Ezzel egyetértek. A Neatimage-hez letölthetők géptipsonként saját zajprofilok, amik IO értékenként betölthetők és alkalmazhatók - ezt bizonyára tudod. De természetesen ezzel sem szabad túlzásba esni.
- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2008. október 13. 21:17 - érzékenység: ISO 100
- fókusztávolság: 12mm
- objektív: Sigma 12-24 F4.5-5.6
- rekeszérték: F4.5
- zársebesség: 1/30s
- Készítés helye (ország): Magyarország
- Készítés helye: Márta Csór-réti víztározóhoz vezető úton
- Készítés ideje : 2008-10-12
Nagyban nézzétek Ez egy őszi hangulatkép. Nem a levél a téma. Ha ő lenne a téma, akkor nem lenne életlen, vagy bemozdult.
Én meg veled vitatkoznék kicsit: Az utólagos zajszűrés - bármilyen jó minőségű is - megeszi a részleteket. Ez az egyik. A másik, hogy ez a gép ISO 400-ig adja vissza igazán szépen a színeket. Harmadik: Jó, hogy a Neat Image a legjobb zajszűrő, de például ehhez a géphez nincs zajprofil, ami nélkül a Neat Image már nem olyan jó. Amit a Sigmások nagyon szeretnek az az Imagenomic Noiseware Professional. Szépen eltünteti az SD és DP gépek amúgy elég speciális zaját, ami sokkal finomabb szemcsézetű mint az összes többi bayern szenzoros gépé. Üdv.
Csiga34 válasza:
Hali!
Én is valami hasonlót válaszoltam, csak nem ilyen részletesen...
Üdv!
Egy picit azért még vitatkoznék veled: a magasabb érzékenység használatától nem kell félni, az ISO800 zajosodása remekül orvosolható utólagos szűréssel, pl. NeatImage-ben.
Csiga34 válasza:
Ezzel a géppel kb ISO 400-ig lehet jól fotózni, az ISO 800-on már nagyon zajosodik. A zajszűrés sajnos - működési elvéből adódóan - a részletek rovására megy. Igazából a zaj és a mosottság közötti optimum megtalálása az ideális eset.
Szia,
Kedvem sincs végigolvasni a sok véleményt, sajnálom, hogy itt tényleg nem értékelnek mást mint amit kifejtettél az első válaszodban. :(
Szerintem remek hangulatú, szép prespektívájú fotó, amit feldob a lehulló falevél. Hasonló erdőfotókkal próbálkoztam én is, de ide már nem fogok feltölteni mostanában.
Üdv.: Marf
Csiga34 válasza:
Hali!
Nem csodálom :)
Üdv!
Nem értem, hogy ha nem a levél a téma, akkor miért homályos az egész kép. Szerintem pont a levél az, ami még viszonylag élesre sikerült, illetve én ezt tettem volna témának. Szépek lennének a színek, de valahogy nincs szerkezet. Bocs...
Csiga34 válasza:
Hali!
Mint ahogy a megjegyzésben is írom, nem a levél a téma.
Elfogadom az értékelésed, de az alábbi két kérdést próbáld megválaszolni (legalább magadban):
Te hogyan fényképeznél le egy elvont fogalmat? Hogyan helyezed fókuszba a megfoghatatlant?
Üdv!
Üdv,
nem kell minden képnek élesnek lennie, de ha szándékosan életlen, akkor ennek legyen oka. Az a levél - ha főtéma, ha nem - magára vonja a tekintetet. Életlen, de nem látszik, hogy mozogna. A színek és a fény sem igazán meghatározó eleme a képnek, amely sötét is.
A hangulatot, amelyet bizonyára éreztél, kevéssé adja át. Érdemes lenne újragondolni a megvalósítást.
Csiga34 válasza:
Hali!
Szerintem ez a kép nagy méretben "működik" = adja vissza a hangulatot, melyet tényleg éreztem.
Sötét: naná, szerinted milyen egy erdő?
Szándékosan életlen: egy elvont fogalom nem lehet éles a képen, mert kézzelfoghatatlan, befókuszálhatatlan, megvilágíthatatlan, legalábbis ezen szavak "fizikai" értelmében.
Ez már az újragondolt megvalósítás :)
Üdv!
A pókhálóról lelógó falevél szinte nem látható, kevés a fény a központi témán. Talán más szögből jobb lett volna!
