someoneelse28 - 2005. november 25. 18:00
Pontok: 45
Egy fotó sok mindent közvetíthet. Célját akkor éri el - függetlenül attól, hogy bizonyos szabályokat betart-e, vagy sem - ha érzéseket kelt, gondolatokat ébreszt szemlélőjében, magával ragadja és nem ereszti. amikor készítőjének sikerül közvetítenie mondanivalóját.
Egy fotóra pillantva talán a legfontosabb az első benyomás, melyet bennünk kelt (összhatás).
Rögtön megítélhető milyenek a fényhatások, hogyan sikerült az expozíció, egyáltalán mit ábrázol a fotó.
Azután legtöbbször megkérdezzük magunktól, hogy mi történik a felvételen.
Megpróbáljuk magunkat a fotós helyébe képzelni. Mit látott valójában, miért a választott képkivágás mellett döntött, vajon milyenek voltak a körülmények? Ha egy fotó igazán megragadja érdeklődésünket, akkor történeteket szövünk köré, arra gondolva, hogy mik lehettek a fotó elkészültének előzményei, egy elkapott felvételnél, vajon mi késztette a fotóst, hogy akkor exponáljon, amikor azt végül megtette?
Megvizsgáljuk, hogy a téma elhelyezése, az ábrázoltak elrendezése a felvételen erősíti-e a kép mondanivalóját.
Az összbenyomás rendkívül fontos, tehát első ránézésre megmondjuk, hogy egy fotó tetszik-e nekünk, vagy sem. Érdekesnek találjuk-e vagy sem? És ha a felvételt érdekesnek találjuk, akkor az milyen érzéseket kelt bennünk. Lehet ez pozitív érzés, valamely számunkra kedves emlék felidézése, Egy példa a kedves gondolatokat ébresztő fotóra
vagy kiválthat együttérzést, rokonszenvet, boldogságot, ugyanakkor undort, vagy nyomasztó érzéseket is. példa a nyomasztó fotóra
egy másik példa a nyomasztó fotóra
De mondhatjuk-e azt egy felvételre, hogy amennyiben nyomasztóan hat ránk, akkor egyúttal rossz is? Nem feltétlenül. Egy fotó ettől függetlenül, vagy éppen ezért lehet izgalmas és minél inkább nyomasztó, valószínűleg annál inkább megragadt bennünk a képi világ, annál nagyobb hatással volt ránk. Az ember természeténél fogva szeret borzongani, bizonyíték erre a horrorfilmek közkedveltsége.
Megfigyeljük, kiket, mit ábrázol a fotó, mi történik rajta.
Például egy igazán érdekes történést ábrázoló, mozgalmas, embereket megörökítő felvétel esetén önkéntelenül is felruházzuk a fotó alanyát valamilyen tulajdonsággal. Próbáljuk kitalálni, milyen élete lehet, milyen személyiség?
egy példa a portréra
egy másik érdekes portré
Ebben segítségünkre lehet a környezet, amelyben a fotós lencsevégre kapta alanyát.
Egy fotó szerkesztése, a kompozíció nem simulhat mindig kötött szabályokhoz, hiszen feszültségteremtő, a mondanivalót erősítő eredménye lehet annak, ha a kompozíciós szabályokat a fotós szándékosan áthágja. Természetesen tegye ezt úgy, hogy az ne legyen öncélú. Ehhez pedig tisztában kell hogy legyen a szabályokkal, csak ezután térhet le az ismert útról.
És itt kell megemlíteni pl. az élesség kérdését. Többször előfordult, hogy olyan véleményeket olvastam pl. egy makrónál, hogy nem jó, mert kicsi a mélységélesség. A kis mélységélesség segít ráirányítani a figyelmet a fontos részletekre. A mélységélesség az egyik legfontosabb képet tagoló és hangulatteremtő elem. példa a kis mélységélességre
Egy természetfotó, vagy egy makro is lehet művészi ezáltal. Sokszor erősítheti a térbeliség érzetét.
másik példa a kis mélységélességre
De továbbmegyek, lehet, hogy egy fotó defókuszált és igazából egy éles elem sincs rajta vagy bemozdulásos életlen bemozdulásos életlenség , mégis jó, hiszen ez is lehet hangulatteremtő elem, igaz a fotó egésze dönti el, hogy ez mennyire indokolt.
Fontos ez annál is inkább, mivel a fotó kétdimenziós, míg világunk háromdimenziós.
Sokan nem tudják, hogy ha valamire ránézünk, valójában csak azt, vagy csak annak részletét látjuk élesen. És ez a részlet igen kicsi. A látóhártyán (retina) az éleslátás helye rendkívül kicsi, mindössze 1-2mm, a retina teljes átmérőjének kb. alig a 0,5 - 1 százaléka! Az általunk nézett tárgy környezete valójában életlen, és ez az életlenség a perifériás látásunk irányában tovább fokozódik. Amiért mégis úgy tűnik számunkra, hogy mindent élesen látunk, annak az oka, hogy anélkül, hogy tudatában lennénk, szemünk rendkívül gyors, apró mozgással követi le a környezetet, és agyunkban kivetülő éles látens kép kiegészíti az éppen látottakat. Az agy emlékezik.
