nekem 20D-m van, lassan egy hónapja, mindenkinek ajánlom. ár/érték arányban sztem a legjobb gép.
a nikonnál a 6mp kissé kevés, meg drágák az objektivek.
- FŐOLDAL
- FOTÓK
- CIKKEK
- A LEGJOBB FOTÓK
- FELHASZNÁLÓK
- GÉPTÍPUSOK
- SAJÁT FOTÓK
- ÚJ VÉLEMÉNYEK
- ÚJ VÁLASZOK
- FOTÓK FELTÖLTÉSE
- ISMERTETŐ
- SZABÁLYZAT
- FOTÓS WORKSHOP
- BUDAPESTI FOTÓMŰTERMEK
- absztrakt[?A valóság törvényszerűségeitől, összefüggéseitől tárgyi formáitól elszakadt alkotói módszer. A formák, alakzatok, fény és árnyék, valamint színek játéka sokszor eredményezhet nagyszerű felvételt. Csak jó szemre van szükség és a leghétköznapibb tárgyakból vagy egy mindennap látott és unalomig ismert épület egy részletének kiragadásával, remek fotó készülhet, melyet nézegetve - és ez a lényeg - az ember sok mindenre asszociálhat, elsőre nem is biztos hogy rájön a szemlélő, hogy mit ábrázol a kép. Híres képviselői: Moholy-Nagy László, Man Ray, H. Bayer]
- abszurd[?Egymással valószerűtlen, képtelen, olykor hihetetlen összefüggésben álló elemek (emberek-történések) egyidejű megjelenése fényképen, mely sajátosan ]
- akt[?Az emberi test fotografálása régóta foglalkoztatja az embereket. Az akt nem összetévesztendő a pornográfiával és nem feltétlenül célja a szexualitás bemutatása. A fények és árnyékok, izgalmas formákra és részletekre irányíthatják a figyelmet, ízlésesen mutatva meg mindazt, amit egyébként a ruha alá rejtünk. Elsősorban portré-objektívot érdemes használni, tehát 50-135mm-es gyújtótávval, a perspektívikus torzítást elkerülendő. Az érzékiséggel átszőtt, érzékenységgel, finom erotikus esztétikai érzékkel készült felvételek valók ide!]
- állatfotók[?Talán ez a kategóriai meghatározás szorul legkevésbé magyarázatra. Nem meglepő módon állatok fotói kerülhetnek ide. Elsősorban házi kedvencek, háztáji állatok fotói, hiszen a vadonban, természetes környezetben készült állatfelvételeknek sokkal inkább a „természet” kategóriában a helyük. Aki próbálta már lefotózni a kutyáját vagy a macskáját illetve bármilyen más kedvencét, tapasztalhatta, hogy bizony nem egyszerű feladat csak lencsevégre kapni is őket, hiszen izegnek mozognak, nemhogy olyan felvételt készíteni, amely érdeklődésre tarthat számot mások szemében is. ]
- barlangfotók[?A barlangban sötét van! Ez talán a legfontosabb tényező, ami miatt a barlangi fotózást önálló kategóriaként tárgyalhatjuk és ami a fotózás technikáját alapvetően meghatározza, de a legtöbb barlangi kép kompozíciójának is természetes eleme a sötétség. A földfelszín alatt is születnek a természet vad formáit bemutató ]
- családi/emlékkép[?Bizonyára mindenki készített már fotókat a családtagokról, barátokról, egy kedves ismerősről otthonában, vagy nyaraláskor. Legtöbbjük persze attól értékes, hogy a fotós számára kedves alanyt ábrázolnak, de ha olyan fotót készítettél, mely véleményed szerint mindenképpen érdekes lehet mások számára is, akkor válaszd ezt a kategóriát!]
- csendélet[?Szabadon csoportosított tárgyakat, virágokat, gyümölcsöket, ételeket ábrázoló műalkotás. A fotózásban témául szolgálhatnak az élettelen tárgyak, vagy a természet egyes részletei is. Egyszerűen talán úgy fogalmazható meg, hogy a szép, az esztétikus bemutatása.]
