:)
Na ertem mar. Bevallom oszinten, valoban nem ezeket a szempontokat vizsgáltam csupán, amiket te is leítrál. esztétikai szempontbol figyelek én a fotokra, esetleg műalkotásokra. Amire kiélezett a figyelmem, azok elsősorban: mennyire plasztikus a kép, menyire izgalmas, dekoratív, milyen a színvilága, hangulata, szerkesztése, komponálása, menyire kifejező, menyivel több mint egy másik alkotás, és mit nyujt nekem. ezzel foglakozom, ez köt le a legjobban. Szakmailag a művészettörténelem során felbukkanó monumentélis alkotások formálták az én izlésem, és tanáraim, akik arra neveltek, hogy betartsam a szabályokat, és mégis magamat adjam. A sportfotó, a gyerekcipőben járó fotóművészetben is uj műfaly, és aláirom, hogy gyakorlat nélkül, talán senki nem tudná hitelesen értékelni. Itt persze most magambol indulok ki. El is állok tőle, és nem okoskodom tovább a véleményemmel, hiszen nem egy pályán siklunk mi ketten, kedves András. A vitáink, ugyérzem rendkívűl tanulságosak voltak, igy utolag szemlélve, leesett a tantusz végre, köszönöm is a türelmet szépen.
- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2008. július 20. 00:28 - érzékenység: iso400
- objektív: TAIR f2,8/120mm
- rekeszérték: 2,8
- zársebesség: 1/500
- Készítés helye (ország): Magyarország
- Készítés helye: Budapest
FTC-Sheffield United 2-3
nemes_andras válasza:
Szia!
Igazából azóta indult fejlődésnek a sportfotó, mióta megjelentek a profi DSLR-ek. Ha megnézed a régi filmes profigépekkel készült fotókat és a mostaniakat, hát ég és föld. Persze ettől még ez egy kissé kötött műfaj. Meg aztán nem is mindegy, hogy miről készült a kép. Például, ha egy érdekes látványos meccsről kell fotót publikálni, akkor nem "tömhetem be a száját" a népnek egy tök átlagos képpel, és fordítva is igaz ez, bár annyiban talán még is kicsit más a szitu, hogy egy unalmas eseményen is meg kell lelni a legkevésbé unalmas jelenetet. Magyarán a fotónak hű képet kell alkotnia az adott eseményről. Persze a lehető legmagasabb szinten.
Azt hiszem ez a kis okfejtésem, meg az előző írományok is kicsit bemutatták neked, miről is szól, szerintem(!) a sportfotó.
Tényleg tanulságos volt! Nekem is! :)
Ja, és nincs mit, ez csak természetes. A rutinosabb emberkék már kinőtték, a szájkaratét, bár így is akad még itt egy-két törékeny művészlélek! :) Teszem hozzá, ennek az oldalnak ez is a lényege. Nem biztos, hogy az a jó mentalitás, ha élből megsértődünk egy negatív kritikán. Jobb, ha az ember megvitatja a gondolatait a "kritizálóval". Bár ezt itt nem mindenki gondolja így...
Üdv, NemesA
: )
Igyekszem. Az a kérdésem igy töprengve a sportfotón, ..... hm.... Vajon a sportfotó művészet e? Informatív jellegű, de nem lehet kordában tartani... Kérlek nehogy férreérts, cseppet sem rosszindulatbol mondom, de azok amiket mondtál, erre utalnak, erről mi a véleményed?
nemes_andras válasza:
A válasz igen egyértelmű. Nem az.
Legalábbis messze nem olyan mértékben, mint mondjuk a portré, tárgyfotó, stb.
Az ok roppant egyszerű. Itt nincs beleszólásod abba, hogy mit csináljon az alany. Csak állsz és vársz.
Informatív jellegű. Igen. Mivel 99%ban riporthoz csinál a fotós sportfotókat, ezért leginkább az. persze, lehet bele kicsit csempészni művészetet, de erre max 1-2% az esélyed.