Másik ilyen vitás kérdés a horizont helyes elhelyezése. Általánosságban elmondható, hogy valóban érdekesebbé teszi a fotót, ha a horizont
1/3, a horizont egyharmad arányban alul
vagy
2/3 a horizont kétharmad arányban felül
résznél szeli ketté azt, attól függően, hogy az előtérben lévő talajt, vagy az égboltot akarjuk hangsúlyozni.
De egy víztükrös felvételnél célravezetőbb a horizont középre helyezése, víztükrös felvétel
valamint ugyanez a megoldás választandó, ha egyensúlyi helyzetet, nyugalmat szeretnénk bemutatni.
Egy másik kompozíciós szabály, hogy a fotó alanyát lehetőség szerint úgy helyezzük el, hogy az a fotó belseje felé nézzen. Ez sem mindig követendő szabály.
Vannak azonban olyan kompozíciós szabályok, melyek áthágása csak nagyon különleges alkalmakkor, vagy még akkor sem ajánlott. Ilyen pl. az ízületekbe való vágás.
A másik fontos dolog a fotó helyes tónusgörbéje. A legsötétebbtől a legvilágosabbig részlet- gazdag legyen a fotó, gondoljuk sokan, mert így hallottuk, vagy így olvastuk. De ez egyáltalán nem szentírás. Sokszor lehet hangulati elem a csúcsfények kiégése, vagy a sötét, bebukott részletek túlsúlya.
kiégett részletek
De ez nem minden esetben megengedett. Könnyen belátható, hogy egy tárgyfotó, vagy egy makró esetén alkalmazása furcsa volna, de pl. egy szociofotón, vagy csendéleten, elvont témájú fotón már alkalmazható, sokszor valóban erősíti a felvétel mondanivalóját.
De másik ellenpélda a high-key technika, egy high-key felvétel
ahol a fotó alig, vagy egyáltalán nem tartalmaz sötét részleteket, árnyékokat, illetve a low-key technika, amikor is a felvételen nincs, vagy alig látható világos részlet.
Színes legyen egy felvétel, vagy fekete-fehér?
Erre egyértelmű válasz nem adható.
Csak azért, mert egy fotó fekete-fehér, de véleményünk szerint színesben jobban mutatna, az nem feltétlenül tekinthető hibának. Ízlés kérdése.
Nincsen olyan téma, mely FF-ben nem mutathat jól, példaként említhetném Ansel Adams lenyűgöző fekete-fehér tájképeit, ugyanakkor elmondható, hogy van olyan téma, mely színesben nem olyan hatásos.
Természetesen a fentiek megítélését nagyban befolyásolja ízlésünk.
Egyesek - köztük jómagam - azokat a felvételeket értékelik, amelyek valamiért megérintik őket, azt érdekesnek találják és a témaválasztást magukhoz közelinek érzik.
Mások egyszerűen végigmennek az oldal fotóin, és szinte mindet értékelik.
Ezen az oldalon szerencsére sokan vagyunk. Az oldal célja, hogy egymást segítsük gondolatainkkal, ötletekkel, hogy jobb fotók készülhessenek. Természetes, hogy nem minden felhasználó ért egyformán a fotózáshoz. Néhányunk több éve, esetleg több évtizede fotózik, mások csak most ismerkednek ezzel a csodálatos világgal. De mindegyikünknek van ízlése.
Ilyen, vagy olyan.
Ez magától értetődő módon magával hozza, hogy nem minden értékelés és megítélés lesz helyes, vagy számunkra hasznos. Aki fotóit bemutatja ezen oldalon, ezt mindenképpen szem előtt kell tartsa.
Amennyiben hozzáértő véleményekre kíváncsi az ember, akkor meg kell keresse a megfelelő fórumokat, pályáznia kell felvételeivel. Ott mindenképpen olyan emberek véleményezik felvételeit, akik már évek óta a szakmában vannak és nevük nem véletlenül elismert.
Ezen az oldalon szerencsére sokan vagyunk. Ahány ember, annyi fajta szemléletmód.
Belátható, hogy nincsen a kezünkben egyetemes és tévedhetetlen kalauz a fotók értékeléséhez.
Mindenki önmaga dönti el, hogy egy fotó mennyire érte el nála célját, úgy is mondhatnánk, hogy egy fotó valójában nem egy példányban létező dolog, hanem ahányan csak megnézik, annyiféleképpen vetül ki, annyi példányban "sokszorozódik".
Éppen ezért fontos, hogy ne bosszankodjunk, akkor, ha egy értékelést jogtalannak érzünk, ugyanakkor néha tartsunk önvizsgálatot, nincs-e valóban némi igazság abban, amit más mond.