- csillagászat/égbolt[?A fotózás egyik legizgalmasabb területe az égbolt objektumainak bemutatása. Az objektívet az égboltra irányítva hosszú záridővel megörökíthető a csillagok járása, egy nagyobb teleobjektívvel vagy távcső segítségével pedig fényképezhetővé válhatnak a bolygók, csillagködök, galaxisok is. Ha valaki ennek szenteli idejét rengeteg élményben lesz része. ]
- digit. illusztráció[?A digitális fotográfia rendkívüli módon megkönnyíti dolgunkat, hogy kiélhessük kreativitásunkat, hiszen egy számítógép segítségével, csak képzeletünk szabhat határt a fotók manipulálásában. A végeredmény általában nem is emlékeztet a kiinduló felvételre, vagy egyáltalán fotóra. Több réteg alkalmazásával pl. átfedéseket érdekes hatásokat érhetünk el. De a színek megváltoztatása, vagy montázsok létrehozása is eredményezhet olyan alkotást, melyet esetleg érdemes megmutatni másoknak is. ]
- divat[?Divatbemutatókon számtalanszor látjuk a villogó vakuk százait. Stílus, elegancia, csillogás. Különös világ, melybe csak kevesek nyerhetnek betekintést. Divatbemutatón, vagy egy barát közreműködésével készült ruházati fotókat ide várjuk.]
- dokumentumfotók[?Alapkövetelménye a realisztikus ábrázolásmód, a hitelesség. A képet az élet „szerkeszti“ ezért az ebbe a kategóriába tartozó képek nem beállítottak, előre megrendezettek, megkomponáltak. Viszont előre eltervezettek lehetnek. Sőt sok esetben szükséges az előzetes felkészülés, érdeklődés a téma iránt. Az előzetes információbeszerzés segíti az alkotót abban, hogy dokumentumfotója a lehető leghitelesebb legyen. Lehet egy képben is dokumentálni valamit, azonban sokszor képsorozatok formájában tudjuk igazán egy adott cselekvés, történés, helyzet ... stb lényegét képben elmondani. Neves képviselői: Henri Cartier-Bresson, Kertész Andor, Korniss Péter.]
- életképek[?Zsánerképnek is szokták nevezni. Mindennapi életünk egy-egy jellemző jelenségének, pillanatának bemutatása. Az utcán sétáló, dolgozó emberek fotózása, mely akkor sikerülhet jól, ha észrevétlenek maradunk, ami sokszor nem is olyan könnyű, hiszen kíváncsi szempárok vetülnek a fotósra. Sokan nem szívelik ha fotózzák őket, tehát rosszalló tekintetekkel is szembetalálhatjuk magunkat.]
- elkapott pillanatok[?A megismételhetetlen, vagy különleges pillanatok megörökítése nagyon izgalmas és nehéz feladat. Nehéz, hiszen sokszor pillanatokra tűnik csak fel a téma, nincs idő komponálni sem. És izgalmas, mert egy igazán jó felvételben nagy örömünket lelhetjük.]
- glamour[?A Glamour olyan fotográfiai terület ahol az alkoto az érzékiséget, bűbájt próbálja ábrázolni, a modell segítségével, egy pillantással egy mozdulattal, akár egy kivillanó női mellbimbóval. ]
- hangulatképek[?Válaszd a hangulatfotó kategóriát, ha olyan képed van, ami tartalmilag pontosabban körülhatárolható, mint egy „egyéb”, mert a legfőbb jellemzője, hogy mások számára is értelmezhető hangulati, érzelmi töltettel bír, esetleg a fő sajátsága a gondolatiság, s ezek válnak a kép fő erényévé, nem a klasszikus kategóriákkal szemben támasztott technikai követelmények. Egy ilyen fotó témája bármi lehet: virág, portré, csiga, tájkép, vagy akár tárgy is, ha látványában kiváló, és elsősorban a hangulata miatt hat a nézőre.]
- humor[?Azt gondolhatnánk, hogy könnyű humoros fotót készíteni. Pedig igazán jót készíteni egyáltalán nem az, sőt, talán az egyik legnehezebb feladat. Attól, mert jópofán belevigyorgunk a gépbe, még nem lesz egy fotó humoros és jó is. Vicces, groteszk helyzetek megörökítésekor is törekedni kell igényes alkotás létrehozására.]
