Még két technikai megjegyzés: a mélységélesség csak az objektív gyújtótávolságától, és a fényrekesz nagysától függ.
A frontlencse átmérőjétől nem függ a mélységélesség, csak ez határozza meg az objektívvel elérhető legnagyobb fényrekeszt, azaz legkisebb mélységélességet. (és legrövidebb záridőt, adott fénymennyiség mellett) Tehát egy F5.6 induló fényerejű obi ugyan olyan mélységélességet ad, mint egy F2.8-as obi F5.6-ra lerekeszelve. De egy F2.8-as objektív frontlencséjének a 4x-es induló fényerő miatt 4x akkora felületűnek, azaz 2x akkora átmérőjűnek kell lennie, mint az F5.6 induló fényerejűnek. A nagy induló fényerő a kis zársebességek eléréséhez szükséges, illetve kevesebb fény mellett is lehet velük kézből berázkódás nélkül fotózni, már ha az ember meg bírja tartani a sokkal nehezebb objektívet.
A szenzor fizikai mérete is csak indirekt módon befolyásolja a mélységélességet, ugyanis kis szenzorhoz kis gyújtótávolságú objektívet kell használni ugyan olyan látószög eléréséhez, mint egy normál képkockához, ergó a kisebb (akár 5x-10x, mint egy fullframe DSLR-en) gyújtótávolság miatt lesz a mélységélesség nagyobb, nem közvetlenül a szenzorméret miatt. A mélységélesség nem fokozható a végtelenségig rekeszeléssel, mert szűk fényrekesznél jelentős lesz a rekesznyíláson a fény szóródása, és ettől lelágyul a kép. Egy jobb obinál valahol F8 és F16 között van a legélesebb képet adó rekesznyílás. Kompakt gépeken meg F4-F5.6 között van az ideális rekesz (ezeknél átalában az F8 az elérhető legszűkebb rekesznyílás). Tág rekesznyílásnál meg a kromatikus aberráció, és a lencsetagokon visszaverődő fény okozhat életlenséget, illetve tág rekesznyílással, és nagy fókusztávolsággal (100mm és fölötte) a kis mélységélesség miatt nehéz eltalálni a pontos fókuszt (főleg egy nem "gyári" objektívvel). Leginkább közelre fókuszálva lehet ezt személtetni, ilyen gyújtótávolságnál és rekesznél akár miliméter alatti is lehet a mélységélesség tartománya, amivel nagyon nehéz eltaláni a pontos fókuszt. Messzebbre fókuszálva konkrét távolságban kifejezve "megnyúlik" a mélységélesség tartománya (relatíve persze ugyan akkora marad), de az autofókusz, vagy a kis keresőben a szemünk simán tévedhet annyit, mint ezen a képen. Bár elvileg a képérzékelő, az autofókusz érzékelő, és a mattüveg a fény útjában ugyan olyan távolságban van az objektív bajonettjétől, nekem mégis az a tapasztalatom, hogy távoli témáknál néha a téma elé, vagy mögé kell fókuszálnom kicsit, hogy a kész képen a téma legyen éles. Sőt, néha még az is számít, hogy a téma mögül húzom a fókuszt a témára, vagy fordítva. Ezek nyilván abból adódnak, hogy a lencsetagokat mozgató mechanika megkopik.
Bocs a szómenésért...
Üdv!
- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2008. június 2. 17:16 - érzékenység: ISO 200
- fókusztávolság: 200mm ekv.
- objektív: Tokina AT-X PRO 535 50-135mm F2.8
- rekeszérték: F2.8
- zársebesség: 1/250
- Készítés helye (ország): Szerbia És Montenegró
- Készítés helye: Újvidék, Futaki utcai temető
- Készítés ideje : 2008-02-26
Valójában megrendezett fotó kategória, de mivel nincs, és a divatfotó áll legközelebb hozzá, így erre esett a választás.
sobrijoska válasza:
No komment... Kimerítő volt.