Természetesen a cél nem az, hogy csupa egyforma fotó szülessen. Olyan fotó, mely mindenkinek tetszik egyszerűen nem létezik.
Ha arra törekszünk, hogy mindenkinek tetsző fotót készítsünk, ez megnyirbálja vadhajtásainkat, az az egyéniség halála.
Nagy Zoltán (someoneelse28)
Köszönöm szépen nagyon hasznos volt számomra.Probálom ezt követni....
4 napja regisztaltam erre az oldalra. De ugy erzem, hogy 4 nap alatt rengeteget tanultam a fotozasrol. Rengetegeg jo cikket, kepet, hozzaszolast lehet olvasni, latni. Ma realizalodott bennem, hogy ide nem lehet,csak ugy kepet feltolteni elsonek igen is meg kell ismernunk masok munkajat. Kikell, hogy nyissuk a szemunket mas muveszemberek alkotasai fele is azotan kapunk belepest. Oszinten Gratulalok ennek az oldalnak a megteremtojenek ez egy nagyon hasznos oldal lehet, minden Fotosnak. Szivelyes Tisztelettel:S.Szecsenyi
Pár napja regisztráltam az oldalon és azóta eltöltöttem néhány röpke órácskát főképp olvasgatással és a fotók, értékelések tanulmányozásával. Hála többek közt ennek a cikknek is úgy érzem valóban sokat fogok tanulni. Köszönettel!
Kb egy napja regisztráltam az oldalra és galériába való kotorászás után egyből átnyálaztam a cikkeket is. Az előzményeket tekintve nagyon hasznosnak találom ezt az írást és remélem a lehető legtöbben elolvasták már. Átfutottam néhány kommentet is. Tapasztalatom az volt, hogy a valóban sértő, vagyis minden szakmai tartalmat ill. építő jellegű kritikát nélkülöző, avagy fikázó kommentelők képei (kevés kivétellel) a legsiralmasabbak. Van aki feltesz pár baromira közhelyes képet aztán ezen felbuzdulva rommá fikáz néhány valóban művészeti értékkel bíró alkotást. Az használhatatlan és rosszindulatú behányásokat is moderálni kéne ha megoldható.
Cikkben az igazság! :)
Ufff
Köszönöm! valóban hasznos. Kellemes volt végig olvasni és sokan tanulhatnának belőle , én is találtam benne jó-pár számomra új dolgot.
:) Jóóóó!!!:):)
Tanulságos! :)
Köszönöm!
Örülök, hogy ide tévedtem erre az oldalra, már megérte! :)
tiszteletem a cikkironak,es akik kivalasztottak alapmunek ,mivel igazan hasznos infokat tartalmaz a kezdo ertekelo usereknek es az amator fotosoknak..
sok idot es jo temakat kivanok mindenkinek
elvastam; remek cikk. viszont en itt uj vagyok es fotoskent is amatornel tobbet nem allithatok magamrol. de elegge meglepodtem az itteni stiluson. igazabol egybol megfogott egy par kep amikhez hozza is szoltam, persze ez lehetett pozitiv vagy negativ, csupan leirtam h mi tetszett meg mi nem, és miért, mit képzelnék el másképp. mégcsak egy csunya szot sem hasznaltam mégis tobben elegge durva modon szoltak vissza peldaul "Mivel a mínusz 30 kreditemen meg sem látszik az esetlege 2 kredit büntetés, és egyébként is itthagyom ezt a kupit, kimondhatom bátran, hogy a TÖKÖM televan az ilyen idióta vadbarom kredithajhász szarrágó értékelésekkel? Megfelel??
2 kredit, vidáman induljon a karriered.
ha meg elolvastad volna a szabállyzatot, rájöttél volna, hogy kategóriáért nem lehet pontot vonni de magasról leszarom, mive la moderátorok úgysem vonják, ki, ugyanúgy mint a legútóbbi bosszúértékelésemet."
ez egy remek hely, de eféle mentalitással nem volt szerencsém találkozni egy angol / szlovák fotoportálon sem.
nekem is csak véleményem van, nem kell egyet erteni, de ezek azert elegge provokalo mondatok voltak.
Jó cikk, nyugodt a hangvétele. Köszi :)
Hasznos és fontos cikk, mely segít a fotózásban és az értékelésben egyaránt. Sajnos a mellékelt fotók némelyike már nincs az oldalon. Ezt lehetne javítani.
Nagyon sok hasznos dolgot olvastam ebben a cikben,amiket úgy érzem a jövőben szemelőtt fogok tartani.Ezt értem a saját fotók képkivágásánál illetve ha csak megnézek egy mások álltal készített fényképet.Köszönöm
Nagyon hasznos, jó szándékú cikk, feltétlenül segíti az újonnan belépőket. Én végigolvastam, most izgulok, hogy sikerüljön betartanom.
azért ezzel a nagy standardizálással vigyázni kellene. az egy dolog, hogy egy többé-kevésbé önkényes szabályrendszert megpróbálunk elfogadtatni az alkotóval és a befogadóval is. ez nyilván megkönnyíti az "objektív" értékelés dolgát. ugyanakkor viszont nem biztos, hogy az alkotás művészi értékének meghatározásakor egy szabványnak való megfelelés releváns szempont.