- infravörös fotók[?Optikai és digitális infravörös szűrővel készített, akár jelentős utómunkát tartalmazó infrafotók. A technika lényege egy olyan szűrő használata, mely csak az infravörös, az a látható vörös alatti hullámtartományt engedi át.]
- koncert - színpad[?Koncertek, színi- és táncelőadások, egyszóval az előadóművészetek és az előadóművészek fényképezése különleges feladat elé állítja a fotóst. Jelenlétével a legkisebb mértékben sem zavarhatja az előadókat, és mivel vaku használata csak ritkán megengedett, a meglévő, legtöbbször nem a fotózáshoz megteremtett fényben kell dolgoznia. Az előadásokról, az előadóművészekről és közönségükről készült fotókat - legyen az bármely műfaj, stílus vagy irányzat bemutatása - ebbe a kategóriába várjuk.]
- légifotók[?Valamilyen repülőalkalmatosságból készített felvétel nem mindennapi perspektívából mutatja be a tájat. A földről oly’ jól ismert térség a levegőből egészen új arcát mutatja. Nem egyszerű feladat jó felvételt készíteni, hiszen repülőgép, vagy helikopter remegését, mozgását ki kell egyensúlyozni, ehhez nagy gyakorlat szükséges. Előnyt jelenthet valamilyen optikai kép-stabilizátorral ellátott objektív használata.]
- makró[?Sokan gondolják úgy, hogy a makrófotózás kizárólag a parányi dolgok fotózásával egyenlő. Pedig valójában a közelfényképezés is idetartozik, tehát a rovarok, növények tárgyak fotói mellé ebbe a kategóriába kerülhetnek akár egy száz méter magas fa kérgéről készült közel-felvételek is. Talán ez a kategória az, amelynél a kompakt gépek tulajdonosai egyszerűbb helyzetben lehetnek, hiszen egyes típusok közelpontja egy cm is lehet, nincs szükség csereobjektívre és különböző egyéb kiegészítőkre, igaz egy komoly tükörreflexes felszereléssel érhető el a legjobb eredmény, a legnagyobb leképezési arány.]
- panoráma[?A fényképezőgép egy fotón keresztül az általunk látott tájnak csak egy meghatározott szeletét képes bemutatni. Viszont ha sok ilyen fotót egymáshoz illesztünk, akkor egy felvételen mutathatjuk meg a fotóst körülvevő tájat. Készülhet tehát ilyen felvétel sok kisebb fotó összeillesztésével, melyben számos erre „szakosodott” szoftver nyújt segítséget, illetve olyan speciális fényképezőgéppel, mely a szokványos 36x24 mm-es filmkocka-mérettől eltérően jóval elnyújtottabb képarányú felvételt készít, vagy akár úgy, hogy egy adott felvételt utólag is ilyen formátumúra vágunk.]
- portré[?A fotográfia születésével egyidős az arcképek, emberek megörökítésének igénye. Egy jó portré legtöbbször egy pillanatba és képkockába sűríti az ábrázolt egyén személyiségét, érzéseit. Minden ember egyedi és megismételhetetlen, ezért is bizonyosan mást mond egy portré annak aki ismeri az ábrázolt személyt, mint egy idegen számára. Ezért is nehéz, ha ugyan nem a legnehezebb ága ez a fotózásnak. Pár négyzetcentiméteren ábrázolni a múltat, a jelen érzéseit, magát az EMBERT, igazi kihívás. Gyakorlatilag lehetetlen megmondani mitől jó egy portré, de talán annyi mégis elvárható, hogy hiteles legyen. Készülhet portré műteremben, gondosan megvilágítva és készülhet spontán, mintegy elkapva egy pillantást, egy érzelem kivetülését az arcra a szabadban.]
- riport[?Amióta írott sajtó létezik, igény van az írások mondanivalójának, témájának kiemeléséhez egyfajta képi anyagra is. A fotográfia elterjedése előtt ezt rajzokkal oldották meg. Ahogy fejlődött a technika és elég gyorssá váltak a nyersanyagok, fényerős objektívek születtek, valamint a gépek mérete is csökkent, a rajzokat mind gyorsabban váltották fel a fotók. A riportfotó publicisztikai műfaj, valamely időszerű eseményről, jelenségről, az aktuális érdeklődés előterében álló személyiségről készített beszámoló, melynek elsődleges feladata a dokumentálás, mégis napjainkban egyre inkább igény van a művészi értékeket hordozó riportfotókra. Ha társadalmi, vagy sportrendezvényen, esetleg más közéleti történésen készült fotót szeretnél feltölteni, akkor ezt a kategóriát válaszd!]