Csiga34 válasza:
Hali!
Valakinek már írtam, de ismétlés a tudás anyja:
Nem a levél a téma.
Két segítő kérdés:
1. Te hogyan fotóznál le egy elvont fogalmat? (Mint pl. az ősz)
2. Hogyan világítanád meg a megfoghatatlant?
Üdv!
Bár azt írod, hogy nem a levél a főtéma, mégis az...
Nincs az a tekintet amely automatikusan oda ne vonzódna. Ilyeténformán nagyon hiányzik róla az élesség. Annak ellenére, hogy az ellenkezőjét állítod a kommentben. A jobb felső sarok kékje sem tesz hozzá a képhez. Szokás mostanában a képek mellé írni, hogy hangulatkép és ezzel "le is van fedve" a kép minden hibája. Nos ez a fotó nálam egy bődületesen nagy fotó lenne ha a levél éles lenne. Hosszú ideje próbálok hasonlót készíteni de még nem sikerült. Persze véleményem szubjektív, így nyilván nem értesz majd vele egyet. Én ezt láttam.
Tudatos, kreatív...de azért mégsem hármas.
Üdv QQ
Csiga34 válasza:
Hali!
Írtam neked egy választ, ami elszállt, amikor a jóváhagy-ra kattintottam, de talán jobb is, mert az utolsó mondata volt a lényeg:
Lehet, hogy ez a kép nem is az őszről szól, hanem arról, hogy az őszt nem lehet lefotózni, mert az egy elvont fogalom.
Szóval már megint elhamarkodottan adtam címet a képemnek, mert így túlságosan azt lehet hinni belőle, hogy egy szép éles őszi falevelet szerettem volna megörökíteni.
Pedig valójában a lehetetlent akarom: ábrázolni egy elvont fogalmat. (nem egy tárgyat, ami ehhez az elvont fogalomhoz kapcsolódik)
Üdv!
Nem egészen értem, hogy mi a koncepció benne, hogy a levél és a háttér is életlen. A háttérben lévő fákon még nem annyira látszik az ősz,csak a levél jelzi.Nem érzem életszerűnek a levelet ezzel a háttérrel.
Csiga34 válasza:
Hali!
Hát lehet, hogy tavajről van, mert egy pókhálón csüngött... :)
Az előtér és a háttér életlenségében az a koncepció, hogy az őszt nem lehet lefotózni, mert az egy elvont fogalom...
Levelet meg már fotóztak sokan.
Üdv!
Gondolkodtam hogy mit írjak.Kinyomtam a pontozást mert kíváncsi voltam az előttem szólókhoz...
Nah a kép.
Remek színvilágú szép kép lett.Sajnálom hogy a többiek azt sulykolják hogy nem elég éles.sok a CA.Őszintén szólva ezek egyáltalán nem érdekelnek. Az az igazság hogy nekem pont az hiányzik hogy magát a kamerát is egy kicsit megcsavard a tengelye körül.Hogy minden az elmúlásra üssön,emlékeztessen.Egy amolyan elkezdődik a bezártság,hideg,didergés és mégis nézd itt a képet.Süt a nap!Még van zöld levél!Fel a fejjel mert minden újraéled.
Ennyi az én kis véleményem...
Gratulálok a fotóhoz!
Üdv: PHoNX
Csiga34 válasza:
Köszi szépen!
A fotózás a technika és a művészet keveréke. Könnyebb a fotózás technikáját elsajátítani, illetve megfejteni egy kép technikai kivitelezését (vagy ennek hibáit). Nehezebb "művészetet belevinni a képbe", mert ez utóbbi szubjektív. Eleinte én is azt hittem, hogy a technika tökéletessége elegendő egy jó fényképhez, illetve annak tökéletlensége, hibái rossz képet eredményeznek. Valójában a mondanivaló nem a technika tökéletességén múlik, viszont nagyon sokan nem látnak túl a technikán (nem értjük egymás képeit). Ma már egyáltalán nem tud bosszantani, ha valaki technikai hibákra hivatkozva ad rosszabb pontot, egy olyan képemre, amin nem a technika a lényeg (mint pl. ez). A te tanácsod hasznos, de ha úgy készíteném el ezt a képet, az már nem az én képem lenne az őszről, hanem a tied. Ez így van rendjén, nem vagyunk egyformák.
Üdv!