Látom, másoknak meg nem tetszik az aura, ami egyébként a kamera képfeldolgozó rendszerének következménye (esetleg az objektív is rájátszhat). Ha megnézed, csak ott van aura, ahol hirtelen átmenet van a kép kontrasztjában (a lány könyökénél a legjelentősebb, onnan lefelé folyamatosan csökken, a szoknyája aljánál már nem is látszik.. A feje körül meg csak a lemenő nap által nem megvilágított oldalon van.)
Szia!
Az alábbi felsorolt problémásak szerintem ezen a "megrendezett fotón":
- az életlenség (ha szándékos, ha nem) nem teszi eléggé jelenés-szerűvé a lányt. Esetleg valami aura-effekttől, vagy valamiféle megvilágítási trükktől jobban ezt a hatást keltené bennem. Talán túl nagy is a képen ahhoz, hogy jelenés legyen.
- Ha már a rózsa égő-mélyvörös, akkor az ajka is legyen az (vagy ha hardcore goth, akkor fekete, vagy égő-mélyvörös ajak feketébe menő szájkontúrral)
- a szeme sem igazán goth stílusban van sminkelve
- éjfekete szoknya inkább bejönne (ha eredetiben fekete volt, akkor ez a sötét méregzöld valószinűleg a kamera infraérzékenysége miatt alakult ki)
- a haja kicsit kócos, és lehetne mélyebb fekete
Ami tetszik:
A képkivágás, a nézőpont tökéletes, a helyszín is ok. A lány testtartása, fejtartása is tökéletes, és a képen is jó helyen van (már ha eltekintek a "jelenés" jellegtől, és divatfotóként nézem). A fókusztávolságot is jól választottad meg.
Üdv!
Ui: eredetileg 3.5 pontot akartam adni, de mégis inkább pont nélkül írok véleményt. Talán így komolyabban vehető, hogy nem "lehúzás" miatt sorolok fel néhány általam vélt hibát.
Szia!
Huh, nagyon ötletes! Tetszik a gótikus jelleg, nagyon jó ötlet volt ahelyzsín, a ruha is, és a modell is jó választás! :) Kis élesítés szerintem ráfért volna, a modell nem lett túl éles, de ettől függetlenül nagyon tetszik!
További szép fényeket!
sobrijoska válasza:
Köszönöm az értékelést.
Tetszik a hangulata, nagyon jól megkomponáltad a képet. Mégis 0,3 pontot nem adok meg, mert nem tudom eldönteni, hogy a felső harmad miért fátyolos, életlen. Pont a modelled arca életlen. Miért? A mélyélesség nem lehet 2,8-as rekesszel. (vagy mégis?) Ha nem írsz megjegyzést akkor is lejön a mondanivaló, amihez külön garatulálok. Sipu
sobrijoska válasza:
Köszönöm. A mélységélesség sokmindentől függ. Köztük van a rekesz is, a frontlencse átmérője, a modell távolsága, a fókusztávolság, a szenzor fizikai mérete, stb... szóval lehet, hogy F4-gyel kellett volna készítenem, mert kibírtam volna tartani az 1/125-öt is. De lehet ez a back focus is... Én inkább arra fognám.
Köszönöm az értékelést.
Nekem nem is a kategóriával lenne bajom, hanem hogy nagyon nem tetszik a ps munka rajta. A kis mélységélesség után még úgy tűnik el is lágyítottad. A szürke tónus az aura sem áll jól. Bocsi, de azt sem értem, mitől gótikus, ez viszont lehet az én hiányosságom is. (Nem biztos.)
Ha egy nagyon kicsit beljebb komponáltad volna a női alakot, jobb lenne szerintem.
A testtartás, ruha, rózsa tetszik.