- sport[?A legtöbb sporteseményen a profi fotósok foglalhatják el a legjobb helyeket, ahonnan jó rálátásuk van a történésekre. Viszont kis leleményességgel és szerencsével magunk is készíthetünk jó felvételeket. Ezt általában teleobjektívvel felszerelkezve érdemes elkezdeni, hiszen sokszor a témától távolról kell exponálnunk. Amennyiben valamely híres sportolót, technikai sportot vagy egy barátot sportolás közben ábrázoló felvételed szeretnéd megmutatni, akkor erre a kategóriára kattints!]
- szociofotók[?Valamely társadalmi réteg, leggyakrabban a munkásosztály életének, társadalmi, politikai helyzetének, életkörülményeinek bemutatása. Az ember mindennapi küzdelmének érzékeltetése nem könnyű, de rendkívül szép és érdekes feladat.]
- tájkép[?Az első tájképek egyidősek a fotográfia feltalálásával. Törekedhet egy tájkép arra, hogy teljesen hűen adja vissza a látottakat, de hangulatkép jellegű tájképek is léteznek. Legtöbbször nyaralás, utazás színhelyeinek megörökítése a cél. Általában jobbá tehetjük felvételünket akkor, ha az előtérbe komponálunk egy tájrészletet, ezzel adva tagoltságot a képnek és érzékeltetve a távlatokat és arányokat.]
- tárgyfotók[?A műszaki fényképezés egyik fontos területe. Mint ilyen, célja a fotón a tárgyak látványának valósághű ábrázolása. De pl. a fotóművészeti csendélet keretein belül a tárgyak esztétikai lényegük kifejezésére is törekedhet. Például műteremben a különböző világítási trükkökkel operálva készíthetjük el a legjobb felvételeket. Híres képviselője: Ansel Adams]
- természet[?Témája lehet minden, ami a természetben megtalálható. Érdekes felhőalakzatok, kőzetek, fák, virágok állatok. Célja a fényképezendő alany és annak közvetlen illetve tágabb környezetésnek megörökítése. Nincs is izgalmasabb, mint egy ritkán látott vagy azelőtt csak az állatkertben megismert állat becserkelése, és természetes környezetében való fotózása. Ide tartozik így pl. a lessátras fotózás is.]
- utcaifotók[?Az utcai fotózás ugyan jellemzően a közterületen történő fényképezésről szól, de témája általában az ember illetve ennek életvitele olyan tereken, ahol alapvetően hiányzik a négy fal nyújtotta intimitás védelme. A megnevezés ellenére nem feltétel az utca, sőt, még a városi környezet sem. Azokat a fényképeket várjuk ide, ahol érdekes, beszédes, többnyire elkapott pillanatokat sikerül lencsevégre kapni emberekről vagy embercsoportokról (esetleg házikedvencekről) egy nyilvános hely nyújtotta szabadságban. Habár a klasszikus utcaifotózást normál- illetve széles látószögű objektívekkel művelték, ma már bőven látunk példát az enyhe teleobjektívek illetve telezoomok használatára is.]
- város, építészet[?Lakóhelyünk környékén vagy egy utazás alkalmával idegen országban járva a témák kimeríthetetlen tárházát találhatjuk. Utcák látképe, jellegzetes építészeti stílusok, épületek megörökítése. Magas épületeket fotózva, sokszor kényszerülünk a gépváz megdöntésére, de ez mindenképpen azt eredményezi, hogy az épület falai összetartóak lesznek az elkészült felvételen. Célunktól függően ez lehet előny is, de általában utólagos korrekcióra szorulnak felvételeink. Létezik megoldás arra is, hogy utólag egyáltalán, vagy sokkal kevésbé kelljen „belenyúlnunk” a fotóba. Műszaki fényképezőgéppel, vagy ún. shift-objektívvel az összetartó vonalak korrigálhatók már a kép elkészülte előtt.]