Kezdőként érdekes dolgokról olvashattam a cikkben, köszönöm. A példaként mellékelt fotók igazán szemléletesek. Ha valaki úgy érzi, kicsit ki szeretne lépni a túrista fotózásból, mindenképpen javaslom a cikk olvasását. Hasznos!
Hasznos e? Nagyon hasznos, de nem teljes, bár ezen a helyen nem igen szabad nagyobb terjeelemben megjelenni.
A perspektiva adta lehetőségeket nem taglalta a szerző,pedig arról is szivesen olvasnék.
Valoban hasznos cikk.Eddig még nem olvastam ennyire röviden ilyen tartalmas írást.Mennyi technikai és mentális segítség rejtőzik benne.Tényleg meg tudja változtatni egy keveset látott ember szemléletélt.Ugy gondolom nekem ez kellett, hogy néhány dolgot jobban megértsek.kösziköszi
Hasznos és megszívlelendő az írás.Természetesen a téma szakmai része nagyon fontos hogy mások száméra is érthető és élvezhető legyenegy a kép amit csinálok.Nekem mégis a lélekben van amiért érdekel és izgat a téma.
Köszi a tájékoztatást. Mindenképpen szerencsés az alapokat legalább tisztába tenni, nekem is sokat mondott.
Nagyon hasznos cikket írtál, köszönöm. Azt gondolom, igazán elgondolkodtató, minden értékelés előtt fogok rá gondolni.
Ugyanakkor a vége is kifejezetten fontos: különbözőek vagyunk, eltérő ízléssel, más-más elvárással - ezért a véleményeket is érdemes megfontolni, még ha nem is értünk elsőre egyet vele. Köszi a cikket!
Na ezt a cikket még egypárszor át fok kelleni olvasni. Legalábbis nekem. Ebből lehet tanulni. Kéne mégy egypár ilyen! Köszönöm!
Sajnos ezt a cikket nem olvassa/ta/ el minden ide belépő és értékelgető.
Megszívlelendő és tanulni garantáltan az is fog belőle, aki azt gondolja magáról, hogy már milyen 'vérprofi'.
Köszönjük someoneelse.
A cikk első fele annyira nem fogott meg (pontosabban szólva halkan bólogattam magamban), viszont a példaképek és a hozzájuk tartozó leírások nagyon hasznosak voltak. Mint kezdő, éppenhogy tisztában vagyok a beégéssel (hehe, mindkét értelemben :), a mélység-élesség már zavarosabb s így tovább. Tehát ez hasznos volt, azt hiszem, több ilyen példafotó (nem ebben a cikkben, mivel itt már sok volna) kifizetődő volna a hozzám hasonló kezdők okulására.
Köszönöm én is a cikket, hasznos tudnivalókat találtam benne, és további ötleteket, melyeket kezdőként elsajátíthatok. Nagyon jó ötletnek tartom a mintaképek felrakását is, vízuális típus lévén, jobban megértettem a leírtakat.
köszönöm az időt és a fáradtságot, amit a cikk megírásába fektettél!
a hozzám hasonló kezdők bíztos mind örömmel olvassák és remélhetőleg hozzájárúl majd ahhoz, hogy ne maradjunk kezdők a végtelenségig.
Nagyon részletesen kitértél mindenre, de egy vmt hiányolok:
Az elkapott pillanatoknál, amikor eléd toppan egy szarvas vagy egy madár. Akkor nem mindig a helyes szögben áll a nap stb. Ezért véleményem szerint egy tájkép vagy portré jellegű kép és egy akció fotó között a pontozónak illene különbséget tenni és engedékenyebbnek lenni. Mert más a rallyn elkapni egy jó képet, és más egy kompoziciót fotózni.
Köszönöm, összefoglalta, amit az értékelésnél, tudni kell a fotóról. Igyekezni fogok ezeket a szempontokat betartani.
Nagyon sok minden benne van a cikkben. Olyan információk, melyek nélkül rendkívüli bátorság (arrogancia?)kellene ahhoz, hogy valaki magában véleményt alkosson, s - a Hófehér című rajzfilmből kölcsönzött összetétellel - "Egetverő Arrogancia" a vélemény nyivánosságra hozásához, különösen kvantitatív elemekre (pontokra, kreditekre) való váltásához. Ez a cikk az alap, mely a "gold standardot" tartalmazza. Mégis... Ha az ember sok fotót néz végig, és gyorsan teszi (mivel számtalan portálon számtalan kép van fenn egyidőben az Interneten), akkor jelentkezik még egy szempont, és ez az abszolút szubjektum. Ami nekem kell... Ami engem fog meg...