A Te értékeléseddel, az volt a baj, hogy kicsit sem a sportfotó szempontjai alapján nézted a képet. Teljesen más téma szerint értékelted.
Én (és még sokan mások, szakmabeliek) ezen szempontok alapján értékeljük a sportfotókat. A sorrend egyben erősorrend is!
-akció. Érdekes-e a pillanat, amit elkapott az illető. (látványos trükkök, küzdelem, stb.)
-kompozíció. Elég hangsúlyos-e a téma, nincsen-e esetleg sok fölös üres tér körülötte, ami nem tartalmaz plusz információt, csak eltereli a lényegről a figyelmet.
-jó szögből van-e fotózva a jelenet.
-kellően elmosódott-e a háttér
-technikai részek, képminőség.
Ezek a fontos dolgok.
Ezekről igen keveset írtál a kritikádba, és teljesen más szempontból értékelted a képet. Majd, mikor évek óta csinálod a "témát" rájössz ezekre a dolgokra Te is.
UI: a pálya széle nem műterem. ;)
Üdv, NemesA
:) Rendben van, ha te leirtad, énis leirom.
Lábat térdből nem vágunk. Sem fotón, sem festményen, sem rajzon, még egy átlagos skiccen sem. plussz, a jobb kar is eltünt véletlenül, és nekem hiányzik..
A Fotódon kettő érdekközpont található, a két arc, ami magára vonja a figyelmet. A háttérben lévő arc, látjuk ugye, hogy abszolut mentes minden féle dekorativ jellegtől, valljuk be hogy az, hogy felismerhető, hogy arc, cseppet sem halyiit a fotón. A portré ami előtérben van, emlitetem már, talán annak lehetne némi jelentősége ezen a fotón, mert az azért kifejező. De te, azért makacsul ragaszkodj csak ahoz, hogy ez nem igy van, és hogy süketség a jo porték közé sorolni...Ez a fotó akkor sem tetszik nekem, az imént felsoroltak miatt. Nevezheted ezt bárminek, énsem szeretném a haragot, semmi gond, én nem adnék rá nagyobb pontot. Várom válaszod. szép napot.
nemes_andras válasza:
Szia!
A térdből vágásban egyetértek. Bár teszem hozzá, kényszer megoldás, mivel az oldalarányokat tartani kell, hogy később szerkeszthető maradjon a kép, ha kiadják nyomtatásban valahol.
Amiről Te beszélsz az nem sportfotó. Nem tudom, hogy Te csináltál már életben sportfotót, de azt Te sem gondolod komolyan, hogy az általad felsorolt dolgok mindegyikébe bele lehet kötni.
Van két dolog amit jól látsz. A kar és a térd. A többi azonban nem állja meg a helyét. A probléma lényegében véve csak annyi, hogy a két kifogásolt dolog mellett viszonylag kevés hiba van a képen. Talán lehetne élesebb. Nem akarom ajnározni a képemet, nem is szoktam. De látszik, hogy semmi rutinod nincs a sportfotóban. Ez nem bántásként írom, hanem inkább "jó tanácsnak" szánom. A pálya nem műterem. Erre majd Te is rájössz, ha csinálsz pár sportképet.
Jó fényeket!
Üdv, NemesA
Igen értek a sportfotókhoz, mert én is sportoló vagyok és sok fotó készült rólam és még mindig kitartok a véleményem mellett!
nemes_andras válasza:
1: Attól mert valaki sportoló és mert látott már sportfotókat, attól még az nem jelenti azt, hogy ért is hozzá.
2: Bár egyáltalán nem tartom magam rutinos öregrókának, de az amit Te leírtál. Nos az nem értékelés volt, hanem sületlenség.
Csak lestem, mikor olvastam, hogy portré meg, ilyenek. Tök logikátlan volt az egész.