- vízalatti fotók[?Mind a technikával, mind a fotóssal szemben nagy követelményeket támaszt a fotózás ezen ága. A víz egészen más közeg, mint a levegő, optikailag is teljesen másképp’ viselkedik. Jó víz alatti felvételek akkor készülhetnek, ha teljességgel a fotózásra tudunk koncentrálni, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a vízben teljességgel biztonságban érezzük magunkat, magabiztosan mozogjunk benne. Ez búvártanfolyam elvégzésével és sok gyakorlással érhető el. Ha van az embernek kitartása és sokat gyakorol, akkor előbb utóbb elsajátítható a fotózás ezen rendkívül érdekes ága. Szerencsére ma már sok fényképezőgéphez kapható víz alatti tok.]
- feldolgozott fotók[?Ha egy fotót nézve úgy érzed, hogy valamit másképpen vagy jobban csináltál volna, akkor - amennyiben a fotó tulajdonosa ezt nem tiltotta meg – az általad végrehajtott módosítások után a véleményezésed követően válaszd a "feldolgozás feltöltése" opciót. E kategória fájlméret határa 500 kB.]
- így készült[?A kategóriába olyan képeket várunk, melyek egy - már korábban feltöltött - fotó elkészültének körülményeit mutatják be, többnyire feltüntetve az alkalmazott világítás módja egy rajz vagy werkfotó alakjában. A kategória nem pontozható, de kredittel jutalmazhatóak ezek a képek, ha a fotós segített vázlatával az alkalmazott módszerek megértésében illetve azok későbbi megvalósításában. Az ide feltöltött képek után 2,5 kreditet utalunk vissza, amennyiben a feltöltött illusztráció egy, az oldalon már megjelent fotó készítési körülményeit mutatja be és írja le. A kreditet Üzenetben kell igényelni!]
- egyéb[?Ha a feltöltendő fotó jó szívvel egyetlen másik kategóriába sem skatulyázható be, akkor ezt a kategóriát célszerű választani!]
- pályázat[?Időről időre felbukkan az oldalon egy-egy pályázat. Az aktuális pályázat fotói tölthetők ide, de csak feltöltési időszakban.]
- Online fotókiállítások[?Oldalainkon sűrűn szerepelnek kiállításokról szóló meghívók, amelyek egy-egy alkotó, vagy alkotócsoport műveinek galériában, kiállítóteremben történő ünnepélyes bemutatására invitálnak. Bár kis ország vagyunk, a távolságok még így is elég nagyok ahhoz, hogy az ország egyik felében rendezett kiállításra az ország másik feléből már csak kevesen jussanak el. Noha sok fotóklubnak és fotóművésznek van már saját web- vagy facebook oldala, ezek látogatottsága a legtöbb esetben alatta marad a lehetőségeknek. Hiába a sok jó fotó, hiába a remek weboldal, ha kevesen találnak oda. Ezen kívánunk segíteni a Fotózz!hu közösségi oldalunk új szolgáltatásával. A művészeknél a jó fotók, nálunk az infrastruktúra és a napi több ezres látogatottság A Fotózz!hu - mint Magyarország legnagyobb fotós közösségi oldala - ingyenes bemutatkozó lehetőséget kínál fotográfusoknak és fotókluboknak. A bemutatkozáshoz nincs másra szükség, mint az oldalon történő regisztrációra (egyéni fotográfus aktív regisztráció mellett is kezdeményezhet új regisztrációt, ide a kiállításokon megjelent műveit töltheti fel). Kérjük regisztrációkor felhasználói névként a fotóklub illetve fotográfus teljes nevét adják meg, pl. Ellenfény Fotóklub, vagy Nagy Gábor Sándor, valamint a már létező weboldal vagy facebook oldal címét is szerepeltessék az adatok között. Ha kiállítást csak jövőre terveznek, kérjük akkor is regisztráljanak már idén, hogy az igényeket fel tudjuk mérni és ennek megfelelően tudjuk kialakítani a megjelenések várható képét. A regisztrációt követően küldje el a fotókiállítás megnyitójának meghívóját az ir@pixinfo.com e-mail címre, s ne felejtse el közölni az e-mailben a Fotózz!hu regisztrációja felhasználói nevét. Az e-mail megérkezése után a felhasználói névhez tartozó kreditszámot megemeljük, hogy a kiállítás képei digitális formában feltölthetők legyenek. Kérjük a képek méretezésénél ne lépjék át az 1000 pixeles képmagasságot, valamint az 1200 pixeles képszélességet. A kiállítás megnyitóját követően a Fotózz!hu közösségi oldalunkra egyszerre kerülnek ki a kiállítás képei (a feltöltött képek a feltöltés pillanatában még nem kerülnek publikálásra, csak a megnyitó időpontját követően). Az így feltöltött online kiállításokról külön hírt adunk, valamint a Fotózz!hu főoldalán külön is szerepeltetjük azokat a kiállítás ideje alatt. Bízunk benne, hogy mind az alkotó közösségek, mind az egyre népesebb felhasználó táborunk egyaránt örömüket lelik majd a fotozz.hu online kiállítási lehetőségében.]