A cikk leírásának megfelelő szép és korrekt képeket lapozok át, ha felnagyítom őket, akkor megállapítom, hogy nagyon szép, esetleg ha más is éppen a szobában van, neki is mondom, hogy "nézd, milyen szép!", meghallgatom a helyeslését, aztán továbblépek, anélkül, hogy lementettem volna a képet, állandó lehetőséget adván a nézegetésnek. (Néha persze nem tudok ellenállni a konvencióknak, mivel a nap, a hét, a hónap képe csak jó lehet; elindítom a mentést.)
Aztán van egy másik kategória, amiben nem is gondolok a szabályokra, hanem érzém, hogy a kép kell nekem. Egy alak? Egy színfolt? Egy hangulat?
Nagyon kérem a szerzőt, hogy egy pillanatig se úgy vélje, alapvetően fontos információit lekicsinyleni akarom (sőt, valóban ajánlom mindenkinek), de egy kicsit a rulettre emlékeztet: ha az ember szorgalmasan megteszi a a színeket vagy a páros-páratlant (és van pénztartaléka is egy negatív sorozat végigjátszására), akkor előbb-utóbb nagyon szerény nyereséghez juthat, vagy legalábbis hosszan játszhat és élvezheti a kaszinó hangulatát. Olyan is van viszont, aki minden zsetont rádob egy számra - és általában elveszíti. Vagy nagyon is sokat nyer... Elnézést a gyermeteg példálózásért, de van olyan kép, amiről nem azt mondom, hogy "szép", hanem azt, hogy "ez igen", "ebben van valami", vagy egyszerűen nem szól semmit, csak egy képpel több lesz a merevlemezen. Mi ez? Lehet ezt szabályokba foglalni? (Ha hónapok múltán újra kalandozok azon a helyen, gyakran lementem ugyanazokat a képeket, mivel a vonzás változatlan, és nem emlékszem arra, hogy már megvannak.
Persze először járni kell megtanulni, hogy futhassunk.,,
Nagyon jó tanítani való leírás.Köszönöm az összefoglaltakat.
Tanulságos tanulmány!SZívesen olvassa az ember az efféle' írásokat.
Köszönöm.
Tökéletesen egyetértek a cikkeddel, nagyon sok igazságot és követendő dolgot foglaltál össze, érdemes lenne kötelező olvasmánnyá tenni. :)
Bárcsak mindenki így gondolkodna...
Véletlenül keveredtem erre az oldalra, de miután pár fotót végignéztem, meglepett, hogy nem csak a képek ninősége jó, hanem a bírálatok is szinvonalasok. A cikket olvasva,már az is tiszta, hogy miért- bárki számára érthető támpontokat ad egy kép elbírálásához, anélkül, hogy ráeröltetne sablonokat. Amivel ki lehetne (kellene...) egészíteni, talán a digit fotók (és nem csak) utófeldolgozási szempontjai. Gondolok itt például a Photoshop szűrők, efektusok használatára.
Szerintem jó, ha van egy szempontrendszer, mely alapot biztosít a véleményezésekhez. Hasonló a bor bírálatához, ami szintén rettentően szubjektív. Ott is kidolgoztak támpontokat, melyek alapján könnyebb a bírálat. Szerintem hasznos az ilyen cikk.
Gratulálok, szép munka! Hiánypótló volt:-)
sokmindent nem értek még a szóhasználatból, ez azért van, mert még csak most ismerkedem a fényképezés "csodálatos világával". Ez a cikk egy kis löketet adott nekem abban, hogy legyen kedvem fotózni. Bátorító cikk, ezért köszönöm.
Nagyon jó és hasznos cikk az olyan kezdőknek mint pl. én is. Ez vonatkozik magára a cikkre és néhány hozzászólásra is, melyekből szintén lehet okulni.
Köszönöm.
Nagyon tecc!
De miért van az, hogy ezeket a cikkeket egyelőre főleg azok az általam nagyra becsült nickek olvassák, akik közül sokan hivatottak lehetnek hasonlóan hasznos doksik írására?
Félek, pont a "célközönséghez" nem jutnak el ezek az infók...
Lehet, hogy valóban kötelező olvasmánnyá kéne tenni! :)
Remélem, lesz még több is, üdv:
Gyerek
bocsi ... persze erőslacc-ra gondoltam elso mondatomban
erosarc: szerintem rossz ut, ha arrol szol a dolog, hogy tetszest akarsz aratni...