Szia! A fotó remekül adja vissza az őszi hangulatot. Napsütéses nap, mikor a lombok már kezdenek sárgán aranylani. Az előtérben lévő levél gondolom a címben is jelzett lombhullásra utal. Sajnos még így homályosan is túl direktnek hat számomra, nagyon előtérbe kerül. Ahogy egy fecske nem csinál nyarat, egy falevél is kevés a lombhulláshoz.
Sokkal hatásosabb lenne a fotó komolyabb levélhullással. Tudom, könnyű ilyen tanácsokat adni, megvalósítani annál nehezebb.
Sok szerencsét az ősz szép pillanataihoz!
Csiga34 válasza:
Hali!
Eléggé hullottak már a levelek, amikor fújt az erdő felett a szél. Próbáltam lefotózni azt is, de nagyon elvesznek a levelek azon a képen.
Örülök, hogy azt írod, jól adja vissza a koraőszi hangulatot, mert van aki meg azt írja, hogy ezen a képen nem lászik az ősz...
Üdv!
Szerintem meg egyáltalán nem mindegy, hogy éles-e a levél. Igenis élesnek kell lenni. Ne felejtsd el, hogy az emberi szem reagálási sessége sokszorosa még a pro objektívek sebességének is, igenis élesen látjuk a lehulló falevelet, ha rá nézünk. És ha már a pókhálószálon függött, még inkább megbocsájthatatlan az 1/30-ad záridő használata, mert ezek szerint lett volna időd beállítani a helyes expoértékeket, sőt, még próbaképet is lőhettél volna hogy ellenőrizd. Kérlek ne mond azt hogy nem a levél a fő téma a képen, mert eszerint akkor teljesen fölöslegesen van rajta??? de akkor a fák sem lehetnek a fő téma, mert azok is életlenek. Akkor hogy van ez?
Csiga34 válasza:
Hali!
1/250-edhez ISO 800 kellett volna, akkor meg azért lenne részlettelen a levél.
A lehulló falevelet szerintem csak azért látod élesen még egy félhomályos erdőben is, mert az agyad tudja, hogy mit kell ott látnod lehullani. Az emberi érzékelés javarészt már elsajátított élményeken alapszik. Ezért vannak az érzékcsalódások: az agy valami olyat rak a kép értelmezésébe, ami nagyon hasonlít a látott tárgy képére. Aztán lehet, hogy valóságban nem is megbarnult falevél, hanem egy gyűrött, koszos 500 forintos, de mit keresne ez az erdőben? :)
A fő téma az ősz. Ezt próbáltam lefotózni. Mivel egy elvont fogalmat nem lehet a fókuszba rakni, ezért életlen minden a képen. Szóval összességében arról szól a kép, hogy az elvont foglamakat nem lehet lefotózni. A cím kicsit félrevezető lett, mert már megint elhamarkodottan adtam.
Üdv!
Értelek, de ez egy olyan dolog mint a lencse folt, torzitások, nem önszántadból kapod és szerintem elvesz a képből, 1 példa ma este a holdat körül vette eg csomó felhő, tigriscsík mintában, gyorsan letettem a cigim berohantam álványért gépért, 1 képre volt időm ami lila foltos lett, ha a te eszmefuttatásod követem megtartom felteszem stb, de szerintem sajna gallyrament:(
Csiga34 válasza:
Az előbb már fejtegettem a fotózás két összetevőjét: a technikát és a művészetet. Egy kép technikai (avagy tudományos) értékéből nyilván levonnak a leképezési hibák. A "művészeti értékből" viszont nem, mivel ez utóbbi nem objektív, hanem szubjektív tulajdonsága egy képnek. Nagyon sok esetben használnak fel, vagy akár mesterségesen állítanak elő mindenféle torzítást a kép hatásának fokozására. (persze az én esetemben nem erről van szó, haenm inkább arról, hogy teljesen lényegtelen, hogy aberrált-e kromatikusan a kép széle)
Üdv!
Köszi h.rom, a kiigazítást. Sajni szakmai kifejezések tekintetében még nem vagyok a topon... igyeXem fejlődni e téren is.
Tény, hogy "hihetetlen" a kékség, de úgy látom, azért alapvetően egyetértünk a képet illetően.
Remélem, nem haragszol csiga34, hogy a fotód alatt így eldiskurálgatunk...
Üdv Mindenkinek !
Csiga34 válasza:
oks
Üdv!
Csiga34 válasza:
Na erről beszéltem az enyhe túlzásomban.