ELŐZŐ KÉP | KÖVETKEZŐ KÉP |
- Feltöltve:
2006. április 26. 00:37 - érzékenység: 100
- fókusztávolság: 90 mm
- forrás: dia
- objektív: Vivitar 90/2.8 Macro
- rekeszérték: 2.8
- zársebesség: 1/250
- Készítés helye (ország): Magyarország
A kökörcsin is aludni tér... :) A sorrendet picit elrontottam, de annyi baj legyen. Az egyiket ezért, a másikat azért szeretem jobban. Szerintem egyik képnek sem hibája, hogy ő nem a másik. :) Negatívról scannelve Kodak E100VS A kétkedőknek mondom: igen, az ott a nap. :)
mitcsenkov válasza:
Nekem a 6 Mpixel biztosan kevés, egy kicsit el van túlozva a megapixel-hajsza. A 100e Ft árkülönbözetet meg nem tudom előszedni sehonnan. A 350D volt a szóba jöhető alternatíva az ára miatt, de az kiesett. Egyedül a 100-as érzékenységnél látott picike zaj fogott meg.
Amúgy nem érzem drágábbnak a Nikont, legfeljebb annyival, amennyivel jobb - azért nem egy közülük hozza a Canon L-es szériájának színvonalát. Tudásban, és így persze árban is. Az olcsóbbak meg olcsóbbak... :)
A Sigma-Tamron-Tokina vonal meg ugyanannyiba kerül mindkettőre.
mitcsenkov válasza:
Meg tudom érteni.
Nekem egyelőre semmilyen DSLR nincs, de ahogy elnézegettem a piacot, a 350D kiesett az első fogáspróba után. :)
A 20D más kategória, de anyagi és egyéb szempontok miatt nálam a Nikon D70s nyert. :)
ajaj nekem kifolyt volna a szemem:) komoly fénymérési tapasztalotakkal rendelkezhetsz, ha diára ilyen pontosan belőtted az expót.
De az 5-ös természetesen a kompozíciós készségedet is érinti:)
mitcsenkov válasza:
Köszi. :)
Nyilván, némi tapasztalat sem árt hozzá, de azért volt ám próbálkozás is. Nem minden kocka lett jó. :)
A szememet megdolgoztatta valóban, bár hozzá kell tenni, a jó öreg Chinon bazinagy, világos keresője kényelmesebbé teszi az életet, mint mondjuk a 350D-é...
Természetes, hogy mindkét kép jó. De hadd mondjam: nem értem, hogy miért éppen ez ért el alacsonyabb átlagot! A Nap, ha lehet, még hangulatosabb ezen a képen, mert olyan érzéseket közvetít, hogy magára hagyja a virágot, nem csöppen bele, nem vonja be arannyal, hanem éppen hogy csak megérinti, és zuhan tovább a semmi felé.
A legnagyobb erénye a képnek még az is, hogy a Nap aranyától a virág láthatóan csak megborzong, szinte megdermed, nyoma sincs az alkonyok gondűző melegének. Nagyon hangulatos. Talán már nem is lenne ilyen finom, ha a sziromszőröcskék még csillogóbbak lennének. Így jó, ahogy van.
mitcsenkov válasza:
Köszönöm. :)
Két különböző, kinek ez, kinek az tetszik jobban. Én nem hasonlítgatom, nekem mindkettő tetszik. :)
mitcsenkov válasza:
Értettem. :)
Megnézem majd.