some: dicseretes munka! :) sokaknak hasznos lehet a jovoben. azonban ez meg igy is keves, mert annyira osszetett dolog, megis valahol pofon egyszeru, ugy gondolom. a latas az, ami sokakban hianyzik. az a fajta adottsag, amit megtanulni nem lehet, max kitapasztalni. fugg ez igazabol az eddig megelt eletunktol, az eletben valo attitudjeinktol, szemelyessegunktol is. tanfolyamok, iskolak ebben szerintem nem sokat tudnak segiteni, mert sok esetben szemleletvaltoztatast kovetelnek, ami nehez, hosszadalmas folyamat - nemmindenki hajlando valtoztatni. teny, hogy a technika nem minden. teny, hogy sokan csak koppintanak, kozhelyeket, banalitasokat abrazolnak. ezt az egyennek igy kimondani meresz es nehez dolog (be es elfogadni pedig meg nehezebb). sokszor meg tok felesleges is, mert ha ertene a kritizaltfotos mirol van szo, egy adott kep talan meg sem szuletett volna.
hogy megveded a borzalmas kepeket, az nagyon tetszik, mert sokak szamara csak a szep a jo es keresendo.
fontosnak tartom foleg az emberfotozasban a kapcsolatteremtest. ettol fugg minden. anelkul elo se vegyuk a gepet. ha nincs idonk az emberrel foglalkozni, ne is varjunk jo kepet magunktol. pl. egy megfizetett model sem biztos, hogy jo arra a celra, amire felbereltuk, mert epp ez a foglalkozasa. ha nem tud azonosulni azzal, amit szeretnenk, el lehet felejteni. szukseges az empatiakeszseg, a beszelgetes. ajanlom, hogy ne fotozzunk idegeneket, mert leri a keprol a bizonytalansag. tiszteljuk modeljeinket. ellenzem a sunyi kepeket es sok esetben a teleobis utcai kepket is.
en nem hiszek abban, hogy csak tudatosan lehet elterni a szabajoktol. sok esetben nincs is mas valasztasunk. egy "eros' helyzetert sok mindent fel lehet aldozni. persze kinek mi az "eros" helyzet.
harom szerintem nagyon fontos elemet kihagytal leirasodban: nezopont, fokusztav, elhelyezkedes.
peldaul (emberfotozas):
sok kepben, maga a kivalo hangulata ellenere a kepkkompoziciotol idegenkedem - nem szeretem az felig meddig kistele fokusztavolsagot, fektetett kivagasban, kozepre komponalt arcokkal. bennem ez mindig valamifele esetlen, bena hatast kelt. tulajdonkeppen ennyi. nem tudom miert nem vonz. szoval ez nem hiba, vagy valami, amibe bele kene kotni. elcsodalkoztam ezen, es elkezdtem vadaszni a neten ezeket a kompoziciokat. neves fotosoknal nem igen talaltam. ez persze igazol engem, de vegulis magyarazattal ez sem szolgal senkit. tehat eszreveheto, hogy valamiert a bevalt fotosok nem kedvelik ezt a egyszeru latoszoget. en sotlannak mondanam, talan mert nem szolgal meglepetessel, nem ad feszultseget - mit tudom en. igy sok kep szamomra csakis a megorokitett emberek karakterebol el. ok viszik a kepet, a tortenetet, de vegsosorban megsem mondanam jo fotonak.
ezert is irtam, hogy sok esetben fontos a "szemleletcsere". latast nem lehet tanitani, talan nem is kell, mert mindenki jarja be a sajat utjat. sajnalom azonban, amikor a helyzet, a pillanat olyan lehetosegeket ad egyeseknek, hogy egy szamomra tokeletes kepet keszithessenek, de vegul "elrontjak" egy banalisan hetkoznapi eljarassal. ezert szeretem a fixobikat, mert kenyszeritik a fotost helyzetvaltoztatasra. mozgekonyabba valhat, rakenyszerul keresni a kepet. meggyozodesem, hogy sokan lustak, nem jarjak korbe a temat, foleg ha emberfotozasban. nem a kameran keresztul nezik a szitut, hanem pusztan a ket szemukkel latott elmenyt szeretnek megragadni egy hirtelen elhatarozasban, amikor vegulis a kamerafele nyulnak es klikk, megvolt, de jo. persze sarkitom a dolgot, de valami ilyesmit latok sok kepben. egy masik dolog, amit sajnalok, hogy sokan igenis a geometria hatasa ala kerulnek. precizen kivitelezett vagy utanakorrigalt merolegesekre, fuggolegesekre torekednek meg az emberfotozasban is. akarmennyi erzelem is lappongna a pillanatban, ez a geometriai megszallottsag agyoncsapja a kep lelket - egyszeruen kockafeju kepek szuletnek. az ember, mint az eletkep fo motivuma pedig nem egy steril kornyezetben el!
mittol erdekes egy kep? sok esetben mar pusztan attol, hogy olyat latunk, amit egyebkent nem. ha mar pedig motivumunk hetkoznapi, mutassuk be eltero nezopontbol. lepkedni mindenki tud, vagy leterdelni, lehasalni.
hirtelen ennyi, de lehetne errol oldalakon at filozofalni.
udvke
Agi
Én a magam részéről az utolsó két bekezdést (is!) ajánlanám mindenkinek!!!