Üdv, F.
sobrijoska válasza:
Nem értem, hogy miért gondolja mindenki azt, hogy az aura PS munka. Kérem szépen, az az eredeti képen is rajta van. Annyira nem szoktam belemászni a képbe, hogy aurát rajzoljak az ember köré... Elsősorban azért, mert az nagy munka, másodsorban meg elvi okokból. Lágyítani nem emlékszem, hogy lágyítottam volna. A fakítás szándékos. Lehet, hogy nem mindenkinek tetszik, de egy temetői hangulatú képhez nem igazán passzol egy piros pozsgás női arc. De ha jobban belegondolok, azt a képet is megcsinálom egy szőke angyallak.
Kösz, hogy inspiráltál. Jó fényt!
Látom lejjebb azt írod csak a fixek tudnak tűéles rajzot. Javaslom próbált ki a Nikkor 55-200-as (D50-hez volt kit obi) gyönyörűen rajzol, igaz 3.5 a legtágabb rekesze.
Szép fényeket
sobrijoska válasza:
Köszönöm, elég kiadás volt ez az objektív. Mellesleg (szerintem) jobb ez a Tokina mint az a Nikkor... emellett minden elismerésem a Nikonnak...
Tetszik a kép szerkesztése, jó a beállás és sikeresen illeszkedik a kép a műfaj kliséibe.
Ami kicsit zavaró, az az arc életlensége, mintha kicsit bemozdult volna (pedig 1/250, szóval nem értem) lehet, hogy a Tokina lágyít ennyire?
A színekkel sem vagyok maximálisan kibékülve, az egész kép kicsit alulszaturált, pedig a rózsa, a ruha a hajon reflektáló napfény és a fű is érdemelne egy kicsivel több színt. nem tudom utólagos-e, vagy a napnyugta laposította így el a színeket, mindenesetre akár utómunkával is érdemes lett volna kicsivel több hangsúlyt adni nekik.
Összességében tetszik.
gratula
sobrijoska válasza:
Először használtam ezt a Tokinát. Lehetséges, hogy max fókusztávnál max nyitott blendénél lágyít, de szerintem a Nikon is mögéfókuszált egy kicsit. Ennyire nem kellene, hogy lágy legyen az objektív rajza. Meglátom az EXIT-en élesben, koncertfotón.
Nem értem miért életlen az arca a lánynak,olyan fura,mintha csak a kép néhány része lenne elmosva.A lapos kontraszt a háttérben sem tetszik,látszik hogy nulla fényeid voltak,mégha ez ehhez a dark hangulathoz jobban is illik,mélyiteni lehetett volna még a tónusokon.
sobrijoska válasza:
Pedig nem voltak null fényeim... Köszönöm az értékelést.
Szia,
Hangulatos foto, az biztos. Erdekes modon, ami szerintem az erőssége, az a háttérben lévő fokuszon kivüli sir és fa. Bár a nő alak nagyon jó helyen és testtartásban van, nem emelkedik ki eléggé a háttérből, érdemes lenne a fókuszt is megvizsgálni, és a fények is igen laposak. Viszont az ugyes, hogy a rozsa feje pont világos háttéren van.
Szóval jó próbálkozás, de lehetne jobb is kicsivel,
Udv
T
sobrijoska válasza:
Köszönöm.
De kár, hogy életlen és olyan csúnya világos aura is van a lány körül. A hangulat viszont jó és az ötlet is. Kár érte.
sobrijoska válasza:
Köszönöm az értékelést.
Még szép! Persze, hogy "látlak"!!!
Nézd meg Zoran2 93év (FF) felvételét és azonnal rájössz, hogy mire gondolok! Azon a képen nem érezhető a fotós jelenléte, de itt nagyon is.
sobrijoska válasza:
Megnézem a képet, mert nagyon kíváncsivál tettél. Nem értem teljesen, hogy mire gondolsz... Majd meglátom.
Szia! Első gondolatom: ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ mi is ezt terveztük ismerőseimmel, hetek kérdése is látszatja lesz, talán szerencsésebb helyen. Nos a főméma kicsit élesebben, vagy unsharp maskolva jobb lehetne de ez most nálam nem von le. Hangulat színvilág vágás 5ös.
