sem óriás derítőlapot odarakni de valahogy megoldom rombolás nélkül.
A rózsaszínes árnyalat a fa valódi színe volt, a madár tollazata meg a visszaverődő fénytől lett ugyanolyan. Talán lokálisan kellett volna korrigálni, majd még lehet, hogy visszatérek rá.
Köszönöm a hasznos észrevételeket és az értékelést! :)
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.