Én amatőr szinten fotózok, de mindent megpróbálok megtenni azért, hogy mindenkinek tetszenek a fotóim. Nem végeztem tanfolyamot sem, de ez a cikk nagyon hasznos a számomra. Észrevettem a fotóimon, hogy sokat változtak, szerintem jó irányba, ezt köszönhetem a kapott véleményeknek is.A cikk hasznos volt, mindent elkövetek azért, hogy a benne leírtaknak eleget tegyek.
Nagyon köszönjük az összefoglalót, reméljük ez segít majd mindenkin aki épp haját tépi az értékelésen vagy összeviszapontoz vagy nem ismeri el ha hibázott, vagy belefáradt a sok igazságtalanságba és még sorolhtnám. Azt hiszem kicsit sokat várok, de hátha! :)
Szépen összefogtad, mindenkép sokat tanulhat belőle az ember. Na majd lehet ajánlani a linket annak aki sületlenségeket beszél :-) !!
George
Én mint tapasztalatlan user nagyon örülök hogy megosztott ezt velünk, sokat tanultam belőle. Köszi
Jóka! ;) Alap, és tetszik, hogy lehet cikket írni, és volt benne munkád rendesen. Köszi
Nagyon jó cikk,sok igazsággal,segítséggel mindekinek.Gratulálok hozzá és köszönkuk az útmutást!
Nagyon hasznosnak tartom a cikket, de változó világunkban -ún. új stílusok (pl. háttérkép, lomográfia)megjelenésével- nem minden esetben használható/alkalmazható. A szerzô -helyesen- úgy fogalmaz: "ez nem szentírás". A kivétel, erôsít(i/heti) a szabályt.
Örülök, hogy valaki felszólalt a témában, és azt okosan tette.Grat és köszönöm(jük)!
Ez az írás nagyon kellett! Remélem mindenki elolvassa és felfogja. Köszönjük!
Nem régen vagyok tagja ennek a közösségnek, de azt nem csak ebből a cikkből szűrtem le, hogy kinek a véleményére érdemes adni... Pl. a tiéd is a kezdetektől közte van... Remek példafotókat is kerestél, köszönet érte!
A cikk szavak nélkül is szólt a fotózás iránti alázatról.
Példamutató a hozzáállásod , mondjuk ez nem most derült ki.
Ez mindenkinek jót kell hogy tegyen, az ilyen cikkekből sosem elég. És a válaszok is hasznosak :) üdv.
De még milyen hasznos!! Számomra mindenképp...
Nagyon jó. Kötelező olvasmánnyá tenném, minden értékelésre magát rászánó egyénnel :).
Köszönjük.
Nagyon szerencsésnek tartom, hogy ezeket az elveket, gondolatokat leírtad ide. Köszönöm.
Most már csak azon drukkolok, hogy minél többen olvassák!
Feltétlenül hasznos volt a cikked. Szerintem szépen kidolgoztad és különösen tetszett hogy példákat is hoztál rájuk /nem is akármilyeneket/ Külőnösen tetszett a mélységélesség, a bemozdulásos életlenség és a kiégett részletekből ragadott példák. Jól átfogtad az egész értékelés témáját és szerintem nem is zavaróan hosszasan hanem a kezdők számára is érthetően és emészthetően.
Mindenképpen hasznos cikk. Figyelembevéve az itteni "fotozz.hu-s" értékelési redszert reméljük ez sokakknak segíteni fog az értékelésben. Szeritem legjobb lenne minden csatlakozó user egyszer elolvasná. Kiváló kezdeményezés.
Örülök, hogy megírtad ezt a cikket, nagyon hasznos volt elolvasni.
Egy rövid megjegyzésem lenne, mégpedig az, hogy Gehring János Hortobágyról készített felvétele nem egészen jó példa a horizont 1/3 2/3-os tagolására, inkább az ettől a szabálytól való eltérés lehetőségét mutatja be.
Kellemes hasznos cikk, ha legalább a userek fele elovasná, akkor nem csak V1ről lépnénk tovább V2re hanem az emberek értékeléseinek szinvonala is előrébb léphethne legalább egyet :)
na, pont ezt vártam ettől a cikkbeküldős lehetőségtől, hogy majd ilyen és hasonlóan hasznos írásokat láthatunk az oldalon! nemcsak a kezdőknek mond valamit, hanem a tapasztaltabbak is találhatnak benne olyat, amiről bizony gyakran megfeledkeznek. hajrá, így tovább! :)
nagyon jó kis beszámoló és segítség nyújtás kezdőknek és haladóknak egyaránt.
Szívemből szóltál:-) Mindenkinek szíves figyelmébe ajánlom ezt a cikket...
Ez nem a cikk értékelése, hanem a saját, korábbi észrevételeim bírálata. Önbírálat. Csak most olvastam bele a módosított szabályzatba (tegnap vagy mulasztottam, vagy még nem így hangzott), s ezennel visszavonom a vélemények rejtettségével kapcsolatos korábbi mondataimat. Elnézést kérek mindenkitől.