Épp itt a kép alatt magyarázgattam valakinek valamit a rekeszérték, zársebesség értelméről - lehet, hogy érdemes lenne hasonló alapdolgokat is összeírni egyszer. :)
Egyébként most került fel egy kis írás (Objektívek jellemzői címmel), bár nem egészen olyan formában rakta fel Birdie, ahogy gondoltam, de rá tudsz keresni benne CA-ra, így talán érthetőbb a bookeh és a blende lemezkéinek formája.
mitcsenkov válasza:
Nem írtam rá semmit, de értem, ismerem, nyugi.
Azért aki digikompaktok helyett teljesen manuális, analóg tükörreflexes gépekkel fotózgat, az általában ismerni szokta ezeket a fogalmakat. :)
Az elég sajnálatos, ha rekeszelésre így válaszol az objektíved, de ez bizony az ő személyes hibája. A blende zárólemezeinek számától és alakjától függ ez a jelenség, manapság már ezek alakját a jobb gyártók ma már úgy alakítják ki, h. minél inkább megközelítse a köralakot, ezáltal az életlen részeknél szebb lesz az ún. "bookeh". Ha szűkebb rekesznél nálad nem ad kör alakot a háttér életlen tartománya, az bizony ennek a kis Vivitarnak a blende lamelláitól van :-( Ettől viszont a képen hibaként jelentkezik, inkább a technikai megoldását nehezíti csak (legalábbis számodra az adott felszereléssel).
Így megoldásként a másik megoldás (filmsíkra teljesen merőleges téma, pontos DOF meghatározás) marad, ami persze a keresőben ilyen kevés fénynél elég nehéz, dehát ez van... :-))
Ciao:
Endre
mitcsenkov válasza:
Ez így van.
Csakhát, egy Chinon CE-4 + Vivitar 90/2.8 kombináció kevesenn, mint tizede egy Nikon D70+Micro Nikkor 105/2.8 kombinációnak, és hát szegény ember vízzel főz...
Így aztán igyekszem azzal, ami van.
Így is volt már küzdelem, mert sajnos ellenfényre is rosszul reagál, ezért volt egy-két olyan kép is, ahol a nappal átellenes oldalon volt szép világos folt...
De azért, lett néhány, ami nekem tetszik. Például ez. :)
A kereső viszont nem egy elveszett dolog, ez még szép nagy, világos, mérőékes szerkezet, arra találták ki, hogy az ember kézzel állítson élességet.
mitcsenkov válasza:
Köszi - én is jobban szeretem a minimumra törekvő fotókat. :)
Meghatóan szép kép. nagyon hangulatos, és a giccs gyanúja sem vetül rá, pedig a naplementés képeknél az a kritikus keresztmetszet.... :)
Nagyongratu.
mitcsenkov válasza:
Nagyon köszönöm.
Örülök a véleményednek.
A másikhoz képest ezt kevésbé érzem sikerültnek. Itt túl sötét a virág (a körvonal is), így nem annyira ütős. Amúgy gartulálok a sorozathoz: Olivér
mitcsenkov válasza:
Ízlések és... szerintem ugyanúgy kiugrik a körvonal a háttérből, mert az is sötétebb.
Kinek a sötétebb, kinek a papné. :)
Köszönöm.
mitcsenkov válasza:
Na, ezért írtam oda a kép mellé, hogy szerintem nem hibája a képnek, hogy ő nem a másik.
Valóban különbözik, kevesebb a kivehető részlet, de attól, hogy ez ilyenebb, az meg olyanabb, még nem lesz az egyik jobb, a másik rosszabb. Legfeljebb jobban tetszik/kevésbé tetszik. Szerintem.
Mennyire leértékelődött a digitális technika a PS világában egy ilyen rendkívül bravúros fotó. Próbálja meg valaki a napot, mint az ellenfény forrását nagy méretben úgy ráfényképezni egy képre, hogy ne égjen ki, és legyen részlet az árnyékban is, és még jól is nézzen ki. És mind ezt analóg technikával(!)