3: Nem tudom neked, hogy esne az, hogy egy jól láthatóan szép, helyesen szerkesztett, érdekes képedet, ilyen abszolút logikátlan értékeléssel lepontozzák. De igazából nem is ezzel van a bajom. Csak nem teljesen értem a logikádat. Nézd. Én hivatásos fotós vagyok. Bár még kezdő. DE! Jó pár riportom megjelent már. Hetente publikálok sportfotó galériákat, riportokat. Az elmúlt félévben cirka 600 képet publikáltam. Mások szerint is meg van a technikai tudásom ebben a témában. Erről Te is meggyőződhedsz, ha megnézed az általam írt értékeléseket. Egyszóval arra szeretnék rávilágítani, hogy mielőtt valamiről véleményt alkotsz, járj utána alaposan a témának. Mert könnyen megéghetsz, mint most is.
Ha van esetleg kérdésed sportfotó témában, állok rendelkezésedre.
Üdv, NemesA
ui: Remélem azért nincs harag. ;)
Kreativ de javitandó. A komponálás jó, de a látvány unalmas. A Portré kategóriában talán másképp viszonyultam volna hozzá, de ezek szerint nem azt helyezed te sem előre. Nem tudom, egyszerüen unalmasnak találom.
nemes_andras válasza:
Üdv!
Te amúgy értessz a sportfotóhoz? Úgy látom kicsit sem. Megkockáztatom nem sokat tanultál róla. Nem akarlak megbántani, de abban, amit írtál az értelem legkissebb szikrája sem található meg. (NEM BENNED!)
Üdv, NemesA
Köszi. Nézd, kekeckedhettem volna a zajjal vagy a laszti bemozdulásával, nekem mégis az általam mondott apróságok tűntek fel. Ettől még nagyon jó a kép.
nemes_andras válasza:
Hát a zaj, az ebben az árkategóriában adott sajnos. mondjuk Canonéknál annyira nem, de a ccd-s gépeknél az.
Üdv, NemesA :)
ui:Amúgy tényleg picit az. :)
nemes_andras válasza:
"Feka" olympus lóg a nyakamban úgyhogy nehéz eltéveszteni engem. :D
Szia!
Hát igen ComeBack!
Szerintem jól sikerült ez a fotó.A pillanat és a játékos arckifejezése is jó,ráadásul tetszik a szerkesztés is.
Gratulálok!
nemes_andras válasza:
Köszönöm!
Amúgy idén érdemes lesz majd kimennem a Fradi meccseire is, mert igen erős kis csapat formálódik. Nagyon jók az újak! :D
Csak a labda bemozdulását gondoltam, hogy kisebb záridővel (magasabb érz.) megállítani :-) Ez a kép is a mf obival készült ahogy látom úgyhogy a fókusz pontosságáért külön grat :-) USM helyett BSM (Bio-Sonic-Motor :)
nemes_andras válasza:
Minnél lejjebb kell tartani az ISO-t, mert pokolian zajosodik. Nem valami jó ez a kodak ccd.
Mondjuk elgondolkodtam egy picit a gép vásárláson. Az oly kihozta a 40d konkurrenciáját, és elég bika lett a masina... :)
nemes_andras válasza:
Ezt kifejtenéd bővebben? ;)
A sportoló koncentrációról árulkodó arckifejezését kiválóan sikerült megörökítened. A téma egyébként is nagyon aktuális a Fradi új idegenbeli mezével és a rajta levő beszédes felirattal.
A hátsó játékos bal lába kissé zavaró (tudom, hogy nem lehetett megkérni, hogy hova álljon). Esetleg alul lehetett volna még tovább vágni (térd felett), mert a kis sportszár-részlet zavaró.
nemes_andras válasza:
Nem igazán tudok egyetérteni azokkal, amiket felhozol hibaként, ettől még elfogadom az értékelésed. ;)
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.