Some! , ez nagyon jó cikk volt, el kéne olvastatni nagyon nagyon sok userrel, főleg az utolsó részt, hogyan is kéne venni a kritikát,mert az utóbbi időben nem egyszer volt h képeket nézegettem és a kommenteknél egymás szidják a felhasználók egy rosszabb jegy miatt...
Az új usereknek mindenféleképpen kötelezővé tenném.
S kötelezővé tenném néhány régi/régebbi felhasználónak is!
A pontozási lehetőség "tizedelése" egyik oldalról jó, mert finomabban lehet értékelni. Másik szempontból rossz, mert egy fotó nem tárgy, amit most centiméterek helyett milliméterekben lehet méricskélni...
Kicsit érdekesnek találom az új rendszer "hasznos volt" gombját akkor, amikor a szerző egy magasztaló véleményt olvas képéről és kap egy ötöst (esetleg valakitől a kreditkényszere miatt 4,5-et). Mi a hasznos abban, ha egy képe értékeit olvassa a fotós? Talán csak annyi, hogy az önbizalma erősödik. Habár mindenre van ellenpélda. Egyszer azt írtam nekem vissza egy társunk: "köszönöm részletes elemzésedet, ilyenekre nem is gondoltam...".
Az új rendszer egyik előnye, hogy nem lehet látni a bennünket megelőző értékelők nevét, pontszámát és véleményét, mert nem befolyásol bennünket (én elég sokszor el sem olvastam). Ugyanakkor hátrány, mert sokszor nem akartam írni semmit, de kíváncsi voltam, hogy egy kép miért ért el olyan magas pontszámot, amikor nekem egyáltalán nem tetszett, vagy miért ért el olyan alacsonyat, amikor véleményem szerint kifejezetten értékes volt. Most ha az ember mások véleményét olvasva akar okosodni (jó pap holtig tanul), vagy egyszerűen csak kíváncsi rá, akkor muszáj véleményeznie (pedig esze ágában sem volt), mert különben előtte minden titokban marad.
Köszönöm, hogy leírtad gondolataidat someoneelse28!
Jó ez some!
Most mondjam azt, hogy van némi összefüggés a leírtam, a szemlélet és a képeid között? :)
szerintem nem hosszu, mert erdekes...ittam szavaid some :)
tenyleg a regisztralasnal kellene vegig olvastatni az emberekkel...a nagyszamok torvenye szerint 10-bol egy biztos vegig olvassa... es sokat tanulhat belole...
Igenigen! Minden gondolatával egyetértek. (Én is kötelezővé tenném az elfogadását a belépéskor.) Köszönjük, Some'!
Kiváló lett szerintem!
Luigi40:
bosszúpontozás?
V2-ben?
Na az érdekes lesz ;)
Nem kétséges, hasznos írás mindenki számára! Alaptézis, hogy ez egy amatőr fotós oldal és legfontosabb a reális értékítélet meghozatala mindenki számára!Az egészséges megmérettetéshez és versenyszellemhez azonban ez az írás kevés, az értékelési rendszert kell hozzá megreformálni, mert el kell fogadni mindenkinek, hogy a jók között is vannak jobbak és fordítva! A jelenlegi erre alkalmatlan és ez visszavethet olyan tehetségeket, akik másra hivatottak talán ( példa rá számos kivonulás (pl. épp mutty.hu-é ).
Egy bosszupontozástól mentes, reális rangot adó értékelési rendszer új löketet adna sok fotósnak és valódi kiemelkedési lehetőséget is biztosítana.Erre nekem van egy kidolgozott javaslatom, tanulva az itt tapasztaltakból!
Az írásért köszönet! Lényegként elmondható a fotó szubjektumból indul ki és oda is tér vissza! Sok sikert mindenkinek!
Jo kis leiras, nehany tapasztalt usernek is kotelezove tennem :)
Korrekt!! Ennek elolvasását kötelezővé tenném.
Köszi, ez tényleg nagyon jól összefoglal mindent. Nagyon hasznos, főleg egy kezdő számára, aki tanulni is szeretne valamit.
Hasznos volt,:)de tényleg.Nekem mind kezdö fotos.
Köszi.
Hazsnos volt, valóban. Jó ovlasni, így kevesen nézik emg a képeket. De kcisit hosszú lett, talán potn azok nem veszik majd a fáradtságot végigolvasni, akiknek éppen kellene...
Ezt kötelezővé kellene tenni minden ujonnan belépő usernek. Sok sok meggondolatlan értékelésel kevesebb érkezne és az emberek egyrészt ötleteket kapnának már csak a példaképek megnézegetése miatt is, és szerintem picit szabadabb lenne a fotozz, néha már tényleg én is kezdem unni hogy ami nem könyvszerű az bukott alkotás, mert valaki aki csak a könyvet ismeri beleköt.