További szép fényeket! üdv. Máté
sobrijoska válasza:
Köszönöm. Ismeretség kérdése az egész. Össze kell futni gótikusabb beállítottságú emberekkel (szerencsére ezen a végeken akad belőlük) és irány a temető... Tervben van még két fotózás lehet, hogy ugyanitt... Egyik ezzel a modellel, a másik egy fekete modellel... Az Éj nagyasszonyával
- szürke, homályos, életlen...ez meg egy jó kis Fgép!
Amúgy a kép, a szerkesztés nagyon tetszik, lány, az öltözéke is nagyon jó, virággal, háttérrel eggyütt!
Szűk a dof, az élesség, valahova a térd szoknya környékére került, bár a fű élessége meg mást mutat, ott nagyobb tartományban éles!
- nem teljesen értem.....miért is lett ilyen, a kép minősége!
üdv
sobrijoska válasza:
A képnek jó minsége van, és tisztában vagyok a gépem képességeivel. Fotóriporter vagyok. A szürke szándékos. Az életlen nem igazán. Erre a magyarázat a Nikon specifikus mögéfókuszálása. Ez van. Lehet, hogy meg kell bütykölnöm a firmwaret.
ötletes kép, tetszik, jók a színek és a megvalósítása az egésznek, ami zavar az csak a modell életlensége. hogy szándékos-e vagy sem, nem tudom, mindenesetre szerintem jobb lett volna ha élesebb.
sobrijoska válasza:
Igen, biztosan jobb lenne. Majd legközelebb. :)
Húúúú nagyon jó hangulata van a képednek, tetszik, hogy meghagytad színesnek, és mégis gótikus tudott maradni :)
azt viszont nagyon sajnálom, hogy a modelled arca homályos... :( hüpp
sobrijoska válasza:
Hát még én mennyire sajánálom. Ez így sikerült. Legközelebb jobb lesz.
Az életéenség nekem is feltűnt, de az nem életlenség hanem lágyság és még jól is áll a képnek. Szerintem ez a téma annál jobb, minél kevésbé konkrét, minél szürreálisabb. Tűéles modellel rosszabb lenne.
sobrijoska válasza:
Ahogy érzed. Kösz az értékelést.
Végül is jó kategóriaválasztás... mert minden tisztelettel, de ez is csak egy divatos fííííling. Hangulatos kép a lombtalan fával a háttérben, mégis inkább az életérzés sztereotip visszaadása, mint egy gothic kelléktár: temető, gyászos ruha, vörös rózsa (jaj). Érdekes lenne megpróbálnod többet kihozni belőle, némileg kreatívabb utómunkával. A modell amúgy nagyon ismerős, de nem akarok tippelni.
sobrijoska válasza:
Ha Szerbiában járatos vagy, akkor ismerős lehet a modell, ha nem, akkor az oldalon láthattad anno pár éve. Ha meg egyik sem, akkor tévedsz. Lesz még fotó... ez csak egy előmelegítés az egészre...
Ugye minden esetben azt kell értékelni, amit látunk és nem azt, ami lehetett volna.
Szóval ez a kép életlen, ergo nem sikerült technikailag megoldani a feladatot.
A hangulat rendben van, bár számomra kicsit túljátszott a leány szerepe. Ezek a képek, akkor igazán jók, ha a fotóst nem lehet "látni" a felvételen.
sobrijoska válasza:
Látsz a képen? A feladat még csak eztán jön. Ez csak egy előmelegítés. Ismerkedés a modellel és a tereppel. A technikai gondot meg tudom. Kérem szépen, én bátor voltam, és feltettem ezt a technikailag kifogásolható képet... Sőt még lesz életlen képem is, ha akarom... és tetszeni is fog...
A szerkesztés, az ötlet, a modell, a beállítás és a vágás jó. Ellenben a képen nekem kevésnek tűnik a kontraszt, az élesség meg mintha a pázsiton és a szoknyán lenne, valamint a modell körül enyhe aura van. Jó kép lehetett volna belőle. Üdv.
sobrijoska válasza:
Szerintem jó kép is, csak az élesség/lágyság/miazisten helyén lenne.