GRATULÁLOK! Csupa nagybetűvel!
mitcsenkov válasza:
Köszi. :)
Hát igen... van, akinek nincs kéznél digitális technika, de hozzá kell tenni, hogy nagy dinamikájú képet jobban meg lehet csinálni analóg technikával, a film általában többet tud.
Ha választanom kellene, ezt szeretném a falamra:)
A szerkesztése, a kompozíció, a kivitelezés, a színvilág mind mind egyedi, egyedivé teszi ezt a szinte mindennapos témát, amit igen sokszor, sokféleképpen láttunk már tálalva...
Nagyban kérem a falamra!:)))
mitcsenkov válasza:
Köszi. :)
Majd próbálkozom a diáról nagyítással. :)
Az előzőhöz képest ezt sokkal kevésbé tartom szerencsésnek. A kompo talán még jobb is (bár itt meg a virág még mehetett volna még jobbra, h. ismét meglegyen az egyensúly, de egyrészt ez vágással tulajdonképpen már meg is van oldva, másrészt az előzőnél is tudta feledtetni a többinek az összhatása).
Itt sajnos viszont a túl tág rekesz miatt sokkal jobban kijön az, hogy a mélységélességből már jobboldalra nem jutott, emiatt a szőrszálak nem olyan szépen mutatkoznak meg. Az elég erős alexpo önmagában nem hátrány, de itt még jobban ráirányítja a figyelmet arra hogy a virág fején jobboldalt már nem elvésznek a részletek a szőrszálakban. Ezt itt kétféleképpen is javíthattad volna:
- egyrészt nyugodtan rekeszelhetted volna, sem a háttérben nem lett volna változás, sem az alexpo miatt úgysem változott volna a virágfejen semmi látható.
- a másik képed a jó példa arra, h. ez a tág rekesz is elég lehet (hisz úgyis csak a szőröket emelted ki az egész kompo során), viszont ehhez egyenlő távolságra kell l1en a bal és jobb oldala a kamerához (azaz merőleges l1en a virágfej a filmsíkra). Így ugyanaz a pár milliméter, ami a baloldalon elég volt, ugyanúgy jó lesz a jobboldalra is.
Úgyhogy annak ellenére h. kompoban nekem ez a beállítás kedvemre valóbb lenne, maga az egész kép a fentiek miatt úgy érzem kevésbé sikerült, mint az előző verziód (Alkony 1).
Ciao:
Endre
(Pluszban adódik hozzá, h. érdemes lenne a Napból azt a kis hibát - akár előhívó, akár scanner hiba - javítani. Kissé zavaró a szemnek.)
mitcsenkov válasza:
No, ez egy olyan, az előző képpel összehasonlító kritika, aminek értelmét is látom. :)
Mitöbb, egyetértek vele, de leírok egy-két korlátot, ami miatt nehéz volna megvalósítani a leírtakat.
Csak a legtágab rekesz (2.8) adott kerek napkorongot. Kicsit szűkítve nyolcszög-alakja lett.
Erős alexpó tény, bár szerintem a feketéhez képest a vöröses kontúr így is eléggé látható (ebben egyet is értünk, úgy látom). Az ezáltal inkább szembetűnő részlettelenség viszont részben a scannelés eredménye is: a másik képen, közelebbről nézve nagyobb volt a távolság a szőrszálak között, teljesen még nem mosta őket össze. Itt sűrűbben voltak, és sajnos összemosódtak. Dián ennél jobban elválik, részletesebb a kép.
Retus teljesen jogos, a másiknál észrevettem, javítottam, itt elkerülte a figyelmem.
Köszönöm a figyelmed!
Kompozíció terén egyetértünk, valóban lehetett volna még egy picit jobbra tolni.
Na, ezekkel (a harommal) egy szep kepsorozatot lehetne egy szoba falan elkepzelni...
Nincs mit mondanom ujat, ahogy nem is kaptam tul sok ujat ezzel a keppel, de a triologia mesteri...
Grat!
mitcsenkov válasza:
Köszönöm.
Ha kedveled a jó képeket, akkor Lájkold a Fotózz.hu új Facebook oldalát, illetve az ott megjelenő legjobb képeket, hogy a barátaidnak is legyen minden nap miben gyönyörködniük.