A nők meg szilikonnal javíthatók :)
A férfiak meg viagrával :)
A fotós "szakma" meg végigasszisztálja a szép új világ képeinek sulykolását.
Csiga34 válasza:
Valóban kromatikus aberráció, ami tipikusan és leginkább nagylátószögnél, leginkább a kép szélein, leginkább tág rekesz mellett, és leginkább egy nagyon világosból nagyon sötétbe hirtelen átmenet mentén látszik. Szóval ez a képem az összes olyan paraméterre rájátszik, amitől ez a fajta objektív hiba jól látható lesz. Ja, és az a rész még fókuszban sincs, és ez is rájátszik a CA-ra.
Üdv!
Az a baj, hogy a falevél nincs a fókuszban, majdnem olyan életlen mint a háttér fái. Remélem nem haragszol, én tudom hogy milyen nehéz lehet egy ilyet tökéletesen lekapni, de ez így akkor sem jó. Eleve az 1/30-ad zársebesség alkalmalan mozgó téma megörökítésére, ehhez legalább 1/250-ed kellett volna és villámgyors, pontos fókuszú objektív. A Sigmák sajnos nem erről híresek. A levél így nem érvényesül kellőképp, nem válik el a háttértől kellőképp. Igyekeztem nem túl szigorúan pontozni.
Csiga34 válasza:
Oké.
A képről lásd amit Álomfejtőnek írtam.
Szerintem a világon nincs olyan fotós és fényképezőgép+obi kombináció, ami egy 12mm-es irgalmatlan nagylátószög mellett élesre bír fókuszálni egy hulló falevelet. Ekkora látószög mellett mire észrevehető méretű lesz a keresőben a közeledő falevelél, már ki is hullott a képből.
De hogy tovább rontsam a képem megítélését, egyúttal alátámasszam amit az ímént írtam elárulok egy szakmai fortélyt: a falevél valójában nem hullott, hanem egy pókhálón lógott (azért a szellő jócskán mozgatta és pörgette). Másrészt ennyire összepöndörödött és megbarnult (kiszáradt) levelek ilyenkor még nincsenek a fákon, ezért nem is hullhatnak róluk.
Van olyan képem, amin éles a levél, de azon nem áll ilyen jó pozícióban, és a háttér sem ennyire jó. Aztán rájöttem, hogy nem is a levelet akarom bemutatni, tök mindegy, hogy éles-e.
Megnéztem mindkét méretben is.
Igen, jó lett volna a pillanat megörökítése, ahogy az őszi levél landol az erdei avaron...nagy kár érte, hogy technikailag nem sikerült megvalósítani, amit szerettél volna.
Arra gondolok legfőképpen, hogy a fotódon nem látok élességet, ami természetesen nem a háttér esetében zavaró, hanem a központi lelvélke kérdésében. Zavar továbbá a fák feletti hihetetlen kékség (ami a lombokon is átsejlik, bár itt kevésbé feltűnő, mint a lombok felett : célszerű lett volna némi vágással legalább ezeket a részeket eltűntetni.
Sajnálom, de nekem ez pontértékben most csak ennyit ér.
Csiga34 válasza:
Nem szerettem volna zárttá tenni a kompozíciót azzal, hogy levágom az eget.
A "valóságban" mikor lát az ember élesen egy lehulló falevelet? Ez egy őszi hangulatkép, nem a levél a téma rajta. Bár az tény, hogy rá koncentrál a kép, kiemelve ezzel ezt az őszi jelenséget, de nem a levél ábrázolása a kép célja.
Szia!
Bemozdult, jobbfent kék fa...?
Nem értem ezt a képet:S
ha a hulló levelet akartad lekapni éles levéllel mosott hátérrel nem igy kellett volna, zársebesség és rekesz is rossz hozzá. Szerkesztése nem lenne rossz.
üdv! Máté
Csiga34 válasza:
Hali!
Az adott pontszámból rögtön gondoltam, hogy nem érted, de nem baj.
Némi túlzással azt mondhatnám, hogy itt csak olyan képek mennek, ahol a késéles, túlszaturált, agyonlágyított téma a harmadolópontba van rakva.
Ez a kép meg nem ilyen, úgyhogy csak arra vagyok kíváncsi, hogy lesz-e egyelten ötöse, vagy sem.
Lásd még, amit Álomfejtőnek írtam.
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.