Hangulat, ötlet, megvalósítás, szerkesztés, borongós színek - minden rendben.
Ami viszont gond: az élesség teljes hiánya. Gondolom nem szándékos, de nagyon nem jó így. Nekem. Az összes többi viszont annyira tetszik, hogy nem tudok szigorúbb lenni.
sobrijoska válasza:
Nem szándékos, de nem is életlen... Csak lágy az objektív rajza. Ennyi az egész. Csak a fix objektívek tudnak tűéles képet csinálni.
Tényleg gótikus hatású kép. Az ötlet is ide illő, hogy a temetőben készítsd a képet.
Nem a legvidámabb fotó, de a hangulata igencsak egyedi.
sobrijoska válasza:
Köszönöm.
tetszik a környezet és a ruha összhangja, a szerkesztés és a visszafogott színvilág is.
A levonás az elcsúszott dof miatt van, sajnos az arc az elfogadhato élességtartományon kívul van, kár érte.
Udv.
sobrijoska válasza:
Tudom... tudom... Nem csúszott el, csalt az érzékem. A gép meg hátrafókuszál alapból egy kicsit, és valószínűleg az is hozzátett. Kösz az értékelést.
kár, hogy az élesség nem a hölgy arcára esik. Ez gondolom tudatos, mert véletlenül furcsa baki lenne.
A hölgy körül érdekes fényesség figyelhető meg, ez a (gondatlan?) utómunka során keletkezett, vagy mikor?
Szerkesztésében az az apróság nem tetszik, hogy bal oldalon túl nagy az előtér a sírig, ezt valamilyen más beállítással kiküszöböltem volna, akár a hölgyet is arrébb "raktam" volna ilyen okból kifolyólag.
Végezetül egy kerettel szerintem sokkal gótikusabb hatást lehetne elérni, ha valamelyik, akkor ez a fotó nagyon igényli ezt.
Összehatásban nem rossz, ezeket véltem felfedezni. Ha valamiben tévedek, akkor bocs. :)
sobrijoska válasza:
Nem, a körvonal az eredeti kép része. a Keretekkel visszafogott vagyok. Végülis a képet kell nézni, nem a keretet. Tehát ne a kerettől legyen jó a kép, hanem attól, hogy már maga jó.
A kompozicio jo, a megvalasztott oltozek is illik a kepen, akar csak a voros rozsa (bar fekete lehet, hogy temaban jobban, de vizualisan a voros jobb).
Sajnos az elesseg koran sincs a helyen. Mintha bemozdult volna kicsit a kep, vagy nyitott blendevel ennyire lagyan rajzol az obi?
Kar erte!
sobrijoska válasza:
Sajnos max. fókusztávolságnál, és teljesen nyitott blendénél ennyire lágy... Ha tudtam volna, hogy ennyire lágy, akkor szűkítettem volna rajta. De szerintem így is megvan a hangulata.
Nos az ötlet jó lenne ,de az élesség és az utómunka hiánya szerintem kicsit odavágja a dolgot.
A temető és a gótikus hölgy szerintem egy FF-t vagy szépiát kiván.
Legközelebb kicsit szükitsd a rekeszt .
Szép fényeket
Gratula
üdv Nikon_os
sobrijoska válasza:
Utómunka van rajta. Fekete fehéren godolkodom, szépia eszem ágában sincs... Az tablóképre való, vagy statikus témára.
Érdekes összeállítás, de ettől függetlenül szerintem nagyon hatásos. Egy aprócska megjegyzés, nem igazán találok rajta éles fókuszt. (lehet, nem is szerettél volna) (bár mostanában a saját képeimmel is így vagyok... lehet a szemem romlik...)
sobrijoska válasza:
Nem a szemed romlik. Itt tényleg nem éles a modell arca. A szoknyájánál éles... Nikon specifikus back focus...
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.